Średnio co czwarty dorosły Polak przyznaje się do posiadania niższego poziomu wykształcenia niż ten, który chciał osiągnąć. Eksperci sprawdzili, co wpływa na edukacyjne decyzje naszego społeczeństwa, jakie grupy są zagrożone wykluczeniem edukacyjnym i jak powiązana jest edukacja z rynkiem pracy

Jak gimnazjaliści radzą sobie z czytaniem, pisaniem, rozumieniem wypowiedzi ustnych i rozmawianiem w języku angielskim? Co ma największy wpływ na ich umiejętności: szkoła, rodzina, może zajęcia dodatkowe? Co zrobić, by skuteczniej uczyć języka? O tym w najnowszym raporcie Instytutu Badań Edukacyjnych

W szkołach podstawowych 19 maja odbędą się dwa powszechne badania Instytutu Badań Edukacyjnych – kompetencji trzecioklasistów oraz kompetencji piątoklasistów. Pokażą mocne i słabe strony uczniów z zakresu języka polskiego i matematyki, pomogą nauczycielom lepiej planować dalszą pracę z uczniami, sprawdzą, czy szkoła pomogła im rozwinąć umiejętności rozumowania, myślenia strategicznego, argumentowania, wnioskowania czy dokonywania interpretacji.

Nowa podstawa programowa miała zmienić polonistyczne nauczanie. Czy to się udało? Czy uczniowie zostają wyposażeni w nowe umiejętności i lepiej się rozwijają? Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził to w dwuletnim badaniu obejmującym 180 szkół w całej Polsce.

Jak długo dzieci powinny spędzać czas przed telewizorem? Dlaczego dziadkowie są ważni? Kiedy i dlaczego nadmiar opieki krępuje rozwój małego człowieka? IBE opublikował drugą serię poradników opracowanych przez ekspertów z Zespołu Wczesnej Edukacji. Można je pobrać w Internecie

Polscy gimnazjaliści stosunkowo rzadko używają języka angielskiego poza szkołą, choć nowe technologie stwarzają dziś ku temu ogromne możliwości. Czy można zatem powiedzieć, że uczniowie nie mają okazji do używania języka i że nie mają więc po co się go uczyć? Czy dorośli mogą coś zrobić, by motywować gimnazjalistów? – pisze Joanna Pitura z Pracowni Języków Obcych IBE.

Na lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci, grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek, dzięki opublikowanemu właśnie poradnikowi

Czy to dobrze,  że małe dziecko jest przywiązane do mamy? Dlaczego dziecko  w wieku przedszkolnym czasem musi mieć dużo swobody, a czasem musi być kontrolowane przez dorosłych? Czy zabawa w wieku szkolnym to strata czasu? W jakich sytuacjach buntowanie się nastolatka jest objawem jego prawidłowego rozwoju? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w nowej serii poradników opracowanych przez Zespół Wczesnej Edukacji IBE

Kalendarz wydarzeń

kwietnia   2025
Pon Wt Śr Cz Pt Sob Nie
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

NASZE BADANIA