flaga RPTekst łatwy do czytania

Więcej aktualności

Masz pomysł? Połącz kropki i zgarnij nagrodę!

Masz pomysł? Połącz kropki i zgarnij nagrodę!

Ogłaszamy Ogólnopolski Konkurs Filmowy dla szkół podstawowych “Połącz kropki”. Zgłoszenia szkół przyjmujemy do 30 maja, a na prace konkursowe czekamy do 6 czerwca. Do wygrania vouchery oraz warsztaty ze znanymi popularyzatorami nauki. 
  • 23 maja 2025
Profil absolwenta szkół ponadpodstawowych. Weź udział w webinarze

Profil absolwenta szkół ponadpodstawowych. Weź udział w webinarze

Rozpoczęły się zapisy na kolejny webinar informacyjny dotyczący powstającego Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Spotkanie online odbędzie się 9 czerwca o godz. 16.30. 
  • 29 maja 2025
Rada o zmianach w edukacji: reforma będzie oparta na wynikach badań

Rada o zmianach w edukacji: reforma będzie oparta na wynikach badań

- Rola badań naukowych przy wprowadzaniu zmian w systemie edukacji, potrzeba prowadzenia cyklicznych badań nad dobrostanem uczniów i nauczycieli, zapisy części ogólnej podstawy programowej dla szkoły podstawowej oraz założenia tygodnia projektowego - to główne tematy piątego posiedzenia Rady.
  • 23 maja 2025
AI zmienia sposób, w jaki uczą się dorośli

AI zmienia sposób, w jaki uczą się dorośli

  "Dorośli są zróżnicowaną grupą uczących się – mają bardzo różne motywacje do uczenia się, odmienne warunki życia oraz potrzeby i cele" - wyjaśnia dr Wojciech Stęchły z projektu "Mikropoświadczenia" prowadzonego w IBE PIB.
  • 23 maja 2025
Jak uczyć krytycznego myślenia? Sprawdź, zastosuj!

Jak uczyć krytycznego myślenia? Sprawdź, zastosuj!

“Lekcja z Sherlockiem Holmesem”, “Aloes na oparzenie” czy ”Właściwości kobiecych łez” - to niektóre z zadań wspierających rozwój krytycznego myślenia u uczniów. Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą publikacją IBE PIB.
  • 14 maja 2025
Za nami 10. edycja IMPACT’25!

Za nami 10. edycja IMPACT’25!

Dwa wypełnione fascynującymi debatami dni, 650 mówców, 23 ścieżki tematyczne, 10 interaktywnych scen i tysiące uczestników - tak wyglądała 10. edycja największego wydarzenia technologiczno-gospodarczego w Europie Środkowo- Wschodniej.
  • 16 maja 2025
Nowy artykuł w Kwartalniku EDUKACJA

Nowy artykuł w Kwartalniku EDUKACJA

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem w języku angielskim, który ukazał w najnowszym wydaniu Kwartalnika EDUKACJA. Autorką publikacji jest dr Aleksandra Gajda z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
  • 14 maja 2025
22 maja odbędzie się posiedzenie Rady ds. reformy

22 maja odbędzie się posiedzenie Rady ds. reformy

Część ogólna podstawy programowej oraz szkolny tydzień projektowy – to główne punkty, o których dyskutować będą członkowie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im Komisji Edukacji Narodowej. 
  • 13 maja 2025
Artykuł Franceski Borgonovi oraz Artura Pokropka w

Artykuł Franceski Borgonovi oraz Artura Pokropka w "Science"

Publikacja autorstwa Franceski Borgonovi (UCL/OECD) oraz Artura Pokropka (IBE PIB) w najnowszym wydaniu czasopisma analizuje oczekiwania młodzieży w 57 krajach świata, wynikające z badania PISA z 2022 roku.
  • 09 maja 2025
Co zmieniamy w Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych?

Co zmieniamy w Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych?

To dziewiąty z piętnastu planowanych tygodni pracy, podczas których powstaje Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Jakie zmiany zaproponowali interesariusze?
  • 07 maja 2025
Seminarium

Seminarium "Edukacja wysokiej jakości dla każdego – jak z różnorodności uczynić zasób?"

Zapraszamy do udziału w seminarium dla kadr systemu oświaty z województwa mazowieckiego. To doskonała okazja, aby poznać ramy edukacji wysokiej jakości oraz założenia oceny funkcjonalnej w szkole.
  • 06 maja 2025
Jak zbudować zaufanie do mikropoświadczeń cyfrowych?

