W obliczu szybko zachodzących w europejskim środowisku badawczym zmian, coraz ważniejsze staje się podkreślenie zalet integralności badań i rzetelności naukowe, a także wprowadzanie umiejętności posługiwania się nowymi technikami naukowymi w zrozumiały i bardziej dostępny sposób. Rzetelność naukowa stanowi integralną część innowacyjności, wzrostu i wysokiej jakości miejsc pracy. Prowadzi do wydajniejszych, przydatniejszych i wiarygodniejszych dowodów naukowych potrzebnych różnym grupom interesariuszy, w tym decydentom i przedsiębiorcom, dzięki którym decyzje oparte na wynikach badań mogą prowadzić nas wszystkich do lepszej przyszłości.

Projekt “Wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej” (ang. Role-models and rotatory role-playing to enhance the research integrity culture) finansowany jest w ramach programu ramowego na rzecz badań i innowacji w Unii Europejskiej, Horyzont 2020. Całkowity budżet projektu wynosi 2,5 miliona euro.

 

CEL BADANIA


Głównym celem międzynarodowego projektu Path2Integrity jest zwiększenie jakości badań i ich społecznego wpływu, a także wzmacnianie kultury rzetelności naukowej jako integralnej części badań i innowacji.

Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej poprzez realizację następujących celów:

  • Opracowanie wzorcowych ścieżek edukacyjnych z wykorzystaniem metody rotacyjnego odgrywania ról opracowanych, które zostaną rozpowszechnione w dedykowanym podręczniku poświęconemu rzetelności naukowej;
  • Stworzenie materiałów do nauki integralności badań i rzetelności naukowej, które adresowane będą do wszystkich osób bezpośrednio lub pośrednio zaangażowanych w badania, w tym uczniów szkół średnich, studentów, absolwentów i młodych naukowców.
  • Szerokie wdrożenie wzorcowych ścieżek edukacyjnych wraz z solidnymi metodami oceny, które wykorzystają istniejące i polecane praktyki edukacyjne oraz uruchomioną w ramach projektu międzynarodową współpracę różnych instytucji reprezentujących aż cztery kontynenty;
  • Podnoszenie świadomości na temat rzetelności w badaniach i faktów naukowych dotyczących uczciwości badań, a także upowszechnianie dobrych wzorców i modeli ról w organizacjach edukacyjnych poprzez szeroko zakrojoną kampanię społeczną skierowaną do instytucji edukacyjnych (szkół średnich i uniwersytetów) z 15 krajów.