CROSSCUT (Cross-curricular teaching)

CROSSCUT (skrót od Cross-curricular teaching, czyli Nauczanie międzyprzedmiotowe) to międzynarodowy projekt finansowany z funduszy ERASMUS+ i koordynowany przez francuski Centre International d’Études Pédagogiques. W badaniu uczestniczą instytucje edukacyjne z Francji, Danii, Portugalii, Norwegii, Finlandii i Polski. Instytucją odpowiedzialną za realizację badania w naszym kraju jest Instytut Badań Edukacyjnych.

CEL PROJEKTU

Ogólnym celem projektu jest stworzenie narzędzi wspierających wdrożenie i upowszechnianie nauczania międzyprzedmiotowego w szkołach. Nauczanie międzyprzedmiotowe jest postrzegane przez branżę edukacyjną jako potrzebna adaptacja dydaktyki do zmian zachodzących w społeczeństwie. Uczenie się, a szczególnie rozwiązywanie problemów wymaga szeregu kompetencji, także tych związanych z zarządzaniem projektami oraz współpracą, i to nie tylko w kontekście zawodowym, ale też w kontekście życia obywatelskiego. Wiele problemów wymaga spojrzenia zarówno społecznego, jak i ekonomicznego i środowiskowego. Praktyki nauczania międzyprzedmiotowego nie są nowe, ale wciąż stosunkowo rzadkie. Projekt CROSSCUT podjął wyzwanie upowszechniania tych praktyk poprzez opracowanie między innymi ramy kompetencyjnej oraz platformy e-learningu dla nauczycieli, opierając się na wstępnie realizowanym badaniu sytuacyjnym.

crosscut