CEL PROJEKTU
Nasz cel to dostarczenie wiarygodnych danych, analiz i rekomendacji ważnych dla rozwijania kompetencji kluczowych dzieci i młodzieży.
Zebrane dane, analizy, wnioski i rekomendacje będą stanowiły ważny zasób wiedzy do wykorzystania przy tworzeniu polityki edukacyjnej. Będą przydatne przy podejmowaniu decyzji przez instytucje i podmioty odpowiedzialne za kształtowanie działań w obszarze edukacji na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Będą z nich mogły korzystać także instytucje odpowiedzialne za kształcenie i doskonalenie kadry pedagogicznej, a także same szkoły, nauczycielki i nauczyciele. W projekcie prowadzone będą działania wspierające wykorzystanie danych z badań międzynarodowych przez różne środowiska, w tym środowiska eksperckie i naukowe.
ZADANIA W PROJEKCIE
Jakie są nasze działania?
Przeprowadzenie w Polsce kolejnych edycji trzech badań międzynarodowych
Przeprowadzimy w Polsce – zgodnie z wszystkimi wymogami organizatorów – kolejne edycje trzech międzynarodowych badań porównawczych:
PIRLS 2026 – Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu – mierzące umiejętność rozumienia czytanego tekstu, prowadzone w czwartej klasie szkoły podstawowej.
TIMSS 2027 – Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych – mierzące umiejętności z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych, prowadzone w czwartej klasie szkoły podstawowej.
ICILS 2028 – Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych - mierzące kompetencje komputerowe i informacyjne, prowadzone w ósmej klasie szkoły podstawowej.
Zbiory danych z badań zostaną włączone do międzynarodowych, publicznie dostępnych baz. Dla badań PIRLS i TIMSS powstaną raporty krajowe z najważniejszymi wynikami. Harmonogram prac badawczych jest ściśle powiązany z pracami międzynarodowych konsorcjów badawczych i harmonogramami międzynarodowymi.
Analiza danych, opracowanie wniosków i rekomendacji
Będziemy prowadzić analizy danych z różnych badań międzynarodowych, zarówno realizowanych w projekcie, jak i prowadzonych w ramach innych działań. Przygotujemy krótsze analizy i raporty koncentrujące się na zagadnieniach istotnych z punktu widzenia systemu edukacji w Polsce. Obszary analiz oraz wnioski z analiz i rekomendacje będą konsultowane z kluczowymi interesariuszami. Jako uzupełnienie będziemy prowadzić niewielkie badania umożliwiające pogłębienie wiedzy o wybranych zagadnieniach, a także analizy wykorzystujące dane wtórne.
Docieranie z danymi, wynikami, wnioskami i rekomendacjami z badań
W ramach projektu będziemy prowadzić działania mające na celu zwiększenie wykorzystania danych, wiedzy i doświadczeń z badań międzynarodowych przez przedstawicieli różnych środowisk. Będziemy udostępniać dane, wyniki, wnioski i rekomendacje z badań, a także inne materiały dotyczące danych z badań międzynarodowych. Zorganizujemy seminaria i warsztaty dla nauczycielek i nauczycieli, przedstawicielek i przedstawicieli ośrodków doskonalenia nauczycieli, kadry zarządzającej oświatą, środowisk eksperckich i naukowych. Seminaria i warsztaty posłużą do wypracowania i doskonalenia materiałów, które udostępnimy szerszym grupom odbiorców w formie online. Będziemy też współpracować z różnymi instytucjami edukacyjnymi.
GRUPY DOCELOWE
Do kogo kierujemy nasze działania?
Nasze grupy docelowe w projekcie to przedstawiciele i przedstawicielki:
- ministerstw, urzędów centralnych, instytucji z otoczenia organizacyjnego resortów,
- jednostek samorządu terytorialnego,
- uczelni, instytutów badawczych i innych podmiotów prowadzących badania i analizy edukacyjne,
- szkół i placówek oświatowych,
- instytucji kształcenia i doskonalenia nauczycielek i nauczycieli,
- organizacji pozarządowych i partnerów społecznych,
- uczennice, uczniowie i ich rodzice.
Będziemy przygotowywać materiały dla różnych grup odbiorców, dostosowując je do ich potrzeb. Oprócz analiz i raportów udostępniać będziemy dodatkowe materiały opracowane na podstawie wyników i wniosków z badań. Osoby zainteresowane samodzielnym wyszukiwaniem danych z badań wyposażymy w wiedzę i wskazówki, jak to zrobić. Dla ułatwienia do opracowanych materiałów będziemy dodawać następujące oznaczenia określające grupy odbiorców, do których są kierowane:
szkoły i nauczyciele
rodzice
instytucje, organizacje społeczne
samorządy
nauka
GRUPA KONSULTACYJNA
Z kim współpracujemy?
W ramach projektu powołana została grupa konsultacyjna. W jej skład wchodzą przedstawiciele ministerstw, środowisk naukowych, organizacji zrzeszających jednostki samorządu terytorialnego, instytucji kształcenia i doskonalenia nauczycieli, organizacji zrzeszających kadry oświaty i rodziców oraz organizacji pozarządowych i innych partnerów społecznych. Celem prac grupy jest konsultacja obszarów, w których będą prowadzone analizy, a także wniosków i rekomendacji z tych analiz. Planujemy na bieżąco wyłaniać tematy analiz i raportów tak, żeby móc w nich poruszać zagadnienia najbardziej aktualne i pożądane przez odbiorców naszych działań. Osoby zainteresowane pracami grupy konsultacyjnej zachęcamy do
Dodatkowe informacje
Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej "KPON". Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje),za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej
Wartość Projektu wynosi 32 000 000 zł w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich : 26 406 400,00 zł
Data podpisania umowy: 18.01.2024
Dofinansowanie z Budżetu Państwa: 5 593 600,00 zł
Nr projektu: FERS.01.04-IP.05-0016/23