Tekst łatwy do czytania

Rada chce większego wsparcia dla nauczycieli

– Chcemy włączyć w nauczanie przedmiotowe troskę o wartości i postawy. Musimy stworzyć nauczycielom dobre warunki pracy i umożliwić wsparcie, tam gdzie jest ono potrzebne – stwierdził prof. Zbigniew Marciniak, przewodniczący Rady ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji.

Podczas czwartego posiedzenia Rady ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji im. Komisji Edukacji Narodowej, które odbyło się 10 kwietnia 2025 r. w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego, wiceprzewodniczący Rady, wicedyrektor IBE PIB dr Tomasz Gajderowicz przedstawił stan prac nad reformą oświaty. Mówił m.in., o tym, że powołane przez IBE PIB zespoły przedmiotowe pracują już na nowych formatkach podstaw programowych.

Rada o wsparciu dla nauczycieli


Dr Kinga Białek, ekspertka zewnętrzna IBE, opowiedziała o pracach związanych ze wsparciem nauczycieli, identyfikacją potencjalnych barier i potrzeb, a także sposobami informowania o reformie.

Członkowie Rady rozmawiali m.in. na temat konieczności wsparcia nauczycieli i informowania ich o planowanych zmianach w systemie edukacji. Wskazywano też na rolę dyrektorów szkół w przekazywaniu informacji o reformie zarówno nauczycielom, jak i uczniom i rodzicom. Za dobrą praktykę uznano przeprowadzenie pilotażu proponowanych rozwiązań.

W trakcie dyskusji podejmowano też inne tematy, które mają wpływ na sytuację nauczycieli:

  • jakość szkoleń dla nauczycieli, przyjrzenie się jakości kształcenia podyplomowego,
  • wzmocnienie roli nauczycieli i prestiżu zawodu,
  • powstająca luka pokoleniowa wśród nauczycieli,
  • edukacja włączająca i przepełnione klasy.

Członkowie Rady mówili też o tym, jakie kompetencje powinni w szkole kształcić uczniowie, żeby potrafili odnaleźć się w zmieniającym się świecie, aby byli kreatorami pomysłów i potrafili wprowadzać je w życie.

Nasze główne cele? Powrót na ścieżkę wyników edukacyjnych, reakcja na dramatyczny stan poczucia dobrostanu uczniów i nauczycieli, wzrost prestiżu szkoły i zawodu nauczycieli, a także wzbudzenie w uczniach poczucia sprawczości. Wszystkie rozwiązania, o których rozmawiamy, nie mają wejść w życie 1 września 2026, tylko być rozłożone w czasie, wprowadzane systematycznie. W 2026 roku wejdą nowe podstawy programowe dla klasy I i IV szkoły podstawowej – powiedział dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora IBE PIB.

Organ opiniodawczy dyrektora IBE PIB


Działająca przy Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej to zespół ekspertów, który ocenia i wspiera proces zmian w systemie oświaty. Analizuje postępy reform, zgłasza rekomendacje oraz dba o ich spójność z potrzebami uczniów i nauczycieli. Jej celem jest zapewnienie wysokiej jakości edukacji oraz skutecznego wprowadzania nowych rozwiązań programowych.

W skład Rady wchodzą kluczowi przedstawiciele środowisk nauczycieli, pracowników naukowych, organizacji pozarządowych związanych z edukacją, organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, jednostek samorządu terytorialnego, resortów oraz IBE PIB.

Kalendarz wydarzeń

kwietnia   2025
Pon Wt Śr Cz Pt Sob Nie
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

NASZE BADANIA