Nauczyciele wobec projektowania uniwersalnego w edukacji
W Polsce zainteresowanie projektowaniem uniwersalnym (ang. universal design for learning – UDL) rośnie, choć jego wdrażanie ma nadal charakter punktowy. Nauczyciele coraz częściej poszukują narzędzi i strategii dydaktycznych, które pozwolą na skuteczne nauczanie zróżnicowanych zespołów, gdyż taka jest konfiguracja osób uczących się w klasie (kilkoro uczniów z orzeczeniami, kilkoro z opiniami i duża grupa mająca szczególne potrzeby – bez ich formalnego zidentyfikowania w postaci dokumentu z poradni psychologiczno-pedagogicznej). Zasady UDL sprzyjają...
Lęk przed matematyką – charakterystyka, uwarunkowania, interwencje
Ekspertyza Lęk przed matematyką – charakterystyka, uwarunkowania, interwencje autorstwa Moniki Szczygieł, Niny Bażeli i Tomasza Knopika przedstawia obecny stan wiedzy na temat lęku przed matematyką dzieci, młodzieży i dorosłych w polskim kontekście edukacyjnym. Opisuje i analizuje indywidualne oraz środowiskowe uwarunkowania oraz psychologiczną charakterystykę tego zjawiska. Zawarto w niej również przegląd aktualnego stanu badań nad skutecznymi interwencjami mającymi na celu redukcję lęku przed matematyką, a także opis działań profilaktycznych –...
Raport z ogólnopolskich badań potrzeb kadr systemu oświaty w zakresie zasobów dydaktycznych i metodycznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży. Przedszkola – szkoły – placówki doskonalenia
Celem przeprowadzonego badania była analiza potrzeb nauczycieli i specjalistów, w tym kadry zarządzającej szkół i placówek doskonalenia nauczycieli, w zakresie zasobów dydaktycznych i metodycznych dostosowywanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży. W badaniu podjęto próbę uzupełnienia wiedzy na temat zasobów dydaktycznych i metodycznych, z których korzystają praktycy bezpośrednio pracujący z dziećmi i młodzieżą, a także opinii kadr systemu oświaty dotyczących brakujących materiałów w ogólnodostępnych zasobach edukacyjnych. Pytania zawarte w...
Mapa drogowa. Jak(ą) wybrać ścieżkę edukacyjno-zawodową? Materiał informacyjny dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, rodziców, nauczycieli, specjalistów i doradców zawodowych
Część pierwsza – Jak wspierać uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w wyborach edukacyjno-zawodowych? – jest przeznaczona przede wszystkim dla nauczycieli, specjalistów, doradców zawodowych i rodziców. Zawiera zbiór zagadnień dotyczących wspierania ucznia ze zróżnicowanymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, w planowaniu własnej ścieżki oraz podejmowaniu wyborów edukacyjno-zawodowych – w domu i w szkole – w oparciu o aktualną podstawę prawną i rekomendacje dotyczące tworzenia inkluzyjnego środowiska edukacyjnego.Część druga – Co...
Webinar: Praca z uczniami z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi zgodna z UDL
Jesteśmy różnorodni i ta różnorodność powinna być uwzględniona nie tylko podczas zajęć, ale jeszcze przed nimi, jeszcze w trakcie planowania procesu edukacyjnego. Czym są zatem indywidualne potrzeby edukacyjne? W potocznym dyskursie pokutuje stereotyp związany ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, czyli pojęciem, które od ponad czterdziestu lat funkcjonuje w naszych szkołach. W odniesieniu do uczniów mających trudności wynikające z niepełnosprawności, dysfunkcji i trudności w uczeniu się, takich jak dysleksja czy mających zaburzenia emocjonalne. Obejrzyj...
Kilka słów o metodyce pracy nauczyciela. Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży
Standard dostępności projektowania e-materiałów
Niniejsza ekspertyza jest przewodnikiem po zasadach przygotowywania różnego rodzaju materiałów cyfrowych tak, żeby były dostępne dla wszystkich. Zawiera szczegółowe omówienie wytycznych oraz rekomendacji dotyczących racjonalnych usprawnień, w tym technologii asystujących, komunikacji wspomagającej i alternatywnej, projektowania uniwersalnego w edukacji (UDL), a także przygotowywania tekstów łatwych do czytania i zrozumienia (ETR). Do publikacji dołączono także listę kontrolną dla e-materiałów. Pobierz(Plik PDF)
Ocenianie z perspektywy psychologii edukacyjnej
Ocenianie dla rozwoju: od założeń do praktyki
Wsparcie nauczycieli w zakresie oceniania dla rozwoju
Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować?
Wywiad: Powrót do normalności - co pomaga w wychodzeniu z kryzysu związanego z powodzią?
Powrót do normalności – co pomaga w wychodzeniu z kryzysu związanego z powodzią?
Instytut Badań Edukacyjnych zachęca wszystkie osoby i instytucje odpowiedzialne za organizowanie i udzielanie pomocy powodzianom do zapoznania się z ekspertyzą prof. Bogdana Zawadzkiego. Pan Profesor jest wybitnym ekspertem z zakresu psychologii różnic indywidualnych oraz diagnozy psychologicznej. Jednym z wątków badawczych poruszanych przez Profesora Zawadzkiego są zaburzenia potraumatyczne, w tym wywoływane przez katastrofy naturalne. W ekspertyzie prof. Zawadzki w nieco szerszej perspektywie podejmuje wątki takie jak: reakcje psychiczne na...
Webinar „Interwencja kryzysowa po sytuacji powodziowej - perspektywa domu i szkoły"
Interwencja kryzysowa po sytuacji powodziowej - perspektywa domu i szkoły
ABC wspierania dzieci w obliczu klęski żywiołowej
Jak wspierać dzieci, uczniów i uczennice w radzeniu sobie z kryzysem powodziowym?
Jako zespół projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE) łączymy się myślami z osobami i środowiskami dotkniętymi skutkami powodzi. Mamy świadomość, że w tej sytuacji nie tylko dorośli, ale również dzieci i młodzież odczuwają strach, lęk, niepokój, złość lub doświadczają poczucia bezradności. Wiemy, że jako nauczyciele na terenach objętych powodzią, sami będąc w trudnej sytuacji, stajecie przed szczególnym wyzwaniem dotyczącym udzielenia wsparcia swoim uczniom i uczennicom. Przekazujemy pakiet...