Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Aktualności

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej rozpoczyna realizację pilotażu badania PIRLS, czyli Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu (Progress in International Reading Literacy Study).

To już piąta edycja badania, której inicjatorem i głównym organizatorem jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA)

Głównym celem badania jest pomiar wśród uczniów w czwartym roku edukacji umiejętności rozumienia czytanego tekstu, w jego dwóch formach: tekstu literackiego i tekstu użytkowego. Badanie dostarcza rzetelnych i porównywalnych danych o osiągnięciach uczniów z ponad 60 krajów i regionów na świecie oraz szeregu informacji dodatkowych, które pozwalają poznać opinię i doświadczenia uczniów, nauczycieli i rodziców w zakresie procesów nauczania czy organizacji pracy szkoły. 

W naszym kraju badanie wśród uczniów po raz pierwszy będzie prowadzone na komputerach z wykorzystaniem specjalnie przygotowanego oprogramowania. Ta forma badania pozwala wdrożyć innowacyjne metody sprawdzania umiejętności uczniów. Poszczególne teksty i zadania, przygotowywane przez ekspertów, zawierają elementy interaktywne i multimedialne, dzięki czemu bardziej angażują i motywują uczestników badania. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych pozwala również na usprawnienie procesu realizacji, zwiększa bezpieczeństwo przesyłanych danych oraz umożliwia uzyskanie bardziej wiarygodnych wyników. 

Na przełomie marca i kwietnia 2025 wśród 30 wylosowanych szkół z trzech województw - mazowieckiego, podlaskiego i świętokrzyskiego - zostanie przeprowadzone badanie pilotażowe. W każdej wylosowanej szkole do badania zostaną zaproszeni wszyscy uczniowie i uczennice jednego lub dwóch oddziałów klasy czwartej. Dodatkowo rodzice uczniów biorących udział w badaniu, nauczyciele języka polskiego oraz dyrektorzy zostaną poproszeni o wypełnienie dedykowanych im ankiet.

PIRLS2026 infografika2

Wyniki i wnioski z pilotażu będą służyły wypracowaniu kolejnych kroków niezbędnych do odpowiedniego przygotowania  badania głównego, które odbędzie się wiosną 2026 roku w szkołach w całej Polsce. W grudniu 2027 roku zostaną opublikowane krajowe i międzynarodowe wyniki badania PIRLS. 

Już wkrótce nasi przedstawiciele skontaktują się mailowo i telefonicznie z wylosowanymi szkołami. Zapraszamy uczniów i uczennice klasy czwartej wraz z rodzicami, dyrektorów oraz nauczycieli języka polskiego z wylosowanych oddziałów do uczestnictwa w badaniu. Państwa zaangażowanie w badanie są kluczowe dla realizacji i powodzenia całego przedsięwzięcia. 

Więcej informacji można znaleźć na stronie badania PIRLS, a także tutaj.

W przypadku pytań prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefoniczny: (22) 241 71 60.