Informacja o procedurze zgłoszeń wewnętrznych

I. W jaki sposób dokonać zgłoszenia naruszenia prawa?

Zgłoszenia będą przyjmowane:

  • listownie przesłane na adres Instytutu: Instytut Badań Edukacyjnych, ul. Górczewska 8, 01-180 Warszawa, z dopiskiem na kopercie: „Zespół Organizacyjny – do rąk własnych”,  
  • złożone osobiście w siedzibie Instytutu w kancelarii (pokój B6) w dni robocze, w godzinach od 8:00 do 16:00 – zgłoszenie należy złożyć w zamkniętej kopercie z adnotacją: „Zespół Organizacyjny – do rąk własnych”,
  • za pomocą poczty elektronicznej na adres e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
  • za pomocą dedykowanego formularza internetowego.  

Aby ułatwić dokonanie zgłoszenia, przygotowany został formularz, którego druk dostępny jest tutaj:  formularz zgłoszenia naruszenia prawa. Wypełniony formularz można np. załączyć do e-maila lub przesłać listownie.

Zgłoszenia będą przyjmowane także dokonane anonimowo.

II. Kto może zgłosić naruszenie prawa?
Zgłoszenia może dokonać sygnalista, który posiada informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym w szczególności:

  • obecny lub były pracownik Instytutu;
  • kandydat do pracy w Instytucie, który uzyskał informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy;
  • osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  • przedsiębiorca wykonujący usługi na rzecz Instytutu;
  • osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
  • stażysta, wolontariusz, praktykant.


III. Jakie naruszenia prawa należy zgłaszać?
Przedmiotem zgłoszenia może być działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:

  • korupcji;
  • zamówień publicznych;
  • usług, produktów i rynków finansowych;
  • przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  • bezpieczeństwa transportu;
  • ochrony środowiska;
  • ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  • bezpieczeństwa żywności i pasz;
  • zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  • zdrowia publicznego;
  • ochrony konsumentów;
  • ochrony prywatności i danych osobowych;
  • bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  • interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  • rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  • konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w powyżej.


IV. Ochrona danych osobowych
Instytut gwarantuje, że przyjmowanie zgłoszeń oraz podejmowanie działań następczych uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji, w tym danych osobowych objętych zgłoszeniem oraz zapewniają ochronę poufności i tożsamości sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia, osoby, której dotyczy zgłoszenie oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu. Jeżeli w zgłoszeniu zostaną podane dane osobowe, to będą one przetwarzane przez Instytut 

Badań Edukacyjnych. Szczegółowe informacje o zasadach przetwarzania danych osobowych sygnalisty zamieszczone są tutaj: klauzula informacyjna dla sygnalisty.

Wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń naruszenia prawa i podejmowania działań następczych w Instytucie Badań Edukacyjnych.