Osiągnięcia matematyczne i przyrodnicze czwartoklasistów. TIMSS 2023: trendy, wyzwania, perspektywy
Wioleta Dobosz-Leszczyńska
Instytut Badań Edukacyjnych, 2024
TIMSS jest jednym z największych międzynarodowych badań porównawczych dotyczących matematyki i przyrody. W 2023 roku w badaniu uczestniczyło 58 krajów i 5 regionów. TIMSS 2023 bada osiągnięcia w matematyce i naukach przyrodniczych u uczniów czwartej i ósmej klasy. Dostarcza również cennych danych kontekstowych zebranych od uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół, a także danych dotyczących systemów edukacyjnych i programów nauczania w poszczególnych krajach. W Polsce badanie było przeprowadzane w czwartych klasach szkół podstawowych. Inicjatorem i głównym organizatorem badania jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). Badanie jest organizowane co 4 lata od 1995 roku, a Polska brała udział w edycjach 2011, 2015, 2019 i 2023. Badanie przeprowadzane jest zgodnie z rygorystycznymi procedurami badawczymi. Sesje badawcze we wszystkich krajach mają dokładnie taki sam przebieg, a zgodność z procedurami jest sprawdzana w trakcie kontroli prowadzonych przez krajowy zespół oraz przedstawicieli międzynarodowego konsorcjum. W 2023 roku po raz pierwszy w Polsce badanie TIMSS zostało przeprowadzone wśród uczniów w formie cyfrowej – rozwiązywali oni zadania z matematyki i przyrody na specjalnie przygotowanych do tego komputerach.
BŁĄD W DYDAKTYCE Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne
Krzysztof Biedrzycki, Marcin M. Chrzanowski, E. Barbara Ostrowska
Instytut Badań Edukacyjnych, 2024
Błąd w dydaktyce przystępnie i interesująco pokazuje kierunek rozwoju edukacji w świecie zachodnim – jest to kierunek ku rozumieniu i rozumowaniu, ku podnoszeniu umiejętności świadomego, aktywnego i krytycznego funkcjonowania pośród przepastnego i zróżnicowanego tekstowego uniwersum. Problematykę omawianej publikacji można z grubsza określić jako filozofię i praktykę dydaktycznej pracy z błędem w obszarach rozumienia czytanego tekstu i rozumowania w naukach przyrodniczych. Szczególny nacisk kładę w tym kontekście na ową „filozofię”, bowiem głębsza, aksjologicznie motywowana refleksja edukacyjna nie jest w polskim dyskursie oświatowym dziedziną należycie dowartościowaną. Z niej jednak wynikają (a przynajmniej: powinny wynikać) wszystkie strategiczne i praktyczne rozwiązania przyjęte w przemyślanym i spójnie zaprojektowanym procesie kształcenia. Niewątpliwą wartością opracowania jest przedstawienie polskim czytelnikom strategii badań edukacyjnych PISA i udostępnienie szeregu zadań z obszaru czytania i nauk przyrodniczych. Jest to pozycja ważna, potrzebna i użyteczna – może stanowić niebanalną i bardzo konkretną pomoc dla nauczycieli, którzy starają się u swych podopiecznych wykształcić dyspozycje i umiejętności rozumienia czytanego tekstu oraz rozumowania w naukach przyrodniczych. Jest to zarazem publikacja, która może zainteresować każdego, kto za ważne i ciekawe uważa funkcjonowanie edukacji powszechnej w dzisiejszym, ponowoczesnym, cyfrowym społeczeństwie.
Z recenzji dra hab. Witolda Bobińskiego, prof. UJ
Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity
Edyta Cieszkowska, Andrzej Cieślak, Monika Drzymulska-Derda, Dr. Dawid Dymkowski, Dr. Przemysław Jatkiewicz, Łukasz Jaworski, Tomasz Klekowski, Dr. Rafał Kołodziejczyk, Beata Ostrowska, Mateusz Panowicz, Damian Parol, Mateusz Przywara, Dariusz Słomkowski, Sławomir Smugowski, Dawid Suder
Instytut Badań Edukacyjnych, 2023
The Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity (SQF CYBER) is a tool to support the competence development of employers and employees in the cybersecurity sector. It is a structured set of competences representing the main areas of work and business activity in the sector. SQF CYBER can be used in a wide variety of companies to improve human resources processes and to help employees and persons interested in working in this field in determining their educational and career paths and further professional development. It can also be a useful tool for education and training institutions in preparing their curricula in this area. Every sectoral qualifications framework is referenced to the Polish Qualifications Framework, which in turn is referenced to the European Qualifications Framework, making it a reliable tool in assessing the competences of persons seeking employment in this field across Europe.The publication presents information on the process of developing the Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity, describing the context of its development, how the work on the framework was organized and the methods used, its structure, instructions and recommendations on its use as well as a glossary of relevant terms. The last section presents the actual framework – the set of hierarchized competences in the sector, categorized by knowledge, skills and social competence, written in the language of learning outcomes.