Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Dane

Gdzie znaleźć dane i narzędzia badawcze z międzynarodowych porównawczych badań edukacyjnych?

Dane z badań międzynarodowych są łatwo dostępne dla różnych grup użytkowników. Można je przeglądać i analizować za pomocą narzędzi interaktywnych oraz tworzyć za ich pomocą dostosowane do potrzeb badawczych raporty i wizualizacje. Bardziej zaawansowane analizy wymagają wykorzystania oprogramowania statystycznego.  

Dane jednostkowe z badań międzynarodowych IEA i OECD są ich własnością, chronioną prawami autorskimi, ale są publicznie dostępne na stronach tych organizacji. Pobieranie danych zazwyczaj wymaga przeczytania i akceptacji warunków i zasad ich wykorzystywania, ale, z wyjątkiem niektórych dodatkowych zbiorów, nie wymaga rejestracji i logowania się. Aby ułatwić korzystanie z tych badań, stworzono także przeglądarki danych. Korzystanie z nich jest dość proste i nie wymaga zaawansowanych umiejętności statystycznych.

W badaniach międzynarodowych wykorzystywane są zazwyczaj testy (służące do pomiaru umiejętności) oraz ankiety (dotyczące zagadnień kontekstowych). Upubliczniane są zazwyczaj kwestionariusze ankiet dla poszczególnych grup uczestników badania. Testy i zadania testowe ze względu na cykliczny charakter badań i wykorzystywanie tych samych badań w kolejnych edycjach do pomiaru trendów nie są publicznie dostępne. Wyjątek stanowią przykładowe zadania publikowane po zakończeniu każdej edycji badania dostępne w raportach i na stronach ich organizatorów. Narzędzia, podobnie jak dane, są własnością IEA i OECD chronioną prawami autorskimi. W przypadku narzędzi badawczych  – czy to w wersji źródłowej, czy w innych wersjach językowych – istnieją dodatkowe zasady i wymogi dotyczące ich wykorzystywania.

1 O projekcie Zadanie 2

dowiedz się więcej

Dane i narzędzia z międzynarodowych badań edukacyjnych prowadzonych w Polsce

Kliknij w pole z nazwą badania, żeby dowiedzieć się więcej

 
BM dane 2

Jak analizować dane z międzynarodowych porównawczych badań edukacyjnych za pomocą pakietów statystycznych?

W tej części opisujemy zasoby wspierające bardziej doświadczonych użytkowników w zrozumieniu specyfiki międzynarodowych badań edukacyjnych, efektywnym łączeniu i analizowaniu danych oraz przeprowadzaniu zaawansowanych analiz statystycznych z wykorzystaniem różnych pakietów statystycznych. Pokażemy, w jaki sposób można prowadzić analizy, korzystając z darmowych (R) lub komercyjnych pakietów statystycznych.

W pierwszej kolejności najlepiej jest zapoznać się z dostępną dokumentacją, raportami technicznymi z badań oraz podręcznikami użytkownika udostępnionymi wraz z danymi. Pomoże to w zorientowaniu się w specyfice badania, schemacie losowania próby i sposobie jego uwzględnienia w wagach analitycznych. Należy zwrócić szczególną uwagę na sposoby korzystania ze zmiennych dotyczących osiągnięć uczniów, a także zasady łączenia poszczególnych plików (np. zbiorów zawierających dane uczniów i zbiorów z danymi ich nauczycieli). Podczas przeprowadzania zaawansowanych analiz z wykorzystaniem różnych pakietów statycznych dobrze jest skorzystać z dostępnych narzędzi wspierających statystyczne analizy danych.