Jak zbudować zaufanie do mikropoświadczeń cyfrowych?

Cyfrowe mikropoświadczenia zdobywają świat – szacuje się, że wydano ich już nawet 300 milionów. Dużym wyzwaniem pozostaje jednak kwestia jakości i zaufania. Sytuację może zmienić model tworzony przez IBE PIB.
  • 24 kwietnia 2025
Rusza badanie

Rusza badanie "Uczenie się dorosłych Polaków"

Dlaczego się uczymy? Co nas do tego motywuje, a co zniechęca? Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy właśnie rozpoczął kolejną edycję badania "Uczenie się dorosłych Polaków".
  • 23 kwietnia 2025
Rada chce większego wsparcia dla nauczycieli

Rada chce większego wsparcia dla nauczycieli

– Chcemy włączyć w nauczanie przedmiotowe troskę o wartości i postawy. Musimy stworzyć nauczycielom dobre warunki pracy i umożliwić wsparcie, tam gdzie jest ono potrzebne – stwierdził prof. Zbigniew Marciniak, przewodniczący Rady ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji.
  • 11 kwietnia 2025
Postępy prac nad Profilem absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych

Postępy prac nad Profilem absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych

5 maja br. odbędzie się webinar, podczas którego zaprezentowana zostanie trzecia wersja Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Spotkanie jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych, ale obowiązują na nie zapisy.
  • 09 kwietnia 2025
Szkolenia dla autorów podstaw programowych 

Szkolenia dla autorów podstaw programowych 

Zapraszamy do zapoznania się cyklem szkoleń online dla ekspertów, którzy przygotowują podstawy programowe wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkole podstawowej.
  • 03 kwietnia 2025
Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych – ruszają konsultacje!

Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych – ruszają konsultacje!

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE-PIB) zaprasza do udziału w konsultacjach pierwszej wersji profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Dokument powstał w oparciu o rozmowy z przedstawicielami szkół, szkolnictwa wyższego oraz pracodawców z 15 województw.
  • 02 kwietnia 2025
Nowy raport IBE PIB: Kompetencje kluczem do sukcesu na rynku pracy – wyniki badania PIAAC 2023

Nowy raport IBE PIB: Kompetencje kluczem do sukcesu na rynku pracy – wyniki badania PIAAC 2023

W szybko zmieniającym się świecie kompetencje dorosłych stają się kluczowym zasobem – zarówno dla indywidualnych szans zawodowych, jak i dla całej gospodarki. Przedstawiamy raport tematyczny pt. „Umiejętności na polskim rynku pracy”, który powstał na podstawie danych z Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC 2023 przeprowadzonego w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych. Raport...

  • 02 kwietnia 2025
Jak ocenianie może motywować uczniów do nauki? - podsumowanie seminarium metodyczno-naukowego w Poznaniu

Jak ocenianie może motywować uczniów do nauki? - podsumowanie seminarium metodyczno-naukowego w Poznaniu

Wydarzenie zgromadziło ekspertów od nauczania i oceniania, dyrektorów, nauczycieli, którzy podczas prelekcji, dyskusji i rozmów omawiali kwestię oceniania w polskiej szkole.
  • 02 kwietnia 2025
Polska dołączyła do Międzynarodowego Badania Kompetencji Społecznych i Emocjonalnych (SSES)

Polska dołączyła do Międzynarodowego Badania Kompetencji Społecznych i Emocjonalnych (SSES)

Badanie SSES prowadzone jest przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i ma na celu ocenę poziomu kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci w wieku szkolnym, a także identyfikację czynników szczególnie istotnych z perspektywy rozwoju tych kompetencji.
  • 25 marca 2025
O umiejętnościach Polaków z 3 perspektyw. Wnioski z konferencji IBE PIB „ZeRKnij w przyszłość!”

O umiejętnościach Polaków z 3 perspektyw. Wnioski z konferencji IBE PIB „ZeRKnij w przyszłość!”

