Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi działania realizowane w ramach Zakładu Edukacji Medialnej i Sztucznej Inteligencji. Należą do nich w szczególności:
- prowadzenie badań nad poziomem edukacji medialnej w polskim systemie edukacyjnym (stan, diagnoza, perspektywy rozwoju)
- prowadzenie badań i analiza wpływu nowych mediów, technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz technologii sztucznej inteligencji na proces edukacji i sposoby przekazywania wiedzy,
- prowadzenie badań nad szansami i zagrożeniami płynącymi z wykorzystania nowych mediów, technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz technologii sztucznej inteligencji przez uczniów i nauczycieli,
- prowadzenie badań nad poziomem i zakresem kompetencji medialnych i cyfrowych
w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw społecznych uczniów, nauczycieli i ogółu społeczeństwa, - prowadzenie badań nad poziomem i jakością kompetencji z zakresu wykorzystania sztucznej inteligencji przez uczniów, nauczycieli i społeczeństwo,
- współpracę z instytucjami z szeroko rozumianej branży medialnej oraz sztucznej inteligencji w celu wzmocnienia kompetencji medialnych i cyfrowych w społeczeństwie,
- współpracę z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi,
- organizację i udział w konferencjach, sympozjach i innych wydarzeniach związanych z edukacją medialną,
- współpracę ze szkołami, jednostkami naukowymi, instytucjami publicznymi
i pozarządowymi w celu opiniowania, opracowywania, wdrażania programów nauczania z zakresu edukacji medialnej i technologii sztucznej inteligencji, - tworzenie i wdrażanie metod, środków, narzędzi i programów edukacyjnych opartych
o technologie cyfrowe i sztucznej inteligencji do wykorzystania w procesie edukacji, - opracowywanie i wydawanie materiałów dydaktycznych (w formie tradycyjnej i cyfrowej), takich jak podręczniki, filmy edukacyjne, gry internetowe, symulatory, aplikacje z elementami sztucznej inteligencji i rzeczywistości rozszerzonej i innych narzędzi, ukazujących nowe media i technologie sztucznej inteligencji jako przedmiot, ale i narzędzie nauczania w procesie edukacyjnym,
- prowadzenie podstawowych i wdrożeniowych badań naukowych oraz prac rozwojowych,
- upowszechnianie i wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych,
- pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację badań naukowych,
- opracowywanie ekspertyz i opinii na zlecenie Dyrekcji IBE i podmiotów zewnętrznych,
- realizowanie innych obowiązków wynikających ze statutu IBE.
Kontakt:
Projekty krajowe prowadzone w ZEMiSI
- Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej
Zakład Edukacji Medialnej i Sztucznej Inteligencji realizuje projekt „Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej”, który jest finansowany z programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Jego celem jest poznanie opinii dyrektorów, nauczycieli oraz uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych na temat tożsamości narodowej i sposobów jej kształtowania w szkole publicznej.
- Ogólnopolskie Badanie postaw Polek i Polaków wobec sztucznej inteligencji
Zakład Edukacji Medialnej i Sztucznej Inteligencji przeprowadził Ogólnopolskie Badanie postaw Polek i Polaków wobec sztucznej inteligencji za pomocą panelu CAWI. Dane zostały zebrane w okresie 15-20 września 2023 r. za pomocą ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna.
- Kompetencje cyfrowe uczniów w zakresie AI jako zadanie edukacji medialnej w szkołach podstawowych
Zakład Edukacji Medialnej i Sztucznej Inteligencji przygotował wniosek grantowy do programu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa II” pod nazwą „Kompetencje cyfrowe uczniów w zakresie AI jako zadanie edukacji medialnej w szkołach podstawowych (2023)”. Jego celem jest diagnoza stopnia przygotowania i nastawienia szkół podstawowych w Polsce do wdrażania technologii opartych na AI. Kolejnym celem jest pobudzanie dyskursu naukowego w zakresie problematyki adaptacji i sposobów wykorzystania AI i ML w procesie edukacji na poziomie szkoły podstawowej nie tylko w środowiskach akademickich, ale także nauczycielskich.
- Badanie wpływu technologii informacyjno-komunikacyjnych na procesy nauczania i uczenia się (trwają prace nad wnioskiem grantowym).
Projekty międzynarodowe prowadzone w ZEMiSI
- Unlocking youth potential through Bibliotherapy
Zakład Edukacji Medialnej i Sztucznej Inteligencji przygotował międzynarodowy projekt badawczy w ramach Programu Erasmus+ „Unlocking youth potential through Bibliotherapy" (październik 2023). Partnerami projektu są Słowacja, Słowenia oraz Bułgaria.
Konferencje oraz sympozja naukowe
- Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe „Dehumanizacja komunikacji - humanizacja automatów”
Zakład Edukacji Medialnej i Sztucznej Inteligencji zorganizował Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe „Dehumanizacja komunikacji – humanizacja automatów”, które odbyło się 29 września 2023 r. w IBE. Przedmiotem sympozjum był wielowymiarowy problem uprzedmiotowienia człowieka i upodmiotowienia automatu w komunikacji społecznej. Podczas wydarzenia dyskutowano na temat praktycznych implikacji dla systemu edukacyjnego.
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem wydarzenia.
- Udział III Kongresie Edukacji Klasycznej w Warszawie
Eksperci ZEMiSI uczestniczyli w III Kongresie Edukacji Klasycznej, który odbył się w Warszawie 20 września 2023 r. Organizatorami wydarzenia było Ministerstwo Edukacji i Nauki, Instytut Badań Edukacyjnych, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz Akademia Zamojska.
Zapraszamy do zapoznania się z relacją z Kongresu.
-
Udział w VII Festiwalu Katolickiej Nauki Społecznej „Od teorii do praktyki”
-
Udział z referatem w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Etyczne-społeczne aspekty sztucznej inteligencji”
Organizatorem Konferencji była Pracownia Społecznych Problemów Współczesności Instytutu Nauk Socjologicznych UKSW oraz Centrum Katolickiej Nauki Społecznej (CKNS) UKSW.
- Udział z referatem w V Kongresie Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej w Warszawie
Organizatorami Kongresu są Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej oraz Instytut Polonistyki Stosowanej i Pracownia Badań Edukacji Polonistycznej i Medialnej na Wydziale Polonistyki UW. Temat przewodni to „Edukacja medialna X0. Przekraczanie granic”.
Inne działania
-
Inicjatywa powołania Panelu eksperckiego dyrektorów jako gremium doradcze IBE
-
Opracowanie rekomendacji dla nauczycieli w zakresie wykorzystania technologii AI
-
Działania związane z reaktywacją IBE w programie Erasmus+