Raport z ogólnopolskich badań potrzeb kadr systemu oświaty w zakresie zasobów dydaktycznych i metodycznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży. Przedszkola – szkoły – placówki doskonalenia
Celem przeprowadzonego badania była analiza potrzeb nauczycieli i specjalistów, w tym kadry zarządzającej szkół i placówek doskonalenia nauczycieli, w zakresie zasobów dydaktycznych i metodycznych dostosowywanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży. W badaniu podjęto próbę uzupełnienia wiedzy na temat zasobów dydaktycznych i metodycznych, z których korzystają praktycy bezpośrednio pracujący z dziećmi i młodzieżą, a także opinii kadr systemu oświaty dotyczących brakujących materiałów w ogólnodostępnych zasobach edukacyjnych. Pytania zawarte w kwestionariuszu ankiety dotyczyły zarówno kwestii związanych z przygotowaniem się do prowadzenia zajęć, jak i zapewnienia różnorodnych dostępnych merytorycznie i cyfrowo materiałów, które mogą być wykorzystane w procesie edukacyjnym. Ponadto istotne było poznanie potrzeb w zakresie oznakowania materiałów w celu ich łatwego wyszukiwania przez nauczycieli i specjalistów.
Wyniki przeprowadzonego badania ankietowego posłużą do dalszych działań zaplanowanych w projekcie, ukierunkowanych na wsparcie nauczycieli i specjalistów w bezpośredniej pracy z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Działania te obejmują w szczególności dokonanie przeglądu obecnych zasobów, wybór najbardziej wartościowych materiałów dydaktycznych i metodycznych oraz wprowadzenie zmian w materiałach w oparciu o wiedzę o projektowaniu uniwersalnym i racjonalnych usprawnieniach. Opracowanie dostosowań ma umożliwić wykorzystanie wyżej wymienionych materiałów na różnych etapach oceny funkcjonalnej i w pracy z uczniami.
Mapa drogowa. Jak(ą) wybrać ścieżkę edukacyjno-zawodową? Materiał informacyjny dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, rodziców, nauczycieli, specjalistów i doradców zawodowych
Część pierwsza – Jak wspierać uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w wyborach edukacyjno-zawodowych? – jest przeznaczona przede wszystkim dla nauczycieli, specjalistów, doradców zawodowych i rodziców. Zawiera zbiór zagadnień dotyczących wspierania ucznia ze zróżnicowanymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, w planowaniu własnej ścieżki oraz podejmowaniu wyborów edukacyjno-zawodowych – w domu i w szkole – w oparciu o aktualną podstawę prawną i rekomendacje dotyczące tworzenia inkluzyjnego środowiska edukacyjnego.Część druga – Co dalej po szkole podstawowej? Możliwości dalszego kształcenia – jest przeznaczona dla rodziców i uczniów, ale może być przydatna także dla nauczycieli. Zebrano w niej ogólnie dostępne, istotne informacje na temat różnych typów szkół i placówek edukacyjnych w Polsce oraz możliwości doskonalenia umiejętności i zdobywania kwalifikacji zawodowych. Wyszczególniono w niej ścieżki edukacyjne dla uczniów z różnymi typami niepełnosprawności.Część trzecia – Podróż absolwenta – to propozycja dla uczniów, zawierająca praktyczne narzędzia pomocne w samodzielnym planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.Informator – to zestawienie wybranych źródeł informacji przydatnych dla uczniów, rodziców i doradców zawodowych w wyszukiwaniu opisów zawodów oraz ofert edukacyjnych i szkół kształcących w danym zawodzie. Informator może być pomocny w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Ze względu na informacyjny charakter publikacji nie opisujemy konkretnych narzędzi, pozostawiając ich wybór odbiorcom, wskazując jedynie wybrane źródła, z których użytkownicy mogą bezpłatnie skorzystać.
Webinar: Praca z uczniami z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi zgodna z UDL
Jesteśmy różnorodni i ta różnorodność powinna być uwzględniona nie tylko podczas zajęć, ale jeszcze przed nimi, jeszcze w trakcie planowania procesu edukacyjnego. Czym są zatem indywidualne potrzeby edukacyjne? W potocznym dyskursie pokutuje stereotyp związany ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, czyli pojęciem, które od ponad czterdziestu lat funkcjonuje w naszych szkołach. W odniesieniu do uczniów mających trudności wynikające z niepełnosprawności, dysfunkcji i trudności w uczeniu się, takich jak dysleksja czy mających zaburzenia emocjonalne. Obejrzyj webinar
Kilka słów o metodyce pracy nauczyciela. Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży
Publikacja omawia kwestie związane z doborem i zastosowaniem metod nauczania w celu wspierania efektywności procesu edukacyjnego. Podkreśla znaczenie synergii między metodami nauczania a metodami uczenia się. Wskazuje na konieczność indywidualnego podejścia do uczniów oraz rozwijania autentycznych relacji edukacyjnych, by stworzyć odpowiednią atmosferę sprzyjającą nauce.
