Instytut Badań Edukacyjnych - Portal informacyjny
Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych – ruszają konsultacje!

Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych – ruszają konsultacje!

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE-PIB) zaprasza do udziału w konsultacjach pierwszej wersji profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Dokument powstał w oparciu o rozmowy z przedstawicielami szkół, szkolnictwa wyższego oraz...

Nowy raport IBE PIB: Kompetencje kluczem do sukcesu na rynku pracy – wyniki badania PIAAC 2023

Nowy raport IBE PIB: Kompetencje kluczem do sukcesu na rynku pracy – wyniki badania PIAAC 2023

W szybko zmieniającym się świecie kompetencje dorosłych stają się kluczowym zasobem – zarówno dla indywidualnych szans zawodowych, jak i dla całej gospodarki. Przedstawiamy raport tematyczny pt. „Umiejętności na polskim rynku pracy”,...

Jak ocenianie może motywować uczniów do nauki? - podsumowanie seminarium metodyczno-naukowego w Poznaniu

Jak ocenianie może motywować uczniów do nauki? - podsumowanie seminarium metodyczno-naukowego w Poznaniu

Wydarzenie zgromadziło ekspertów od nauczania i oceniania, dyrektorów, nauczycieli, którzy podczas prelekcji, dyskusji i rozmów omawiali kwestię oceniania w polskiej szkole.
Polska dołączyła do Międzynarodowego Badania Kompetencji Społecznych i Emocjonalnych (SSES)

Polska dołączyła do Międzynarodowego Badania Kompetencji Społecznych i Emocjonalnych (SSES)

Badanie SSES prowadzone jest przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i ma na celu ocenę poziomu kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci w wieku szkolnym, a także identyfikację czynników szczególnie istotnych z...

Dział aktualności - znak graficzny

2/2024 Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji. Wnioski z międzynarodowych badań edukacyjnych i przeglądu literatury

Paweł Penszko, Olga Wasilewska, Instytut Badań Edukacyjnych

pażdziernik 2024

Autorzy na podstawie szerokiego przeglądu literatury przedstawiają kluczowe wnioski na temat krytycznego myślenia oraz skutecznych sposobów rozwijania wśród uczniów umiejętności oceny informacji i odporności na dezinformację. Następnie, analizując różne dane, w tym z międzynarodowych badań edukacyjnych, szukają odpowiedzi na pytania: czy polska szkoła uczy krytycznego myślenia, czy polscy uczniowie potrafią krytycznie myśleć oraz czy polscy uczniowie podchodzą krytycznie do informacji znalezionych w internecie.

Pobierz publikację (plik PDF)

Publikacja zawiera także rekomendacje dla polityki edukacyjnej.

W analizie uwzględniono dane z międzynarodowych badań porównawczych ICCS, PISA i PIRLS.

Analiza powstała w ramach projektu IBE: Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie