Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, który jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Główne cele projektu
Głównym celem projektu jest: wypracowanie i zwalidowanie rozwiązań metodycznych i organizacyjnych wspierających dostępność edukacji dla dzieci i młodzieży oraz rozwijanie kompetencji kadr systemu oświaty w obszarze pracy z dziećmi oraz uczniami i uczennicami z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb edukacyjnych i rozwojowych.
Rezultaty
W projekcie przyjęto uzyskanie następujących rezultatów:
- wsparcie szkoleniowo-doradcze dla min. 14 000 osób z kadr systemu oświaty (wskaźnik produktu),
- opracowanie 51 narzędzi i zestawów materiałów metodycznych do pracy z osobami uczącymi się z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb edukacyjnych i rozwojowych (wskaźnik produktu),
- wsparcie szkoleniowo-doradcze dla 640 rad pedagogicznych w Polsce (wskaźnik produktu),
- zwalidowanie 9 rozwiązań ukierunkowanych na podniesienie jakości edukacji włączającej w Polsce (wskaźnik rezultatu),
- podniesienie kompetencji przez 13 300 osób (wskaźnik rezultatu).
Dzięki efektom projektu możliwe będzie wdrożenie do praktyki nauczania – uczenia się rekomendacji eksperckich zawartych w modelu MEiN „Model Edukacji dla Wszystkich”
Zadania w projekcie
Projekt obejmuje cztery zadania:
Zadanie 1: Rozwijanie zasobów systemowych wspierających dostępność - realizowane poprzez działania:
- 1.1. Przeprowadzenie i przygotowanie analizy zasobów (z uwzględnieniem produktów i rezultatów PO WER) i potrzeb (w kontekście narzędzi, produktów, kompetencji, kwalifikacji) kadr systemu oświaty w zakresie edukacji włączającej ze szczególnym uwzględnieniem projektowania uniwersalnego oraz racjonalnych usprawnień,
- 1.2. Opracowanie, jako element szkolnej oceny funkcjonalnej, modelu wsparcia przejścia między poszczególnymi etapami kształcenia oraz wejścia na rynek pracy (z systemu edukacji),
- 1.3. Opracowanie i wdrożenie rozwiązań w zakresie monitorowania i zapewniania wysokiej jakości kształcenia osób uczących się – edukacji włączającej (w edukacji formalnej) z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych).
Zadanie 2: Rozwijanie narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej - realizowane poprzez działania:
- 2.1. Opracowanie 4 pakietów narzędzi diagnostycznych, w ramach szkolnej oceny funkcjonalnej,
- 2.2. Renormalizacja (zaktualizowanie norm do testów),
- 2.3. Opracowanie wersji elektronicznej, renormalizacja i implementacja norm do aplikacji komputerowych dla już opracowanych w ramach POWER i wcześniejszej perspektywie finansowej UE testów rekomendowanych do wykorzystania w procesie oceny funkcjonalnej,
- 2.4. Opracowanie zestawu narzędzi, w ramach szkolnej oceny funkcjonalnej, do wieloaspektowego pomiaru dobrostanu uczniów na 4 etapach edukacji (dot. osób w wieku 4–20 lat).
Zadanie 3: Rozwijanie zasobów metodycznych zgodnych z ideą dostępności - realizowane poprzez działania:
- 3.1. Opracowanie 5 pakietów narzędzi do monitorowania rozwoju dzieci i młodzieży w ramach szkolnej oceny funkcjonalnej, w tym narzędzi diagnostycznych przeznaczonych do oceny rozwoju dzieci i młodzieży,
- 3.2. Opracowanie pakietu e-poradników i materiałów metodycznych.
Zadanie 4: Wsparcie szkoleniowe i doradcze dla kadr systemu oświaty - realizowane poprzez działania:
- 4.1. Opracowanie materiałów szkoleniowych dotyczących produktów zadań 1-3 dla kadr systemu oświaty,
- 4.2. Wsparcie szkoleniowo-metodyczne dla kadr systemu oświaty.
Grupy docelowe
- kadry systemu oświaty:
- nauczyciele,
- specjaliści pracujący w przedszkolach i szkołach (pedagog, pedagog specjalny, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny),
- dyrektorzy szkół i placówek oświatowych,
- pracownicy pedagogiczni poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- doradcy zawodowi,
- pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli,
- pracownicy kuratoriów oświaty,
- przedstawiciele jednostek samorządów terytorialnych (jako organów prowadzących szkoły i placówki),
- przedstawiciele MEiN,
- pracownicy uczelni odpowiedzialnych za kształcenie przyszłych nauczycieli
- rodzice
- pracodawcy
- uczniowie
Grupy docelowe będą odbiorcami narzędzi i materiałów oraz modeli rozwiązań w edukacji włączającej wypracowanych w zadaniach 1, 2 i 3. W ramach zadania 4 zaplanowano bezpośrednie wsparcie uczestników poprzez udział w różnych formach podnoszenia kompetencji, z zachowaniem reprezentatywności każdej funkcji/stanowiska pracy w systemie oświaty. Wybór grup docelowych wynika z głównego celu (rozwijanie kompetencji kadr systemu oświaty w obszarze pracy z dziećmi oraz uczniami i uczennicami z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb edukacyjnych i rozwojowych oraz konieczności wdrożenia rozwiązań diagnostycznych i/lub metodyki do codziennej praktyki przedszkolnej i szkolnej).
Poprzez przygotowanie kadr systemu oświaty w obszarze zwiększania dostępności edukacji, zapewniona zostanie trwałość projektu. Zwalidowane rezultaty i produkty projektu będą instrumentem w bezpośredniej pracy z uczniami oraz ich rodzicami/opiekunami.
Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje) za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Wartość Projektu wynosi 97 079 600,00 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich 80 110 085,92 zł
Data podpisania umowy: 08.12.2023 r.
Dofinansowanie z budżetu państwa: 16 969 514,08 zł
Nr. projektu: FERS.01.06-IP.05-0002/23