Standard dostępności projektowania e-materiałów
Niniejsza ekspertyza jest przewodnikiem po zasadach przygotowywania różnego rodzaju materiałów cyfrowych tak, żeby były dostępne dla wszystkich. Zawiera szczegółowe omówienie wytycznych oraz rekomendacji dotyczących racjonalnych usprawnień, w tym technologii asystujących, komunikacji wspomagającej i alternatywnej, projektowania uniwersalnego w edukacji (UDL), a także przygotowywania tekstów łatwych do czytania i zrozumienia (ETR). Do publikacji dołączono także listę kontrolną dla e-materiałów.
Pobierz (Plik PDF)
Ocenianie z perspektywy psychologii edukacyjnej
Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia".
Pobierz Pobierz (Plik PDF)
Ocenianie dla rozwoju: od założeń do praktyki
Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia".
Pobierz (Plik PDF)
Wsparcie nauczycieli w zakresie oceniania dla rozwoju
Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia".
Pobierz (Plik PDF)
Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować?
Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia".
Pobierz (Plik PDF)
Wywiad: Powrót do normalności - co pomaga w wychodzeniu z kryzysu związanego z powodzią?
Rozmowa z prof. dr. hab Bogdanem zawadzkim, ekspertem z zakresu psychologii różnic indywidualnych oraz diagnozy psychologicznej na temat tego, kto i jakiej pomocy może potrzebować po kryzysie powodziowym oraz o tym, jak tej pomocy możemy udzielić. Obejrzyj podcast
Powrót do normalności – co pomaga w wychodzeniu z kryzysu związanego z powodzią?
Instytut Badań Edukacyjnych zachęca wszystkie osoby i instytucje odpowiedzialne za organizowanie i udzielanie pomocy powodzianom do zapoznania się z ekspertyzą prof. Bogdana Zawadzkiego.
Pan Profesor jest wybitnym ekspertem z zakresu psychologii różnic indywidualnych oraz diagnozy psychologicznej. Jednym z wątków badawczych poruszanych przez Profesora Zawadzkiego są zaburzenia potraumatyczne, w tym wywoływane przez katastrofy naturalne.
W ekspertyzie prof. Zawadzki w nieco szerszej perspektywie podejmuje wątki takie jak: reakcje psychiczne na traumatyczne zdarzenia, w tym napowódź, materialne i społeczne konsekwencje powodzi oraz ich wpływ na reakcje emocjonalne czy też zaburzenia potraumatyczne.
Pobierz (Plik PDF)
Webinar „Interwencja kryzysowa po sytuacji powodziowej - perspektywa domu i szkoły"
to kolejny materiał przygotowany w ramach projektu "Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży" z myślą o uczniach i ich rodzinach, których dotknęła tegoroczna powódź. Webinar tłumaczy, czym jest sytuacja kryzysowa, jakie są kroki podejmowane przy interwencji kryzysowej oraz podpowiada, jak należy komunikować się z osobami w kryzysie. Obejrzyj webinar
Interwencja kryzysowa po sytuacji powodziowej - perspektywa domu i szkoły
Materiał do webinaru. Pobierz (Plik PDF)
ABC wspierania dzieci w obliczu klęski żywiołowej
Dorośli mogą pomóc dzieciom w radzeniu sobie w sytuacji kryzysu.Poniżej podajemy kilka najważniejszych praktycznych wskazówek.
Pobierz ulotkę (Plik PDF)
Jak wspierać dzieci, uczniów i uczennice w radzeniu sobie z kryzysem powodziowym?
Jako zespół projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE) łączymy się myślami z osobami i środowiskami dotkniętymi skutkami powodzi. Mamy świadomość, że w tej sytuacji nie tylko dorośli, ale również dzieci i młodzież odczuwają strach, lęk, niepokój, złość lub doświadczają poczucia bezradności. Wiemy, że jako nauczyciele na terenach objętych powodzią, sami będąc w trudnej sytuacji, stajecie przed szczególnym wyzwaniem dotyczącym udzielenia wsparcia swoim uczniom i uczennicom.
Przekazujemy pakiet materiałów do przeprowadzenia zajęć wychowawczych. Został on zbudowany w taki sposób, że wiele wskazówek dotyczących radzenia sobie w kryzysie może być wykorzystanych nie tylko przez dzieci i młodzież, ale również przez osoby dorosłe. Zachęcamy, żebyście, zapoznając się z materiałami, myśleli również o wzmacnianiu własnego poczucia dobrostanu. W samolocie dorosły zakłada maskę tlenową najpierw sobie, potem dziecku – skorzystajcie z tej wiedzy. Zaopiekujcie się najpierw własnymi emocjami i myślami, spróbujcie się ustabilizować, zanim zaczniecie pracę z uczniami. Skorzystajcie ze wskazówek i informacji zawartych w scenariuszach.
Pobierz (Plik PDF)