Perspektywa zasobów danych, obywatela i rozwiązań systemowych - to trzy bloki tematyczne, które były podstawą do dyskusji o umiejętnościach podczas wydarzenia, które zgromadziło ekspertów ds. edukacji, rynku pracy i cyfryzacji. W centrum uwagi był człowiek - jego rozwój i potrzeby z tym związane.
  • 25 marca 2025
Jak sprawić, żeby edukacja była dostępna dla wszystkich? - IBE PIB na konferencji poświęconej edukacji włączającej

Jak sprawić, żeby edukacja była dostępna dla wszystkich? - IBE PIB na konferencji poświęconej edukacji włączającej

Konferencja „Let’s make inclusion happen! Inclusive education for a fair, resilient and competitive EU” już za nami. To międzynarodowe wydarzenie poświęcone edukacji włączającej zostało zorganizowane w ramach prezydencji Polski w Radzie UE, a Instytut Badań Edukacyjnych był jego partnerem.
  • 18 marca 2025
Co dalej z edukacją przyrodniczą

Co dalej z edukacją przyrodniczą

Otaczający nas świat to system naczyń połączonych. Nauki przyrodnicze to klucz do tego, by kompleksowo opowiedzieć o nim dzieciom i pomóc im go zrozumieć. To dlatego w naszych propozycjach łącznie zwiększyliśmy liczbę godzin tych przedmiotów w szkole podstawowej. Ale rozłożyliśmy je bardziej równomiernie, by nie przeciążać uczniów godzinami spędzanymi w szkole.
  • 17 marca 2025
Opinie nauczycieli – wiemy, czego oczekują

Opinie nauczycieli – wiemy, czego oczekują

Mniej teorii – więcej praktyki, nowoczesne podejście do edukacji, więcej swobody i lepsze wsparcie dla nauczycieli – m.in. takie wnioski wynikają z podsumowania ankiet dla pracowników oświaty i konsultacji przeprowadzonych przez IBE PIB.
  • 14 marca 2025
Let's Make Inclusion Happen! - Dołącz do konferencji online

Let's Make Inclusion Happen! - Dołącz do konferencji online

Zachęcamy Państwa do udziału online w konferencji "Edukacja włączająca dla sprawiedliwej, silnej i konkurencyjnej Unii Europejskiej” (Let's Make Inclusion Happen! Inclusive Education for a Fair, Resilient, and Competitive EU)", która odbędzie się w dniach 17–18 marca 2025 roku w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. To wydarzenie stanowi kluczowy element polskiej prezydencji w Radzie Unii...

  • 14 marca 2025
Podsumowanie seminarium „Ocenianie dla rozwoju - założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia” w Zielonej Górze

Podsumowanie seminarium „Ocenianie dla rozwoju - założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia” w Zielonej Górze

Wizyta Minister Barbary Nowackiej, prelekcje ekspertów, odniesienia do wyników badań naukowych, prezentacja przykładów rozwiązań z zagranicy oraz działania IBE PIB w zakresie wsparcia edukacji – zapraszamy na podsumowanie seminarium metodyczno-naukowego dla przedstawicieli systemu oświaty z województwa lubuskiego.
  • 13 marca 2025
Konkurs grantowy dla szkół policealnych - 5. poziom PRK

Konkurs grantowy dla szkół policealnych - 5. poziom PRK

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy organizuje konkurs grantowy. Do udziału zapraszamy publiczne szkoły policealne (w rozumieniu art. 14 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe), prowadzące kształcenie w zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego.
  • 18 lutego 2025
Ponad 200 specjalistów opracuje zmiany w przedszkolu i szkole podstawowej

Ponad 200 specjalistów opracuje zmiany w przedszkolu i szkole podstawowej

Ponad 200 specjalistów już wkrótce rozpocznie prace nad podstawą programową dla wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkole podstawowej. Wcześniej chęć udziału zgłosiło łącznie 500 osób.
  • 05 marca 2025

"Oceniać, by uczyć". Dr Gajderowicz na seminarium w Krakowie

- Mikropoświadczenia, współpraca koleżeńska, ocena diagnostyczna – takie metody oceniania z jednej strony motywują, a z drugiej uczą – mówił dr Tomasz Gajderowicz, wicedyrektor IBE PIB podczas seminarium “Ocenianie dla rozwoju”, które odbyło się 25 lutego br. w Krakowie.
  • 26 lutego 2025
Zapraszamy do udziału w konsultacjach!

Zapraszamy do udziału w konsultacjach!

