12 listopada w Kopenhadze ogłoszono wyniki trzeciej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych ICILS 2023. Badanie zostało zrealizowane wśród uczniów w ósmym roku edukacji w 34 krajach. W ramach badania przeprowadzono pomiar umiejętności komputerowych i informacyjnych (CIL), a także w części krajów pomiar umiejętności myślenia komputacyjnego (CT).
Najważniejsze informacje o wynikach badania
- Badanie ICILS 2023 pokazało, że coraz większy dostęp uczniów do technologii nie przekłada się na wzrost ich umiejętności cyfrowych.
- Aż 51% uczniów z krajów uczestniczących w badaniu nie osiągnęło drugiego poziomu umiejętności komputerowych i informacyjnych (CIL), co oznacza, że mają oni jedynie bardzo podstawowe umiejętności związane z obsługą komputera i nie są jego w pełni samodzielnymi użytkownikami.
- Tylko 1% uczniów ma zaawansowane umiejętności cyfrowe (4 poziom CIL).
- W większości krajów wyższe wyniki w zakresie CIL osiągnęły dziewczęta, w żadnym wyniki chłopców nie były wyższe niż dziewcząt.
- Porównanie osiągnięć uczniów z poprzednimi edycjami badania wskazuje na tendencje spadkowe:
- wśród 7 krajów uczestniczących w badaniu w 2013 roku i w 2023 roku aż w 6 odnotowano spadki średnich wyników uczniów,
- wśród 11 krajów uczestniczących w badaniu w 2018 i w 2023 roku, tylko w 2 odnotowano wzrost średnich wyników, zaś w 3 spadek;
- Żaden z krajów UE nie zrealizował celu wyznaczonego przez Komisję Europejską polegającego na ograniczeniu do 15% odsetka uczniów w ósmym roku edukacji poniżej 2 poziomu CIL.
- Średnio wyższe są odsetki uczniów wskazujących, że uczą się na temat internetu i korzystania z internetu poza szkołą niż tych wskazujących, że uczą się tych zagadnień w szkole.
- Uczniowie najczęściej wykorzystują urządzenia cyfrowe do działań niezwiązanych ze szkołą i lekcjami.
Polska nie brała udziału w ICILS 2023, ale dołączy do kolejnej edycji ICILS 2028. Poprzednio uczestniczyliśmy w tym badaniu w 2013 roku, wtedy polscy uczniowie uzyskali jeden z najwyższych średnich wyników - istotnie wyższymi umiejętnościami na 20 krajów wykazali się jedynie uczniowie z Czech. Więcej informacji w raporcie z badania ICILS 2013.
Badanie ICILS 2028 zostanie przeprowadzone w Polsce w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Raport międzynarodowy z badania ICILS 2023: An International Perspective on Digital Literacy
Informacja prasowa nt. międzynarodowych wyników badania ICILS 2023: IEA Releases Latest Results of the International Computer and Information Literacy Study, ICILS 2023