W dniach 9-10 grudnia 2024 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się inspirujące seminarium "Modernising the Curriculum to Enhance Key Competences". Zostało ono zorganizowane przy wsparciu Komisji Europejskiej w ramach instrumentu peer counselling wdrażanego w ramach inicjatywy European Education Area strategic framework (2021-2030). Udział w wydarzeniu wzięli przedstawiciele Komisji Europejskiej, eksperci z Polski i Europy, którzy wspólnie analizowali, jak skutecznie modernizować programy nauczania, aby wspierać rozwój kluczowych kompetencji uczniów.

Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0 to nowoczesne narzędzie wspierające rozwój kompetencji oraz przygotowanie młodych osób do rynku pracy i dalszej edukacji. To dokument, który staje się podstawą do przygotowania rzetelnej, kompleksowej i inteligentnej reformy edukacji. Dzięki licznie zebranym uwagom i analizom ekspertów, wersja 2.0 zawiera szereg innowacji i ulepszeń dostosowanych do aktualnych wyzwań edukacyjnych.

Nie jest potrzebna mądrość, gdy mamy inteligencję. Tak na zdrowy rozum, to nie trzeba wiedzieć, wystarczy myśleć. Prawda? W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie pomogą nam doświadczeni badacze edukacji, którzy na co dzień pracują na uniwersytetach w Cambridge i Wirginii oraz były minister edukacji Portugalii. Podczas spotkania przyjrzymy się, dlaczego wiedza jest niezbędna, by myśleć krytycznie oraz jak odnaleźć się w świecie przeładowanym informacjami.

Trwają intensywne prace oraz konsultacje społeczne wstępnego profilu absolwenta i absolwentki. Zadania, które stoją przed zespołem ekspertów i ekspertek wymaga Państwa wsparcia, wiedzy i doświadczenia. Zapraszamy do udziału w naborze na ekspertów metodycznych i aplikowania.

Podczas seminarium zaproszeni goście odpowiedzą na wiele ciekawych pytań, np.: “Czytanie dla przyjemności” - czy można do niego zachęcić młodego człowieka? Jak to robić właściwie i skutecznie, by zobaczyć zmianę w postawie, sposobie myślenia i działania ucznia? Czy polska szkoła ma narzędzia oraz możliwości by propagować i wdrażać “czytanie dla przyjemności” wśród uczniów? A może to powinność jedynie rodziców?