Projekt „Wpływ globalizacji na kształcenie zawodowe i dokształcanie” (The impact of Globalisation on Vocational Education and Training - 2015-01 56IAOIDSIIGKOIGIobaIisation and VET/Ol 1115) jest realizowany przez Konsorcjum Instytut Badań Edukacyjnych (lider konsorcjum) oraz austriacki 3s Unternehmensberatung GmbH. Realizacja projektu rozpoczęła się 21 grudnia 2015 r. i potrwa 22 miesiące.
Projekt ma zbadać w jaki sposób krajowe systemy kształcenia, szkolenia zawodowego (kształcenia zawodowego, dokształcania, w tym szkolenia zawodowego na wyższych poziomach) i kwalifikacji reagują na zmieniające się wymagania w obszarze szkolenia zawodowego w Europie i na Świecie. Badanie to pozwoli ocenić w jaki sposób globalizacja wpływa na przegląd i odnawianie oraz sposób definiowania i opisywania treści kształcenia zawodowego. Badanie przyjrzy się synergiom oraz konkurowaniu europejskich i międzynarodowych standardów branżowych i kwalifikacji z krajowymi. Badanie obejmie próbę następujących piętnastu krajów:
Austria |
Bułgaria |
Grecja |
Czechy |
Dania |
Estonia |
Finlandia |
Francja |
Niemcy |
Włochy |
Holandia |
Polska |
Hiszpania |
Szwajcaria |
UK-Szkocja |
oraz pięciu wybranych branż.
- Transport drogowy i logistyka
- Hotelarstwo i turystyka
- Przemysł motoryzacyjny
- Technologie informatyczne
- Ratownictwo medyczne.
Badanie wypracuje także rekomendacje dla opracowywania treści kształcenia i szkolenia zawodowego zgodnych z potrzebami coraz bardziej zglobalizowanego rynku pracy, na którym europejskie i międzynarodowe rozwiązania współgrają z krajowymi.
Projekt składa się z trzech etapów. Pierwszym etapem jest przegląd literatury pod kątem wpływu globalizacji na systemy kształcenia zawodowego i doszkalania, prowadzący do lepszego zrozumienia charakteru narodowych strategii, poznania typów/modeli rozwiązań, standardów branżowych i kwalifikacji na poziomie krajowym jak i międzynarodowym, jak również identyfikację zaangażowanych aktorów; co dostarczy informacji do dalszych badań jakościowych.
Drugi etap to pogłębione wywiady indywidualne, które dostarczą informacji do raportów krajowych obejmujących następujące tematy:
(a) przegląd narodowych standardów szkolenia zawodowego i doszkalania w odpowiedzi na globalizację/internacjonalizację,
(b) w jakim stopniu Europejskie i międzynarodowe standardy wpływają na narodowe wymagania i treści kształcenia zawodowego i doszkalania, oraz
(c) oszacowanie wartości dodanej wnoszonej do systemów kształcenia zawodowego i dokształcania przez standardy Europejskie i międzynarodowe standardy branżowe.
Trzeci etap to pogłębienie otrzymanych wyników przez realizację 10 studiów przypadku w wybranych krajach.
Na podstawie analizy wszystkich zebranych informacji zostaną sformułowane kluczowe rekomendacje, dla krajowych i międzynarodowych interesariuszy (decydentów, instytucji szkoleniowych, pracodawców, organizacji międzynarodowych) dotyczące najlepszych sposobów łączenia narodowych i międzynarodowych branżowych rozwiązań, wspomagających proces dostosowywania się systemów kształcenia zawodowego i doszkalania do wyzwań globalizacji.