Czym są projekty EuropeAid?
Komisja Europejska poprzez realizację i wdrażanie projektów EuropeAid odpowiada za kształtowanie unijnej polityki rozwoju i za udzielanie pomocy krajom spoza Unii Europejskiej na całym świecie. Ściśle współpracuje z krajami sąsiedzkimi UE, Afryką, Karaibami i regionem Pacyfiku, Ameryką Łacińską i Azją. Celem jest niesienie pomocy rozwojowej w skuteczny, spójny i skoordynowany sposób.
W ramach funduszy unijnych na współpracę rozwojową EuropeAid IBE, jak partner instytucjonalny, realizuje obecnie projekty:
- Turcja - Technical Assistance for Implementation of Turkish Qualifications System and Framework Operation (TUYEP), okres realizacji: 11.2019-11.2023 (liderem konsorcjum realizującym projekt jest GOPA Danışmanlık)
- Multinational - Development education and awareness-raising (DEAR) support team (DEAR), okres realizacji: 12.2020-12.2024 (liderem konsorcjum realizującym projekt jest ICE - International Consulting Expertise)
- Kosovo - Support to basic and upper secondary education, okres realizacji: 06.2021-05.2025 (liderem konsorcjum realizującym projekt jest DAI - Hulla & Co Human Dynamics)
Projekt zakończony:
- Czarnogóra - Integration of Key Competences into the Education System of Montenegro (STEM), okres realizacji: 09.2019-12.2021 (liderem konsorcjum realizującym projekt był EPRD)
Opisy projektów:
Turkey - Technical Assistance for the Implementation of Turkish Qualification System and Framework Project – TUYEP (nr referencyjny EuropeAid/139540/IH/SER/TR)
Celem projektu jest wzmocnienie potencjału instytucjonalnego Urzędu ds. Kwalifikacji Zawodowych (VQA), wzmocnienie Tureckiego Krajowego Systemu Kwalifikacji Zawodowych oraz usprawnienie wdrażania Tureckiej Ramy Kwalifikacji poprzez szkolenia, seminaria, warsztaty i inne spotkania podnoszące poziom wiedzy w tym zakresie. Działania te są adresowane do m.in. pracowników Urzędu ds. Kwalifikacji Zawodowych, instytucji zajmujących się opracowywaniem standardów i kwalifikacji zawodowych, w tym stowarzyszeń pracodawców i pracowników, organizacji zawodowych i podmiotów zaangażowanych w walidację, certyfikację oraz zapewnienie jakości.
Development education and awareness-raising (DEAR) support team - DEAR (nr referencyjny EuropeAid/140705/DW/SER/MULTI)
Ogólnym celem projektu jest pomoc Komisji Europejskiej w zarządzaniu programem edukacji rozwojowej i edukacji globalnej (DEAR) dotyczącej praw człowieka, globalnego obywatelstwa i równości płci w Unii Europejskiej. Projekt jest realizowany przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego i władze lokalne. Projekt ma również na celu wspieranie KE w opracowaniu i wdrażaniu polityki na rzecz młodzieży oraz badań i analiz dotyczących młodzieży. Cele szczegółowe projektu to:
- upowszechnianie wśród obywateli UE (w szczególności wśród młodzieży) kwestii związanych z edukacją rozwojową w zglobalizowanym społeczeństwie
- wspieranie aktywnego zaangażowania obywateli UE w kwestie dotyczące promowania sprawiedliwości, praw człowieka, walki z ubóstwem, odpowiedzialności społecznej, równości płci i strategii zrównoważonego rozwoju w krajach partnerskich
W ramach projektu realizowane są działania dotyczące ewaluacji, wymiany dobrych praktyk, sieciowania (networkingu) i działania promocyjne i upowszechniające skierowane w szczególności do młodzieży.
Kosovo - Support to basic and upper secondary education (nr referencyjny EuropeAid/140812/DH/SER/XK)
Ogólnym celem projektu jest poprawa systemu edukacji i szkoleń w Kosowie, zgodnie z najlepszymi międzynarodowymi praktykami na poziomie edukacji podstawowej i ponadpodstawowej. Projekt ma na celu podniesienie jakości edukacji na poziomie edukacji podstawowej i ponadpodstawowej poprzez wsparcie kosowskich instytucji edukacyjnych na szczeblu centralnym i lokalnym. Projekt składa się z czterech części:
- Wzmocnienie ram prawnych w systemie edukacji
- Rekrutacja nauczycieli i poprawa zarządzania szkołą
- Kształcenie nauczycieli
- Poprawa procesu tworzenia i przygotowywania podręczników
W ramach projektu realizowane są działania dotyczące rekrutacji kosowskich nauczycieli i dyrektorów szkół, kształcenia i doskonalenia zawodowego kosowskich nauczycieli w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych i zapewnienia jakości w edukacji na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Działania dotyczą również procesów opracowania podręczników dla szkół w Kosowie.
Projekt zakończony:
Montenegro - Integration of Key Competences into the education system of Montenegro - STEM (nr referencyjny EuropeAid/139999/IH/SER/ME)
Celem projektu była poprawa jakości kształcenia na poziomie podstawowym i średnim w Czarnogórze poprzez opracowanie krajowych ram programowych kompetencji kluczowych, w szczególności kompetencji STEM i dostosowanie ich do zaleceń KE w sprawie kluczowych kompetencji w ramach strategii uczenia się przez całe życie (LLL). Szczególnie istotnym obszarem działań projektowych były kompetencje kluczowe uczniów i poprawa systemu zapewnienia jakości na wszystkich poziomach nauczania. Realizacja projektu zakładała także działania na rzecz kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem dyscyplin w obszarze STEM.
Szczegółowe informacje na temat zrealizowanych działań w projektach znajdują się na angielskiej wersji strony IBE.
Projekty finansowane są ze środków Unii Europejskiej