Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Aktualności

Polscy nauczyciele, choć zadowoleni z pracy, czują się niedoceniani. Mają silną motywację wewnętrzną, a jednocześnie są przytłoczeni relacjami z rodzicami oraz odpowiedzialnością za wyniki i dobrostan uczniów. Satysfakcjonują ich warunki zatrudnienia, ale nie wynagrodzenia – m.in. takie wnioski wynikają z najnowszej edycji Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się - TALIS 2024.

7 października zostały ogłoszone wyniki badania o nauczycielach i ich pracy w szkole TALIS 2024. Krajowy raport z badania opublikował Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, odpowiedzialny za przeprowadzenie tego badania w Polsce.

TALIS Teaching and Learning International Survey – to największy międzynarodowy program badawczy pokazujący z perspektywy praktyków edukacyjnych – nauczycieli i dyrektorów, funkcjonowanie zawodowe kadry nauczycielskiej, pracę szkół i środowisko nauczania i uczenia się. Badanie przeprowadzane jest cyklicznie, w 2024 roku uczestniczyło w nim ponad 50 krajów. W edycji TALIS 2008 i TALIS 2013 wzięli udział polscy nauczyciele gimnazjów, w roku 2024 – kadra nauczycielska klas 5–8 szkół podstawowych. Badanie w kraju odbyło się w marcu 2024 roku.

Wyniki badania TALIS 2024

Zawód wykonywany z powołania, oparty na poczuciu misji społecznej oraz z pasją do nauczanego przedmiotu

Aż 74% polskich nauczycieli wskazało, że wpływ na przyszłe pokolenia (średnio we wszystkich badanych krajach[1] – 65%, a w badanych krajach UE[2] – 58%) oraz wkład w rozwój społeczny jest dla nich bardzo ważny w zawodzie, a 88% podkreślało znaczenie pracy z dziećmi i młodzieżą (średnio we wszystkich badanych krajach – 73%, a w badanych krajach UE – 76%). Są to odsetki znacznie wyższe niż średnio we wszystkich krajach uczestniczących w badaniu i średnio w krajach Unii Europejskiej. Podobnie jak w większości krajów prawie wszyscy nauczyciele w Polsce deklarowali, że lubią swój przedmiot (99%).

 

Relacje w szkole

Nauczyciele w Polsce pozytywnie oceniają pracę w swojej szkole – aż 92% wskazało, że ją lubi, a 82% poleciłoby ją innym, podobnie jest w większości krajów. W Polsce poziom satysfakcji z miejsca pracy utrzymuje się bez zmian względem TALIS 2013, mimo obniżenia w ciągu dekady satysfakcji z wykonywania zawodu.

Nauczyciele pozytywnie oceniają relacje w miejscu pracy – 88% było zdania, że nauczyciele mogą polegać na sobie nawzajem, a 89% wskazywało, że dyrekcja ma dobre relacje z pracownikami, podobnie jest w wielu krajach badania. Relacje w szkole – między dyrekcją i gronem pedagogicznym lepiej oceniają nauczyciele w małych szkołach niż w szkołach z dużą liczbą uczniów.

 

Warunki i organizacja pracy w szkole

Aż 80% nauczycieli w Polsce wskazało, że jest zadowolonych z warunków zatrudnienia z wyłączeniem wynagrodzenia, to jeden z najwyższych odsetków w badaniu (średnia dla wszystkich krajów w badaniu to: 67%, a dla badanych krajów UE: 70%). Tylko 20% deklarowało zadowolenie z wynagrodzenia, co stanowi jeden z niższych wyników (średnia dla badanych krajów UE: 37%). Badanie realizowano w marcu 2024 r., a więc tuż po wejściu w życie rozporządzenia wprowadzającego znaczące podwyżki płac nauczycielskich. Różnica między oceną warunków zatrudnienia a oceną płac jest największa wśród wszystkich badanych krajów.

Wykres 1. Zadowolenie z warunków zatrudnienia i wynagrodzenia porównanie międzynarodowe

Odsetek nauczycieli, którzy wskazali, że zdecydowanie się zgadzają lub zgadzają się ze stwierdzeniami.

