Samorządowcy praktycy, naukowcy oraz dyrektor CKE dyskutowali o tym, po co są badania edukacji, jaki mają walor praktyczny, do czego się je wykorzystuje i na jakie badania najchętniej wydaliby pieniądze. Jest ciekawie, mądrze i dowcipnie. Debata miała miejsce podczas konferencji Badania dla edukacji, podsumowującej pięć lat projektu Entuzjaści edukacji.
Uczniowie twierdzą, że w pracy nauczyciela nie daje się do końca być sprawiedliwym (51%). 36% potwierdza, że uczniowie zwykle nie są uczciwi wobec nauczycieli. Nieco ponad 24% badanych uczniów uważa, że ludziom można ufać w większości sytuacji; 26% nie zgadza się, że uczniom można zostawiać dużo swobody na ich własne decyzje; 43% wskazuje, że ludzie bez kontroli nie postępowaliby uczciwie.
Bezrobocie młodzieży i słaba motywacja do uczenia się to główne zagadnienia, które zostaną poruszone na I Forum Nowej Edukacji - odbędzie się ono w dniach 30.11-1.12.2015 r. w Centrum Nauki Kopernik. Imprezę organizowaną przez Centrum Innowacyjnej Edukacji patronatem merytorycznym objął m.in. Instytut Badań Edukacyjnych.
„Między przedmiotami. Czy szkoła może przygotować do studiów międzyobszarowych?” – na ten temat 4 i 5 listopada br. w Warszawie dyskutowali eksperci, w tym przedstawiciel IBE Urszula Poziomek. Celem konferencji było zachęcenie do debaty na temat możliwości szkolnego przygotowania do edukacji uniwersyteckiej organizowanej w formie studiów międzyobszarowych.
Jak wypadli polscy gimnazjaliści w badaniu umiejętności historycznych? Jak z nimi pracować, żeby jak najlepiej kształtować te umiejętności? Poniżej prezentujemy raport z badania oraz atrakcyjny poradnik z gotowymi zadaniami.
60% uczniów wie, w którym roku Polska odzyskała niepodległość, a prawie 77% gimnazjalistów wie, że świętujemy to 11 listopada. Młodzież interesuje się historią, 53% lubi słuchać o historii XX wieku, ponad 70% lubi oglądać rodzinne pamiątki odnoszące się do historii, ale uczniowie mają problemy z chronologią i odczytywaniem symboli. O kompetencjach historycznych gimnazjalistów i postawach młodzieży wobec historii najnowszej opowiedzieli na konferencji prasowej 10 listopada eksperci z Pracowni Historii IBE.
Piąty z kolei raport o stanie edukacji Instytut Badań Edukacyjnych poświęcił systemowi egzaminacyjnemu. Eksperci IBE wyjaśniali, dlaczego egzaminy są tak ważne? Jakie są wady i zalety systemu egzaminacyjnego? W jaki sposób mogą pomóc w doskonaleniu pracy szkoły? Czy i jak z wyników egzaminacyjnych korzystają dyrektorzy szkół i nauczyciele?
Badacze z IBE przyjrzeli się działaniom podejmowanym przez rodziców uczniów na progu gimnazjalnym związanym z wyborem szkoły. Badanie pokazało, że – wbrew początkowym przypuszczeniom – wybieranie szkoły nie jest charakterystyczne wyłącznie dla rodziców o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym, aczkolwiek to oni mogą najbardziej na wyborze skorzystać.