Projekt ma na celu wzmocnienie kompetencji nauczycieli specjalistów w udzielaniu wsparcia dzieciom, uczniom, rodzicom i nauczycielom. Uczestnicy otrzymają narzędzia do prowadzenia zajęć integracyjnych i wspierających zdrowie psychiczne, szczególnie dla uczniów z Ukrainy. Projekt obejmuje szkolenia, konsultacje i superwizje, które pomogą tworzyć bezpieczne, dostępne i przyjazne środowisko w szkołach i przedszkolach.
Projekt realizują: Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy, UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz uczelniami i organizacjami pozarządowymi.
Cele projektu
Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców (dzieci/uczniów, rodziców, nauczycieli).
Opis badania
Projekt dostarczy narzędzi pomocnych w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych, w tym integracyjnych, zapewniających poczucie wspólnoty wśród dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów będących uchodźcami z Ukrainy oraz dbałość o budowanie przyjaznego klimatu w klasie/szkole w ramach ochrony zdrowia psychicznego dzieci i uczniów.
Projekt będzie miał również komponent badawczy i ewaluacyjny, a wyniki otrzymane w rezultacie tych działań mają służyć wytworzeniu praktyk sprawdzonych empirycznie (evidence – based) wzmacniając w ten sposób system dostępnej i włączającej edukacji dla wszystkich. Na zakończenie projektu zostanie opracowany katalog dobrych praktyk, które zostaną udostępnione wszystkim nauczycielom specjalistom.
Rezultaty projektu
We współpracy ze środowiskiem akademickim oraz organizacjami pozarządowymi zostaną opracowane oraz przeprowadzone szkolenia, które wpiszą się w obecne wyzwania, przed którymi stoją nauczyciele specjaliści, oraz odpowiedzą na pytania:
- jak wspierać rozwój przedszkola/szkoły jako organizacji, która staje się coraz bardziej dostępna, bezpieczna i przyjazna wszystkim dzieciom/uczniom, rodzicom i nauczycielom oraz daje możliwości wszechstronnego rozwoju wszystkim osobom uczącym się?
- jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
- jak prowadzić skuteczne działania, których celem jest włączenie grupy dzieci i uczniów będących uchodźcami z Ukrainy do zespołu/klasy/środowiska lokalnego? Jak prowadzić proces kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji?
- w jaki sposób wykorzystać metody diagnostyczne oraz dostępne narzędzia diagnostyczne w procesie oceny funkcjonalnej?
- w jaki sposób organizować środowisko sprzyjające uczestnictwu uczniów w procesie nauczania-uczenia się?
Uczestnicy projektu będą wdrażali w praktyce oraz dokumentowali przeprowadzone interwencje, czyli oddziaływania edukacyjno-specjalistyczne wobec uczniów i rodziców oraz zespołu innych nauczycieli danej placówki. W celu wzmocnienia tych oddziaływań szkolenie nauczycieli specjalistów będzie prowadzone w nowoczesnej formie obejmującej konsultacje, doradztwo i superwizje bieżącej pracy z uczniami, co będzie sprzyjało poszerzeniu kompetencji i wdrożeniu do praktyki strategii oddziaływania zapewniających dostępność edukacji dla wszystkich uczniów.
W czasie trwania projektu pracownicy merytoryczni placówek biorących w nim udział oraz rodzice uczniów będą mieli możliwość korzystania ze wsparcia w postaci konsultacji udzielanych przez specjalistów merytorycznych, przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego (lekarze psychiatrzy, psychologowie kliniczni).
Grupy docelowe
Do udziału w projekcie zaprosimy 560 placówek edukacyjnych (szkół, przedszkoli, poradni psychologiczno – pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli) oraz 1120 zatrudnionych w nich nauczycieli specjalistów, którzy dzięki udziałowi w projekcie zostaną przygotowani do pełnienia funkcji doradcy ds. dostępności uczenia.