Dotyczy poziomu ISCED 2 (w Polsce kl. 5–8 szkoły podstawowej).

Dla krajów oznaczonych gwiazdką (*) wynik należy interpretować z ostrożnością ze względu na niespełnienie wymogów dotyczących poziomu realizacji badania.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z badania TALIS 2024.

 

Średni deklarowany tygodniowy czas pracy nauczycieli klas 5–8[3] to około 40 godzin zegarowych (przy wliczeniu pracy wieczorami, w weekendy). To tyle ile średnio w badaniu TALIS 2024, choć zróżnicowanie między krajami jest duże. W Polsce deklarowany łączny tygodniowy czas pracy nie zmienił się względem TALIS 2013.

Polska znalazła się wśród krajów o najniższej średniej wielkości oddziałów klasowych. Średnia wielkość klasy, szacowana na podstawie wskazań nauczycieli dotyczących liczby uczniów w nauczanym oddziale, zmniejszyła się w porównaniu z wcześniejszymi edycjami badania. W 2024 roku w oddziałach klas 5–8 uczyło się średnio 18 uczniów, w 2008 i w 2013 roku oddziały klasowe w gimnazjum wynosiły średnio 21 uczniów.

 

Zapewnienie wsparcia uczniom o zróżnicowanych potrzebach, umiejętnościach i doświadczeniach

Jedynie 12% polskich nauczycieli uczestniczących w TALIS 2024 wskazało, że w nauczanym przez nich oddziale nie ma uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zarazem 42% deklarowało, że specjalne potrzeby edukacyjne ma ponad 10% uczniów.

W ostatniej dekadzie w szkołach najbardziej znacząco zmieniła się proporcja uczniów, dla których język polski nie jest językiem ojczystym. W 2013 roku 88% nauczycieli wskazywało, że w ich oddziale nie ma takich uczniów, zaś w 2024 roku odsetek ten spadł do 58%.

Badanie TALIS pokazuje także inne wymiary i kierunki zmian. W 2013 roku jedynie 13% nauczycieli deklarowało, że w ich oddziale nie ma uczniów z rodzin w trudnej sytuacji społeczno-ekonomicznej, w 2024 roku znacznie więcej bo 32% badanych.

Przygotowanie do zawodu nie w pełni odpowiada zmieniającym się potrzebom szkół. W Polsce jedynie 33% nauczycieli oceniło, że wykształcenie dobrze przygotowało ich do nauczania w środowisku wielokulturowym lub wielojęzycznym (średnio we wszystkich badanych krajach – 41%, a w badanych krajach UE – 31%), nieco ponad połowa (53%) deklarowała, że dzięki kształceniu do zawodu czuje się przygotowana do zarządzania zachowaniem uczniów (średnio we wszystkich badanych krajach – 69%, a w badanych krajach UE 49%,), a 69% deklarowało, że dzięki wykształceniu jest dobrze przygotowana do wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów (średnio we wszystkich badanych krajach – 56%, a w badanych krajach UE – 43%). Warto podkreślić, że w Polsce nauczyciele, którzy uzyskali kwalifikacje do nauczania w ciągu ostatnich pięciu lat i wcześniej nie różnili się w swoich ocenach.

Polska wyróżnia się na tle innych krajów wysokim udziałem nauczycieli w doskonaleniu zawodowym w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (84% uczestniczyło w doskonaleniu w ostatnim roku przed badaniem, średnio we wszystkich krajach badania: 55%, w badanych krajach UE: 56%) oraz w obszarze indywidualizacji nauczania (75% polskich nauczycieli, średnio we wszystkich badanych krajach – 59%, średnio w badanych krajach UE – 50% ). Jednocześnie 27% nauczycieli deklarowało dużą potrzebę dalszego rozwoju zawodowego w obszarze pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

Poczucie autonomii w nauczaniu, wpływu w szkole, ale nie w polityce edukacyjnej

Prawie wszyscy nauczyciele w Polsce (95%) oceniali, że mają pełną lub znaczną autonomię w planowaniu i przygotowaniu lekcji (średnio we wszystkich badanych krajach: 91%, a w badanych krajach UE 96%) oraz wyborze metod i form nauczania (średnio we wszystkich badanych krajach 90%, a w badanych krajach UE: 94%), nieco rzadziej (68%) wskazywali na elastyczność w realizacji programu (średnio we wszystkich badanych krajach: 74%, a w badanych krajach UE: 76%). Większość (83%) deklarowała, że pracownicy ich szkoły mają zapewnioną możliwość udziału w decyzjach dotyczących szkoły.

