Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować?
Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia".
Pobierz (Plik PDF)
Wsparcie nauczycieli w zakresie oceniania dla rozwoju
Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia".
Pobierz (Plik PDF)
Ocenianie dla rozwoju: od założeń do praktyki
Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia".
Pobierz (Plik PDF)
Ocenianie z perspektywy psychologii edukacyjnej
Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia".
Pobierz (Plik PDF)
Kilka słów o metodyce pracy nauczyciela
Dobór metod pracy z uczniem nie może być przypadkowy - powinien uwzględniać potrzeby i możliwości uczniów, a także preferencje nauczyciela. Jest to więc refleksyjny proces, w którym podstawę stanowią relacje.
Zapraszamy do zapoznania się z publikacją dotyczącą metodyki pracy nauczyciela, opartej na faktach, a nie mitach. W publikacji zostały przywołane badania dotyczące efektywności kształcenia oraz zależności między wykorzystywanymi metodami a ich skutecznością. Lektura zawiera także wskazówki dla nauczyciela, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane na zajęciach kształcenia ogólnego, zawodowego i z wychowawcą. Owocnej lektury!
Pobierz (Plik PDF)
Wywiad: Powrót do normalności - co pomaga w wychodzeniu z kryzysu związanego z powodzią?
Rozmowa z prof. dr. hab Bogdanem zawadzkim, ekspertem z zakresu psychologii różnic indywidualnych oraz diagnozy psychologicznej na temat tego, kto i jakiej pomocy może potrzebować po kryzysie powodziowym oraz o tym, jak tej pomocy możemy udzielić. Obejrzyj podcast
Powrót do normalności – co pomaga w wychodzeniu z kryzysu związanego z powodzią?
Instytut Badań Edukacyjnych zachęca wszystkie osoby i instytucje odpowiedzialne za organizowanie i udzielanie pomocy powodzianom do zapoznania się z ekspertyzą prof. Bogdana Zawadzkiego.
Pan Profesor jest wybitnym ekspertem z zakresu psychologii różnic indywidualnych oraz diagnozy psychologicznej. Jednym z wątków badawczych poruszanych przez Profesora Zawadzkiego są zaburzenia potraumatyczne, w tym wywoływane przez katastrofy naturalne.
W ekspertyzie prof. Zawadzki w nieco szerszej perspektywie podejmuje wątki takie jak: reakcje psychiczne na traumatyczne zdarzenia, w tym napowódź, materialne i społeczne konsekwencje powodzi oraz ich wpływ na reakcje emocjonalne czy też zaburzenia potraumatyczne.
Pobierz (Plik PDF)
Racjonalne usprawnienia w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek
Prezentowany Państwu poradnik to kolejna publikacja, w której eksperci IBE wyjaśniają, w jaki sposób poszerzyć dostępność edukacji. Tym razem ich uwaga skierowana jest na racjonalne usprawnienia dedykowane konkretnym typom zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, w tym niepełnosprawności. Poradnik jest kontynuacją wcześniejszej publikacji „Projektowanie uniwersalne w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek". W momencie, w którym wyczerpują się możliwości zapewnienia równych praw w dostępie do edukacji w oparciu o uniwersalnie zaplanowane działania (model UDL), pojawia się konieczność wdrożenia racjonalnych usprawnień. Nauczyciel, znając swoją grupę, możliwości i potrzeby poszczególnych uczniów i uczennic, dostrzega potencjalne ryzyko wykluczenia osoby ze wspólnych działań. Pobierz (Plik PDF)
Projektowanie uniwersalne w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek
Nie sposób na kilkudziesięciu stronach szczegółowo omówić tak obszerny zakres tematyczny, jak projektowanie uniwersalne i projektowanie uniwersalne w edukacji. Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja będzie dla Ciebie, Nauczycielko i Nauczycielu, początkiem drogi do poszerzania wiedzy o wskazanych zagadnieniach.
Nie chcieliśmy przytłoczyć Cię nadmiarem informacji.
Pamiętaj, że zarówno szeroko rozumiana dostępność. jak i projektowanie uniwersalne to droga, którą cały czas podążają nawet doświadczeni specjaliści i uczą się na niej czegoś nowego. Otaczający nas świat zmienia się i jest to zjawisko od tysiącleci całkiem normalne. Zmienia się też dostępność. Jeżeli weszliśmy już na tę drogę razem, to mamy nadzieję, że pozostaniesz na niej na dłużej. Pobierz (Plik PDF)
Webinar „Interwencja kryzysowa po sytuacji powodziowej - perspektywa domu i szkoły"
to kolejny materiał przygotowany w ramach projektu "Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży" z myślą o uczniach i ich rodzinach, których dotknęła tegoroczna powódź. Webinar tłumaczy, czym jest sytuacja kryzysowa, jakie są kroki podejmowane przy interwencji kryzysowej oraz podpowiada, jak należy komunikować się z osobami w kryzysie. Obejrzyj webinar
Interwencja kryzysowa po sytuacji powodziowej - perspektywa domu i szkoły
Materiał do webinaru. Pobierz (Plik PDF)
ABC wspierania dzieci w obliczu klęski żywiołowej
Dorośli mogą pomóc dzieciom w radzeniu sobie w sytuacji kryzysu.Poniżej podajemy kilka najważniejszych praktycznych wskazówek.
Pobierz ulotkę (Plik PDF)
Jak wspierać dzieci, uczniów i uczennice w radzeniu sobie z kryzysem powodziowym?
Jako zespół projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE) łączymy się myślami z osobami i środowiskami dotkniętymi skutkami powodzi. Mamy świadomość, że w tej sytuacji nie tylko dorośli, ale również dzieci i młodzież odczuwają strach, lęk, niepokój, złość lub doświadczają poczucia bezradności. Wiemy, że jako nauczyciele na terenach objętych powodzią, sami będąc w trudnej sytuacji, stajecie przed szczególnym wyzwaniem dotyczącym udzielenia wsparcia swoim uczniom i uczennicom.
Przekazujemy pakiet materiałów do przeprowadzenia zajęć wychowawczych. Został on zbudowany w taki sposób, że wiele wskazówek dotyczących radzenia sobie w kryzysie może być wykorzystanych nie tylko przez dzieci i młodzież, ale również przez osoby dorosłe. Zachęcamy, żebyście, zapoznając się z materiałami, myśleli również o wzmacnianiu własnego poczucia dobrostanu. W samolocie dorosły zakłada maskę tlenową najpierw sobie, potem dziecku – skorzystajcie z tej wiedzy. Zaopiekujcie się najpierw własnymi emocjami i myślami, spróbujcie się ustabilizować, zanim zaczniecie pracę z uczniami. Skorzystajcie ze wskazówek i informacji zawartych w scenariuszach.
Pobierz (Plik PDF)