Tekst łatwy do czytania

20250310113459 kilka slow o metodyce pracy nauczyciela jpg

ISBN/ISSN: 9788367385640

BŁĄD W DYDAKTYCE Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne

Krzysztof Biedrzycki, Marcin M. Chrzanowski, E. Barbara Ostrowska

Instytut Badań Edukacyjnych, 2024

Błąd w dydaktyce przystępnie i interesująco pokazuje kierunek rozwoju edukacji w świecie zachodnim – jest to kierunek ku rozumieniu i rozumowaniu, ku podnoszeniu umiejętności świadomego, aktywnego i krytycznego funkcjonowania pośród przepastnego i zróżnicowanego tekstowego uniwersum. Problematykę omawianej publikacji można z grubsza określić jako filozofię i praktykę dydaktycznej pracy z błędem w obszarach rozumienia czytanego tekstu i rozumowania w naukach przyrodniczych. Szczególny nacisk kładę w tym kontekście na ową „filozofię”, bowiem głębsza, aksjologicznie motywowana refleksja edukacyjna nie jest w polskim dyskursie oświatowym dziedziną należycie dowartościowaną. Z niej jednak wynikają (a przynajmniej: powinny wynikać) wszystkie strategiczne i praktyczne rozwiązania przyjęte w przemyślanym i spójnie zaprojektowanym procesie kształcenia. Niewątpliwą wartością opracowania jest przedstawienie polskim czytelnikom strategii badań edukacyjnych PISA i udostępnienie szeregu zadań z obszaru czytania i nauk przyrodniczych. Jest to pozycja ważna, potrzebna i użyteczna – może stanowić niebanalną i bardzo konkretną pomoc dla nauczycieli, którzy starają się u swych podopiecznych wykształcić dyspozycje i umiejętności rozumienia czytanego tekstu oraz rozumowania w naukach przyrodniczych. Jest to zarazem publikacja, która może zainteresować każdego, kto za ważne i ciekawe uważa funkcjonowanie edukacji powszechnej w dzisiejszym, ponowoczesnym, cyfrowym społeczeństwie.
Z recenzji dra hab. Witolda Bobińskiego, prof. UJ

pobierz publikację - plik PDF

  • Projekt: PISA
  • Typ publikacji: Monografia
  • Język: Polski
  • WCAG
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika