Webinar: Praca z uczniami z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi zgodna z UDL
Jesteśmy różnorodni i ta różnorodność powinna być uwzględniona nie tylko podczas zajęć, ale jeszcze przed nimi, jeszcze w trakcie planowania procesu edukacyjnego. Czym są zatem indywidualne potrzeby edukacyjne? W potocznym dyskursie pokutuje stereotyp związany ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, czyli pojęciem, które od ponad czterdziestu lat funkcjonuje w naszych szkołach. W odniesieniu do uczniów mających trudności wynikające z niepełnosprawności, dysfunkcji i trudności w uczeniu się, takich jak dysleksja czy mających zaburzenia emocjonalne. Obejrzyj webinar
Standard dostępności projektowania e-materiałów
Niniejsza ekspertyza jest przewodnikiem po zasadach przygotowywania różnego rodzaju materiałów cyfrowych tak, żeby były dostępne dla wszystkich. Zawiera szczegółowe omówienie wytycznych oraz rekomendacji dotyczących racjonalnych usprawnień, w tym technologii asystujących, komunikacji wspomagającej i alternatywnej, projektowania uniwersalnego w edukacji (UDL), a także przygotowywania tekstów łatwych do czytania i zrozumienia (ETR). Do publikacji dołączono także listę kontrolną dla e-materiałów.
Pobierz (Plik PDF)
Kilka słów o metodyce pracy nauczyciela
Dobór metod pracy z uczniem nie może być przypadkowy - powinien uwzględniać potrzeby i możliwości uczniów, a także preferencje nauczyciela. Jest to więc refleksyjny proces, w którym podstawę stanowią relacje.
Zapraszamy do zapoznania się z publikacją dotyczącą metodyki pracy nauczyciela, opartej na faktach, a nie mitach. W publikacji zostały przywołane badania dotyczące efektywności kształcenia oraz zależności między wykorzystywanymi metodami a ich skutecznością. Lektura zawiera także wskazówki dla nauczyciela, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane na zajęciach kształcenia ogólnego, zawodowego i z wychowawcą. Owocnej lektury!
Pobierz (Plik PDF)
Ocenianie z perspektywy psychologii edukacyjnej
Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia".
Pobierz Pobierz (Plik PDF)
Ocenianie dla rozwoju: od założeń do praktyki
Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia".
Pobierz (Plik PDF)
Wsparcie nauczycieli w zakresie oceniania dla rozwoju
Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia".
Pobierz (Plik PDF)
Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować?
Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia".
Pobierz (Plik PDF)
Wywiad: Powrót do normalności - co pomaga w wychodzeniu z kryzysu związanego z powodzią?
Rozmowa z prof. dr. hab Bogdanem zawadzkim, ekspertem z zakresu psychologii różnic indywidualnych oraz diagnozy psychologicznej na temat tego, kto i jakiej pomocy może potrzebować po kryzysie powodziowym oraz o tym, jak tej pomocy możemy udzielić. Obejrzyj podcast
Powrót do normalności – co pomaga w wychodzeniu z kryzysu związanego z powodzią?
Instytut Badań Edukacyjnych zachęca wszystkie osoby i instytucje odpowiedzialne za organizowanie i udzielanie pomocy powodzianom do zapoznania się z ekspertyzą prof. Bogdana Zawadzkiego.
Pan Profesor jest wybitnym ekspertem z zakresu psychologii różnic indywidualnych oraz diagnozy psychologicznej. Jednym z wątków badawczych poruszanych przez Profesora Zawadzkiego są zaburzenia potraumatyczne, w tym wywoływane przez katastrofy naturalne.
W ekspertyzie prof. Zawadzki w nieco szerszej perspektywie podejmuje wątki takie jak: reakcje psychiczne na traumatyczne zdarzenia, w tym napowódź, materialne i społeczne konsekwencje powodzi oraz ich wpływ na reakcje emocjonalne czy też zaburzenia potraumatyczne.
Pobierz (Plik PDF)
Webinar „Interwencja kryzysowa po sytuacji powodziowej - perspektywa domu i szkoły"
to kolejny materiał przygotowany w ramach projektu "Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży" z myślą o uczniach i ich rodzinach, których dotknęła tegoroczna powódź. Webinar tłumaczy, czym jest sytuacja kryzysowa, jakie są kroki podejmowane przy interwencji kryzysowej oraz podpowiada, jak należy komunikować się z osobami w kryzysie. Obejrzyj webinar
Interwencja kryzysowa po sytuacji powodziowej - perspektywa domu i szkoły
Materiał do webinaru. Pobierz (Plik PDF)
ABC wspierania dzieci w obliczu klęski żywiołowej
Dorośli mogą pomóc dzieciom w radzeniu sobie w sytuacji kryzysu.Poniżej podajemy kilka najważniejszych praktycznych wskazówek.
Pobierz ulotkę (Plik PDF)
Jak wspierać dzieci, uczniów i uczennice w radzeniu sobie z kryzysem powodziowym?
Jako zespół projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE) łączymy się myślami z osobami i środowiskami dotkniętymi skutkami powodzi. Mamy świadomość, że w tej sytuacji nie tylko dorośli, ale również dzieci i młodzież odczuwają strach, lęk, niepokój, złość lub doświadczają poczucia bezradności. Wiemy, że jako nauczyciele na terenach objętych powodzią, sami będąc w trudnej sytuacji, stajecie przed szczególnym wyzwaniem dotyczącym udzielenia wsparcia swoim uczniom i uczennicom.
Przekazujemy pakiet materiałów do przeprowadzenia zajęć wychowawczych. Został on zbudowany w taki sposób, że wiele wskazówek dotyczących radzenia sobie w kryzysie może być wykorzystanych nie tylko przez dzieci i młodzież, ale również przez osoby dorosłe. Zachęcamy, żebyście, zapoznając się z materiałami, myśleli również o wzmacnianiu własnego poczucia dobrostanu. W samolocie dorosły zakłada maskę tlenową najpierw sobie, potem dziecku – skorzystajcie z tej wiedzy. Zaopiekujcie się najpierw własnymi emocjami i myślami, spróbujcie się ustabilizować, zanim zaczniecie pracę z uczniami. Skorzystajcie ze wskazówek i informacji zawartych w scenariuszach.
Pobierz (Plik PDF)