Zapraszamy nauczycieli, uczniów, pracowników naukowych i pracodawców do udziału w konsultacjach profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Liczymy na wasze zróżnicowane perspektywy, wiedzę i doświadczenia! Na zgłoszenia czekamy do 4 marca br.
  • 25 lutego 2025
Spotkanie z wizytatorami w ramach projektu

Spotkanie z wizytatorami w ramach projektu "Szkoła dostępna dla wszystkich"

Wydarzenie to było okazją do określenia roli kuratoriów oświaty i wizytatorów w promowaniu praktyk włączających w edukacji przy wykorzystaniu materiałów opracowanych w projekcie realizowanym przez IBE PIB.
  • 25 lutego 2025
Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych - startują prace

Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych - startują prace

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE-PIB) rozpoczyna prace nad stworzeniem profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Będzie to dokument określający kluczowe kompetencje i umiejętności, jakie powinna mieć osoba po ukończeniu edukacji na tym poziomie.
  • 24 lutego 2025
Rozpoczęcie realizacji badania PISA 2025 w szkołach

Rozpoczęcie realizacji badania PISA 2025 w szkołach

Już 3 marca rozpocznie się badanie główne PISA 2025 w szkołach. Zespoły ankieterów PISA przeprowadzą badanie w wylosowanych szkołach ponadpodstawowych oraz kilku szkołach podstawowych w całej Polsce.
  • 24 lutego 2025
Blisko 28 000 osób pomaga zmieniać polską szkołę!

Blisko 28 000 osób pomaga zmieniać polską szkołę!

Dziękujemy nauczycielom za wypełnienie prawie 24 000 ankiet oraz blisko 4 000 uczestników spotkań, konsultacji i debat wojewódzkich, dotyczących planowanych zmian w podstawach programowych przedszkola i szkoły podstawowej. Łączna liczba osób, które zabrały głos w sprawie propozycji zmian w oświacie sięga niemal 28 000!
  • 21 lutego 2025
Nowy format podstawy programowej. Jest stanowisko Rady

Nowy format podstawy programowej. Jest stanowisko Rady

  Rada ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji przyjęła stanowisko w sprawie nowego formatu podstawy programowej. Po przeanalizowaniu uwag i dyskusji na posiedzeniu 19 lutego br. eksperci pozytywnie zaopiniowali zaproponowany przez IBE PIB sposób konstruowania podstaw programowych, które mają ułatwić zmiany w oświacie. - To jest wielki dzień dla polskiej edukacji, kiedy pokazujemy, że możemy...

  • 20 lutego 2025
Seminarium w Olsztynie: jak oceniać, żeby motywować?

Seminarium w Olsztynie: jak oceniać, żeby motywować?

Ocenianie punktowe uczniów zniszczyło wizerunek najskuteczniejszych metod nauczania poprzez skojarzenie z opresyjnością. Wyjściem z tej sytuacji jest redefinicja oceniania – przekonywał dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań  Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego podczas seminarium metodyczno-naukowego dla kadr systemu oświaty z terenu województwa...

  • 20 lutego 2025
I’M WELL, czyli MAM SIĘ DOBRZE - warsztaty wspierające dobrostan szkolny

I’M WELL, czyli MAM SIĘ DOBRZE - warsztaty wspierające dobrostan szkolny

Pedagogów, psychologów oraz wychowawców pracujących w szkołach podstawowych (klasy IV-VIII) serdecznie zapraszamy do udziału w pilotażu programu warsztatów pt. „I’M WELL, czyli MAM SIĘ DOBRZE” stanowiącego część projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, w partnerstwie z UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.

  • 20 lutego 2025
 ZeRKnij w przyszłość!

ZeRKnij w przyszłość!

Konferencja o kwalifikacjach i umiejętnościach Polaków łącząca różne perspektywy: edukacji, pracy i cyfryzacji już 19 marca! Do rozmowy zaprosiliśmy osoby i instytucje zajmujące się edukacją, rynkiem pracy, doradztwem edukacyjnym i zawodowym oraz najnowszymi technologiami. Porozmawiajmy wspólnie, uwzględniając zarówno perspektywę rozwiązań systemowych, jak i potrzeb nas wszystkich.

  • 07 lutego 2025
Ankieta dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych – zmiany w podstawie programowej

Ankieta dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych – zmiany w podstawie programowej

Wystartowaliśmy z kolejnym etapem prac, które dopasują system oświaty do potrzeb nauczycieli i uczniów.  Przygotowaliśmy ankietę dla pedagogów pracujących w przedszkolach i szkołach podstawowych.
  • 31 stycznia 2025
Już 10 000 ankiet wypełnionych! 

Już 10 000 ankiet wypełnionych! 