Ten obraz kontrastuje z poczuciem wpływu na decyzje podejmowane na szczeblu krajowym. Na tle innych krajów badania w Polsce szczególnie szeroko rozpowszechnione wśród kadry nauczycielskiej jest przekonanie, że jej głos nie jest uwzględniany przez władze. Tylko 15% nauczycieli wskazało, że decydenci cenią opinie nauczycieli, a 9% – że nauczyciele w Polsce mają wpływ na politykę edukacyjną. W przypadku tego ostatniego stwierdzenia Polska odnotowała jeden z najniższych odsetków wśród krajów uczestniczących w badaniu.

 

Społeczny odbiór zawodu w ocenie nauczycieli – poczucie braku uznania i poważania jeszcze bardziej powszechne

Według nauczycieli ich zawód jest niedoceniany i nieszanowany. Jedynie 10% nauczycieli jest zdania, że społeczeństwo ceni ich zawód (średnia dla wszystkich badanych krajów – 35%, dla badanych krajów UE – 15%), jeszcze mniej – 9% – że jest on ceniony w mediach (średnia dla wszystkich badanych krajów – 31%, dla badanych krajów UE – 16%). Poczucie uznania spadło na przestrzeni dekady, choć, już w TALIS 2013 było bardzo niskie, wówczas 18% polskich nauczycieli było zdania, że ich zawód jest ceniony przez społeczeństwo.

Wykres 2. Docenienie przez społeczeństwo porównanie międzynarodowe

Odsetek nauczycieli, którzy wskazali, że zdecydowanie się zgadzają lub zgadzają się ze stwierdzeniem: „Sądzę, że zawód nauczyciela jest ceniony w społeczeństwie”.

w2

Dotyczy poziomu ISCED 2 (w Polsce kl. 5–8 szkoły podstawowej).

Dla krajów oznaczonych gwiazdką (*) wynik należy interpretować z ostrożnością ze względu na niespełnienie wymogów dotyczących poziomu realizacji badania.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z badania TALIS 2024.

 

Brak uznania nauczyciele odczuwają także bezpośrednio w miejscu pracy – co drugi (47%) ze strony rodziców uczniów w swojej szkole, co trzeci (34%) ze strony samych uczniów. We wszystkich tych wymiarach są to jedne z najniższych wyników spośród wszystkich krajów uczestniczących w badaniu.

Wykres 3. Docenienie przez rodziców i uczniów porównanie międzynarodowe

Odsetek nauczycieli, którzy wskazali, że zdecydowanie się zgadzają lub zgadzają się ze stwierdzeniami.

w3

Dotyczy poziomu ISCED 2 (w Polsce kl. 5–8 szkoły podstawowej).

Dla krajów oznaczonych gwiazdką (*) wynik należy interpretować z ostrożnością ze względu na niespełnienie wymogów dotyczących poziomu realizacji badania.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z badania TALIS 2024.

 

Napięcia w relacjach z rodzicami

Braku uznania ze strony rodziców w większym stopniu doświadczają nauczyciele pracujący w szkołach w dużych miastach (53%) niż w szkołach w małych miejscowościach (43%). Podobnie jak w większości krajów, nie różnicuje go to, ile czasu nauczyciele poświęcają na kontakt i współpracę z rodzicami. Lepiej oceniane są relacje z rodzicami w szkołach, w których rodzice aktywnie uczestniczą w decyzjach i przygotowaniu działań edukacyjnych.

Kwestia rozwiązywania problemów zgłaszanych przez rodziców jest drugim najczęściej wskazywanym przez polskich nauczycieli źródłem stresu. W Polsce w porównaniu z innymi krajami czynnik ten jest szczególnie  silnie powiązany z obniżoną kondycją psychofizyczną.

