Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Aktualności

Badanie PIRLS to jedno z największych badań edukacyjnych dotyczących oceny umiejętności rozumienia czytanego tekstu uczniów w czwartym roku edukacji szkolnej. W najnowszej edycji badania – PIRLS 2026 – udział bierze ponad 60 krajów i regionów z całego świata. Polska uczestniczy w badaniu PIRLS prawie od 20 lat. Jak wygląda organizacja badania PIRLS? Zapraszamy do zapoznania się z procesem przygotowania i realizacji badania.

Zachęcamy do zapoznania się z polską adaptacją opracowania przygotowanego przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA), mającego na celu przybliżenie wyników badania ICILS 2023 w zakresie oceny wiarygodności informacji. Przedstawiono w nim także informacje dotyczące tego, jak uczyć młodych ludzi krytycznego spojrzenia na treści publikowane w internecie, m.in. sposoby i kryteria oceny wiarygodności informacji. Broszura skierowana jest do nauczycieli, rodziców oraz osób pracujących z młodzieżą.

W publikacji przedstawiono istotne dla praktyki szkolnej zagadnienia związane z krytycznym myśleniem. Opracowanie przygotowano z myślą o wsparciu pracy dydaktycznej nauczycieli w zakresie włączania elementów krytycznego myślenia do procesu nauczania. Głównym celem publikacji jest zebranie w przystępnej formie informacji o krytycznym myśleniu oraz prezentacja przykładowych zadań dotyczących tego zagadnienia.

W dniach 13 i 27 marca odbyły się spotkania grupy konsultacyjnej projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”. Uczestnicy spotkań mieli okazję podzielić się uwagami i sugestiami na temat przedstawianych koncepcji zaplanowanych na najbliższe miesiące analiz oraz zapoznać się z najnowszymi wynikami międzynarodowych badań edukacyjnych.

W szybko zmieniającym się świecie kompetencje dorosłych stają się kluczowym zasobem – zarówno dla indywidualnych szans zawodowych, jak i dla całej gospodarki. Przedstawiamy raport tematyczny pt. „Umiejętności na polskim rynku pracy”, który powstał na podstawie danych z Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC 2023 przeprowadzonego w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych. Raport jest poświęcony tematyce relacji między umiejętnościami a rynkiem pracy.

W dniach 19 i 20 marca 2025 roku w Turznie koło Torunia odbyła się konferencja „Uczenie się przez całe życie jako kompetencja przyszłości”, zorganizowana przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu. Wzięli w niej udział dr hab., prof. IBE PIB Krzysztof Biedrzycki oraz Paweł Penszko z wystąpieniem pt. „Rozwijanie krytycznego myślenia uczniów”.

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej rozpoczyna realizację pilotażu badania PIRLS, czyli Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu (Progress in International Reading Literacy Study).

Witamy na stronie internetowej poświęconej międzynarodowym badaniom edukacyjnym. Strona ma na celu przybliżenie informacji na temat badań międzynarodowych, danych, którymi dzięki nim dysponujemy, a także wniosków płynących z badań. Chcielibyśmy, aby przyczyniła się do większego wykorzystania danych i wniosków z badań w szczególności w polityce i praktyce edukacyjnej.