Okładka raportu
ISBN/ISSN: 9788368313451

„Żeby poradzić sobie” – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy

Milena Maj, Karolina Messyasz, Agata Pałka, Marta Petelewicz, Maria Tulisow

Instytut Badań Edukacyjnych, 2024

W publikacji przedstawiono proces uczenia się języka polskiego przez migrantki z Ukrainy, które przybyły do Warszawy po wybuchu pełnoskalowej wojny. Problematyka nabywania kompetencji językowych przez dorosłych wpisuje się w obszar uczenia się przez całe życie. Jak wskazują wyniki badań w tym obszarze i doświadczenia związane z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, uczenie się przez całe życie jest istotnym elementem projektowania polityk publicznych w wielu obszarach życia społecznego. Uczenie się języka polskiego przez osoby z doświadczeniem migracyjnym to nie tylko nabywanie kompetencji językowych, które pozwalają im na odnalezienie się na rynku pracy. Na początku ich pobytu w Polsce to przede wszystkim szansa na pomoc w codziennym funkcjonowaniu, nawiązywanie pierwszych relacji, chwila wytchnienia od niepokoju o bliskich, którzy pozostali w ogarniętym wojną kraju. W publikacji przedstawiono cztery główne zagadnienia: Jakie znaczenie ma nauka języka? Kto i dlaczego podejmuje naukę języka? Kto organizuje i prowadzi kursy? Jak wygląda nauka w praktyce?
Na podstawie dokumentów oraz opinii ekspertek z Grecji, Szwecji oraz Turcji przeanalizowano, dlaczego nauka języka jest ważna. Opisano uwarunkowania, bariery kulturowe i motywacje osób uczestniczących w kursach językowych. Zaprezentowano różne instytucje oferujące naukę oraz wyzwania, z jakimi mierzą się nauczyciele i nauczycielki. Zwrócono szczególną uwagę na niestandardowe formy wspierające uczenie się. Przedstawiono, w jaki sposób osoby uczące się języka polskiego podejmują decyzję o rozpoczęciu nauki i wybierają kurs, jakie jest ich doświadczenie z procesu uczenia się oraz jak go oceniają. Podsumowaniem raportu jest analiza czynników wspierających naukę języka polskiego przez osoby z doświadczeniem migracyjnym i stojących jej na przeszkodzie barier. Główne wnioski pomagają lepiej zrozumieć, jak pomagać tym osobom.

Zobacz publikację

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Raport
  • Język: PL
  • WCAG
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Językoznawstwo, Socjologia i społeczeństwo