Dziękujemy za zaangażowanie! Już ponad 10 tysięcy osób wypełniło ankiety, które pozwolą nam lepiej przygotować reformę oświaty.
  • 30 stycznia 2025
Webinar: Zagraniczne inspiracje dla edukacji uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami i możliwościami edukacyjnymi

Webinar: Zagraniczne inspiracje dla edukacji uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami i możliwościami edukacyjnymi

Wspieranie dostępności edukacji dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi jest wyzwaniem, przed którym stoi cały świat. Jak podeszły do temat inne kraje i czego możemy się nauczyć z ich doświadczeń w tym zakresie?
  • 21 stycznia 2025
Rozpoczynamy badanie pilotażowe PIRLS 2026

Rozpoczynamy badanie pilotażowe PIRLS 2026

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej rozpoczyna realizację pilotażu badania PIRLS, czyli Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu (Progress in International Reading Literacy Study). To już piąta edycja badania, której inicjatorem i głównym organizatorem jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych...

  • 24 stycznia 2025
Powołanie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty

Powołanie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty

Nauczyciele, pracownicy naukowi, edukatorzy, samorządowcy – przedstawiciele m.in. tych środowisk zostali powołani 16 stycznia br. do nowo powstałej Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej. - Chcemy, żeby pomysły na to, jak zmieniać edukację, wychodziły od nauczycieli, którzy faktycznie będą wdrażać tę reformę, a nie zawsze są blisko i ich głos przez wiele...

  • 16 stycznia 2025
Szukamy ekspertów do pracy nad podstawą programową

Szukamy ekspertów do pracy nad podstawą programową

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy szuka specjalistów do prac nad podstawą programową, która ma kluczowe znaczenie dla jakości edukacji. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami rekrutacji.  
  • 16 stycznia 2025
Instytut Badań Edukacyjnych ma status Państwowego Instytutu Badawczego

Instytut Badań Edukacyjnych ma status Państwowego Instytutu Badawczego

Rozporządzenie Rady Ministrów w tej sprawie premier podpisał 27 grudnia 2024 roku, a weszło ono w życie wraz początkiem 2025 roku.
  • 01 stycznia 2025
Podsumowanie międzynarodowej konferencji OECD Global Forum w Polsce

Podsumowanie międzynarodowej konferencji OECD Global Forum w Polsce

Co należy wziąć pod uwagę projektując programy nauczania, co oznacza inkluzywność w edukacji oraz jakie rozwiązania sprawdzają się w systemach edukacyjnych innych krajów? Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem konferencji Education for the Future. Challenges to Curriculum Design and Effective Implementation”.
  • 19 grudnia 2024
Rozmowa dyrektora IBE Macieja Jakubowskiego z Andreasem Schleicherem, OECD

Rozmowa dyrektora IBE Macieja Jakubowskiego z Andreasem Schleicherem, OECD

Jakie zmiany warto wprowadzić do polskiego systemu edukacji? Z jakich doswiadczeń zagraniczych systemów warto skorzystać? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy dyrektora IBE PIB dr. hab. Macieja Jakubowskiego z Andreasem Schleicherem, OECD.
  • 20 stycznia 2025
Transmisja z konferencji Global Forum

Transmisja z konferencji Global Forum "Education for the Future. Challenges to Curriculum Design and Effective Implementation"

Wyzwania czekające edukację przyszłości, projektowanie i wdrażanie skutecznych programów nauczania, dyskusja nad polskim system edukacji i rozwiązaniami przygotowującymi uczniów do życia w świecie pełnym zmian - zapraszamy na międzynarodową konferencję Global Forum w Warszawie!
  • 17 grudnia 2024
Prezentujemy Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0

Prezentujemy Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0

Profilu Absolwenta i Absolwentki 2.0 to nowoczesne narzędzie wspierające rozwój kompetencji oraz przygotowanie młodych osób do rynku pracy i dalszej edukacji. To dokument, który staje się podstawą do przygotowania rzetelnej, kompleksowej i inteligentnej reformy edukacji. Dzięki licznie zebranym uwagom i analizom ekspertów, wersja 2.0 zawiera szereg innowacji i ulepszeń dostosowanych do...

  • 12 grudnia 2024
Transmisja z konferencji

Transmisja z konferencji "Współczesna szkoła i absolwent przyszłości: efekt konsultacji społecznych oraz dalsze kroki"

Zapraszamy do obejrzenia transmisji z wydarzenia organizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.
  • 29 listopada 2024