Pogłębiona diagnoza niskich kompetencji i niskiego poziomu wykształcenia Polaków, jak również wielkości populacji oraz cech osób młodych bez pracy i nieuczących się (tzw. NEET) jest efektem zrealizowanych przez IBE działań w ramach projektu „Wzmacnianie polityki opartej na faktach na rzecz poprawy umiejętności podstawowych osób dorosłych”, współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.
Celem opracowań jest:
- przedstawienie pogłębionej analizy wykluczenia edukacyjnego,
- powiązania wykluczenia edukacyjnego z aktywnością w różnych obszarach życia społecznego i gospodarczego, w tym w obszarze: rynku pracy, uczenia się przez całe życie, korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, wykluczenia społecznego
- przygotowanie rekomendacji dla działań na rzecz wsparcia rozwoju kompetencji wśród osób o najniższych kompetencjach i niskim wykształceniu.
W raportach wykorzystano dane w okresie od 2008 do 2014 roku w ramach:
- Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC)
- Badania postPIAAC
- Badania Uwarunkowania decyzji edukacyjnych (IBE)
- Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (GUS)
- Badania Kształcenia dorosłych (GUS)
Polacy z niskimi kompetencjami - raport analityczny
Polacy z niskimi kompetencjami - rekomendacje dla polityki
Seminarium 17 grudnia 2015 r.
- Niskie kompetencje dorosłych Polaków a wybrane aspekty aktywności zawodowej i edukacyjnej
- Niskie kompetencje dorosłych Polaków a wybrane aspekty aktywności zawodowej i edukacyjnej - wersja skrócona
- Not in Employment, Education or Training - czynniki ryzyka
- Rekomendacje
- Niskie kompetencje dorosłych Polaków a aktywność na rynku pracy
- Niskie kompetencje dorosłych Polaków a aktywność edukacyjna
- Wykluczenie cyfrowe – czynniki ryzyka
Seminarium 20 listopada 2015r.
- Niskie kompetencje dorosłych Polaków a wybrane aspekty aktywności zawodowej i edukacyjnej
- Analiza drzew Decyzyjnych
- Not in Employment, Education or Training - czynniki ryzyka
W ramach prac nad projektem zorganizowano seminaria: 20 listopada i 17 grudnia, wzięli w nich udział poza ekspertami IBE przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Cyfryzacji, Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych, Instytutu Badań Strukturalnych.