10 grudnia opublikowano wyniki Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC, koordynowanego przez OECD. Badanie zrealizowano w latach 2022-23. Objęło ono 31 krajów, w tym Polskę. W badaniu mierzono trzy kompetencje podstawowe dorosłych (16-65 lat): rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne oraz rozwiązywanie problemów.
Najlepiej w badaniu wypadły kraje skandynawskie i Japonia. Polska uplasowała się w grupie krajów o najniższych wynikach, obok Włoch, Portugalii, Litwy i Chile. W porównaniu do wyników z 2012 roku, Polska odnotowała znaczące spadki: aż o 31 punktów w rozumieniu tekstu i o 21 punktów w matematyce. Odnotowano też wysokie odsetki osób, które słabo sobie radziły z zadaniami – 39% badanych miało trudności z rozumieniem tekstu, 38% z matematyką, a 48% z rozwiązywaniem problemów. To wynik znacznie gorszy niż w innych krajach regionu. Badanie uwidacznia potrzebę inwestowania w edukację dorosłych oraz wsparcia grup o niskich kompetencjach, szczególnie osób starszych i z niższym wykształceniem.
Raport z badania PIAAC 2023 - do pobrania (Plik PDF)
Informacja prasowa - do pobrania (Plik PDF)
Eksperci wskazują, że wyniki polskiej edycji badania mogą być niedoszacowane z powodu niskiego zaangażowania respondentów. Problemem były szybkie i niepełne odpowiedzi, co mogło obniżyć wyniki również w innych krajach.
Instytut Badań Edukacyjnych opublikował raport z głównymi wynikami, kolejne raporty ukażą się w 2025 roku. Międzynarodowy raport z badania jest dostępny na stronach OECD.