Wysoki odsetek nauczycieli – 71% (także na tle międzynarodowym: średnia dla wszystkich badanych krajów – 55%, średnia dla badanych krajów UE – 42%) – którzy w okresie 12 miesięcy przed badaniem uczestniczyli w doskonaleniu zawodowym dotyczącym współpracy z rodzicami, sugeruje, że szkoły podejmują działania, by skuteczniej zarządzać relacjami z rodzicami.

 

Satysfakcja z wykonywania zawodu – niższa niż dekadę temu

Aż 88% nauczycieli deklarowało, że ogólnie jest zadowolonych z pracy, 68% wskazało, że zalety tej pracy przeważają nad wadami, ale aż 30% stwierdziło, że nie wybrałoby powtórnie tego zawodu. W porównaniu z TALIS 2013 mniej nauczycieli dostrzega przewagę zalet nad wadami zawodu (spadek o 9 punktów procentowych) i mniej zdecydowałoby się ponownie na ten zawód (spadek o 10 punktów procentowych). Poziom satysfakcji z wykonywania zawodu w Polsce jest niższy niż w większości krajów uczestniczących w badaniu.

Wykres 4. Satysfakcja zawodowa nauczycieli w Polsce – porównanie TALIS 2013 i TALIS 2024

Odpowiedzi na pytanie: „W jakim stopniu zgadza się lub nie zgadza się Pani/Pan z poniższymi stwierdzeniami?”

w4

Dane z TALIS 2013 dotyczą nauczycieli gimnazjów, a dane z TALIS 2024 – nauczycieli klas 5–8 szkół podstawowych.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z badania TALIS 2013 i TALIS 2024.

 

W Polsce satysfakcja zawodowa nauczycieli jest powiązana z motywacją wewnętrzną – przekonaniem o społecznej użyteczności zawodu oraz czerpaniem radości z nauczania. Występują także istotne zależności pomiędzy satysfakcją zawodową a zadowoleniem z warunków zatrudnienia, zadowoleniem z wynagrodzenia, a także poczuciem autonomii w nauczaniu, poczuciem włączania nauczycieli w podejmowanie decyzji dotyczących szkoły oraz jakością relacji w miejscu pracy, zwłaszcza z dyrekcją i rodzicami.

 

Kondycja psychofizyczna i stres zawodowy

Znaczna część polskich nauczycieli deklarowała, że zmaga się ze stresem zawodowym – ponad 38% nauczycieli wskazało, że w znacznym lub dużym stopniu doświadcza w pracy stresu, 30% deklarowało, że praca w znacznym lub dużym stopniu wpływa negatywnie na ich zdrowie psychiczne, 37% zgłaszało, że w znacznym lub dużym stopniu odczuwa to, że praca nie pozostawia im czasu na życie osobiste.

Mniej więcej 4 na 10 nauczycieli wskazywało, że w dużym lub znacznym stopniu doświadcza stresu związanego z: odpowiedzialnością za osiągnięcia uczniów (46%) i ich dobrostan społeczny i emocjonalny (42%), reagowaniem na problemy zgłaszane przez rodziców (44%), nadmiarem zadań administracyjnych (44%) oraz utrzymywaniem dyscypliny w klasie (37%).

W Polsce relacje z rodzicami oraz odpowiedzialność za dobrostan społeczno-emocjonalny uczniów mają bardzo silny negatywny związek z obniżoną kondycją psychofizyczną nauczycieli w porównaniu z innymi krajami objętymi badaniem. Także problemy dyscyplinarne i obciążenia związane z czasem potrzebnym na przygotowanie zajęć mają u nas silniejszy negatywny wpływ na nauczycieli niż w wielu krajach.

 

Kto będzie uczył w polskich szkołach?

Polska znalazła się w grupie krajów o najstarszej kadrze nauczycielskiej w badaniu, choć problem starzenia się kadry występuje w wielu, szczególnie europejskich krajach. W Polsce średni wiek nauczyciela klas 5–8 wyniósł 48 lat, w 22 krajach Unii Europejskiej 46 lat, a średnio we wszystkich krajach w badaniu 44 lata. Aż 45% polskich nauczycieli ma 50 lat lub więcej, co jest również jednym z najwyższych odsetków wśród krajów uczestniczących w TALIS. Zaledwie 4% ma mniej niż 30 lat, to jeden z najniższych odsetków w badaniu.

