Tekst łatwy do czytania

Biblioteka

Biblioteka IBE istnieje od roku 1950, posiada ok. 80 tys. woluminów książek i ponad 11 tys. roczników czasopism, w tym bogata reprezentację wydawnictw polskich do roku 1939, a także literatury w języku angielskim, francuskim, niemieckim i rosyjskim.

Zakres zbiorów obejmuje teorię i praktykę, edukacyjną oraz nauki współdziałające z edukacją (filozofia, psychologia, socjologia, nauki biologiczne). Oddzielny bogaty zbiór stanowią polskie i obce elementarze i podręczniki do nauczania poszczególnych przedmiotów. Przewodnikami po zbiorach są katalogi kartkowe: alfabetyczny i systematyczny oraz elektroniczne bazy: książek, obejmująca wpływy z ostatnich 15 lat, czasopism, oraz prac doktorskich, obronionych w IBE w latach 1966-2009. 

Od roku 2009, dla badań IBE prowadzonych pod patronatem UE, gromadzona jest na bieżąco literatura anglojęzyczna, dla której tworzona jest nowa baza w programie Prolib. Wykwalifikowany personel biblioteczny udziela informacji bibliograficznych o polskim i obcym piśmiennictwie edukacyjnym na podstawie elektronicznych baz danych, krajowych i zagranicznych.

Biblioteka Instytutu Badań Edukacyjnym posiada elektroniczny katalog powiązany z systemem Prolib. Obecnie wszystkie zamieszczone w nim książki są w języku angielskim,  z tego powodu, podczas wyszukiwania proszę posługiwać się angielskimi hasłami przedmiotowymi.

Najnowsze publikacje

Wyszukiwarka

20250310113459 kilka slow o metodyce pracy nauczyciela jpg

Numer ISBN/ISSN: 9788368313369

Numer DOI: 10.24131/9788368313369

Osiągnięcia matematyczne i przyrodnicze czwartoklasistów. TIMSS 2023: trendy, wyzwania, perspektywy

Wioleta Dobosz-Leszczyńska

Instytut Badań Edukacyjnych, 2024

TIMSS jest jednym z największych międzynarodowych badań porównawczych dotyczących matematyki i przyrody. W 2023 roku w badaniu uczestniczyło 58 krajów i 5 regionów. TIMSS 2023 bada osiągnięcia w matematyce i naukach przyrodniczych u uczniów czwartej i ósmej klasy. Dostarcza również cennych danych kontekstowych zebranych od uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół, a także danych dotyczących systemów edukacyjnych i programów nauczania w poszczególnych krajach. W Polsce badanie było przeprowadzane w czwartych klasach szkół podstawowych. Inicjatorem i głównym organizatorem badania jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). Badanie jest organizowane co 4 lata od 1995 roku, a Polska brała udział w edycjach 2011, 2015, 2019 i 2023. Badanie przeprowadzane jest zgodnie z rygorystycznymi procedurami badawczymi. Sesje badawcze we wszystkich krajach mają dokładnie taki sam przebieg, a zgodność z procedurami jest sprawdzana w trakcie kontroli prowadzonych przez krajowy zespół oraz przedstawicieli międzynarodowego konsorcjum. W 2023 roku po raz pierwszy w Polsce badanie TIMSS zostało przeprowadzone wśród uczniów w formie cyfrowej – rozwiązywali oni zadania z matematyki i przyrody na specjalnie przygotowanych do tego komputerach.

pobierz publikację - plik PDF

20250310113459 kilka slow o metodyce pracy nauczyciela jpg

Numer ISBN/ISSN: 9788367385640

BŁĄD W DYDAKTYCE Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne

Krzysztof Biedrzycki, Marcin M. Chrzanowski, E. Barbara Ostrowska

Instytut Badań Edukacyjnych, 2024

Błąd w dydaktyce przystępnie i interesująco pokazuje kierunek rozwoju edukacji w świecie zachodnim – jest to kierunek ku rozumieniu i rozumowaniu, ku podnoszeniu umiejętności świadomego, aktywnego i krytycznego funkcjonowania pośród przepastnego i zróżnicowanego tekstowego uniwersum. Problematykę omawianej publikacji można z grubsza określić jako filozofię i praktykę dydaktycznej pracy z błędem w obszarach rozumienia czytanego tekstu i rozumowania w naukach przyrodniczych. Szczególny nacisk kładę w tym kontekście na ową „filozofię”, bowiem głębsza, aksjologicznie motywowana refleksja edukacyjna nie jest w polskim dyskursie oświatowym dziedziną należycie dowartościowaną. Z niej jednak wynikają (a przynajmniej: powinny wynikać) wszystkie strategiczne i praktyczne rozwiązania przyjęte w przemyślanym i spójnie zaprojektowanym procesie kształcenia. Niewątpliwą wartością opracowania jest przedstawienie polskim czytelnikom strategii badań edukacyjnych PISA i udostępnienie szeregu zadań z obszaru czytania i nauk przyrodniczych. Jest to pozycja ważna, potrzebna i użyteczna – może stanowić niebanalną i bardzo konkretną pomoc dla nauczycieli, którzy starają się u swych podopiecznych wykształcić dyspozycje i umiejętności rozumienia czytanego tekstu oraz rozumowania w naukach przyrodniczych. Jest to zarazem publikacja, która może zainteresować każdego, kto za ważne i ciekawe uważa funkcjonowanie edukacji powszechnej w dzisiejszym, ponowoczesnym, cyfrowym społeczeństwie.
Z recenzji dra hab. Witolda Bobińskiego, prof. UJ

pobierz publikację - plik PDF

20250310113459 kilka slow o metodyce pracy nauczyciela jpg

Numer ISBN/ISSN: 978-83-67385-68-8

Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity

Edyta Cieszkowska, Andrzej Cieślak, Monika Drzymulska-Derda, Dr. Dawid Dymkowski, Dr. Przemysław Jatkiewicz, Łukasz Jaworski, Tomasz Klekowski, Dr. Rafał Kołodziejczyk, Beata Ostrowska, Mateusz Panowicz, Damian Parol, Mateusz Przywara, Dariusz Słomkowski, Sławomir Smugowski, Dawid Suder

Instytut Badań Edukacyjnych, 2023

The Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity (SQF CYBER) is a tool to support the competence development of employers and employees in the cybersecurity sector. It is a structured set of competences representing the main areas of work and business activity in the sector. SQF CYBER can be used in a wide variety of companies to improve human resources processes and to help employees and persons interested in working in this field in determining their educational and career paths and further professional development. It can also be a useful tool for education and training institutions in preparing their curricula in this area. Every sectoral qualifications framework is referenced to the Polish Qualifications Framework, which in turn is referenced to the European Qualifications Framework, making it a reliable tool in assessing the competences of persons seeking employment in this field across Europe.The publication presents information on the process of developing the Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity, describing the context of its development, how the work on the framework was organized and the methods used, its structure, instructions and recommendations on its use as well as a glossary of relevant terms. The last section presents the actual framework – the set of hierarchized competences in the sector, categorized by knowledge, skills and social competence, written in the language of learning outcomes.

pobierz publikację - plik PDF