10 i 17 maja uczniowie klas III i V brali udział w diagnozach Kompetencje trzecioklasistów oraz Kompetencje piątoklasistów. Szkoły dostaną swoje raporty w czerwcu, a jesienią Instytut przedstawi główne wnioski wynikające z tych badań. Eksperci IBE podkreślają, że diagnoza nie jest egzaminem, powinna być przeprowadzana w maksymalnie przyjazny sposób.
Najważniejszą wartością diagnozy jest informacja, jaką o umiejętnościach swoich uczniów zyskują nauczyciele. Rekomendujemy, żeby nie budować wokół badania klimatu, który wpływa stresująco na dzieci. Zadania sprawdzi to i omówi ze swoimi uczniami nauczyciel. Prosimy też o zwrócenie uwagi, że w odpowiedziach udostępnionych w Internecie poza stroną IBE pojawiły się błędy. Prosimy poczekać na raporty.
Nauczyciele pytają, czemu niektóre zadania występują i w K3, i w K5. To celowy zabieg. To są tzw. zadania linkowe, dzięki którym można sprawdzić, w jakim zakresie dzieci na różnych etapach edukacyjnych radzą sobie z zadaniami mierzącymi te umiejętności. Jest to szczególnie istotne w przypadku diagnozy kompetencji przyrodniczych trzecio- i piąto-klasistów, która odbywa się po raz pierwszy. Szczegółowe wyjaśnienie w załączniku.
ZADANIA DLA BADANIA
Arkusze K3 i K5 2016 są dostępne na stronie diagnozy.ibe.edu.pl.