Polska kadra wyróżnia się dużym doświadczeniem i stabilnością zatrudnienia. Średni staż pracy w zawodzie to aż 22 lata, z czego aż 68% tego czasu przypada na pracę w jednej szkole. Jednocześnie napływ do zawodu nowych osób jest niewielki. Tylko 8% nauczycieli ma 5 lub mniej lat stażu w zawodzie.

Wykres 5. Nauczyciele ze stażem pracy w zawodzie 5 lat lub mniej porównanie międzynarodowe

w5

Dotyczy poziomu ISCED 2 (w Polsce kl. 5–8 szkoły podstawowej).

Dla krajów oznaczonych gwiazdką (*) wynik należy interpretować z ostrożnością ze względu na niespełnienie wymogów dotyczących poziomu realizacji badania.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z badania TALIS 2024.

 

W kontekście wyzwań demograficznych ważne są deklaracje nauczycieli na temat liczby lat, które planują pozostać w zawodzie. W Polsce, wyłączając osoby planujące przejście na emeryturę, aż 18% nauczycieli wskazało, że chce pozostać w zawodzie nie dłużej niż 5 lat (średnio we wszystkich badanych krajach – 16%;  a w badanych krajach UE – 13%). Wśród najmłodszych nauczycieli (do 30 lat) było to aż 29% osób (średnio we wszystkich badanych krajach – 20%,  a w badanych krajach UE – 15%). 

W Polsce 5% nauczycieli deklarowało, że nauczanie nie było ich pierwszym wyborem zawodu i  mają co najmniej 10-letnie doświadczenie zawodowe poza edukacją. Wyższy odsetek takich nauczycieli zaobserwowano w 11 krajach UE. Możliwość zasilania kadr w ten sposób zależy od różnorodności ścieżek wejścia do zawodu. W Polsce dominuje zasadniczo jedna droga – uzyskanie kwalifikacji do nauczania po studiach kierunkowych i przygotowaniu pedagogicznym.

 

O badaniu TALIS

TALIS (Teaching and Learning International Survey) to międzynarodowy program badawczy poświęcony organizacji nauki i nauczania, sposobom oraz warunkom pracy nauczycieli i szkół, prowadzony przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) od 2008 roku. Celem TALIS jest wsparcie systemów edukacyjnych w realizacji skutecznych polityk oraz praktyk edukacyjnych na rzecz jakości nauczania. Badanie w każdym kraju prowadzone jest na reprezentatywnej próbie nauczycieli, zapewnia porównywalność wyników pomiędzy krajami i umożliwia śledzenie trwałości lub zmian zjawisk w czasie.

Polska uczestniczy w TALIS po raz trzeci, wcześniej w roku 2008 i 2013, nie brała udziału w TALIS 2018. Tak jak poprzednie edycje, badanie TALIS 2024 w Polsce przeprowadził Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Badanie TALIS 2024 zostało sfinansowane ze środków budżetu państwa.

Więcej informacji w raporcie “Nauczycielki i nauczyciele o pracy w zawodzie. Wyniki Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się TALIS 2024”

 

Katarzyna Paczuska (red.), Katarzyna Kutyłowska, Paweł Penszko, Michał Sitek, Agnieszka Telusiewicz-Pacak, Olga Wasilewska, Urszula Wągrowska

Zobacz publikację

 

[1] Średnia dla wszystkich badanych krajów to średnia wyników nauczycieli z 49 krajów, które wzięły udział w badaniu i które spełniły wymagania dotyczące minimalnego wskaźnika odpowiedzi.

[2] Średnia dla krajów UE to średnia wyników nauczycieli z 22 krajów Unii Europejskiej,  które wzięły udział w badaniu i które spełniły wymagania dotyczące minimalnego wskaźnika odpowiedzi.

[3] Dotyczy nauczycieli, którzy wskazali, że pracują w wymiarze co najmniej 90% pełnego wymiaru czasu pracy.