Jesienią odbyły się dwa cykle seminariów dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych pt. „Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?” – w październiku w Warszawie, a w listopadzie – w Białymstoku.
Każdy z cykli składał się z trzech spotkań w kolejne trzy soboty miesiąca. Na początku uczestnicy zapoznali się z tematyką i sposobem realizacji badań międzynarodowych, a także z najważniejszymi wynikami w obszarze nauk przyrodniczych z badań PISA i TIMSS. Na bazie odtajnionych zadań z badania PISA, poznawali szczegóły metodyki tworzenia zadań sprawdzających określone kompetencje uczniów i opracowywali własne zadania. Dużo czasu poświęcono tematyce błędu w procesie nauczania, omawiając najczęściej popełniane przez uczniów typy błędów. Wspólnie zastanawialiśmy się, jak można wykorzystać błąd w edukacji, aby był on dla uczniów doświadczeniem wspierającym, a nie blokującym. Jeden z bloków seminarium poświęcony był sposobom pracy z uczniami, które pomagają odróżniać informacje prawdziwe od fake newsów, a także wspierają rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i pokazują, jak wiedza przyrodnicza pomaga w rozwiązywaniu codziennych problemów.
Oba cykle seminariów spotkały się z pozytywnym odbiorem uczestników, którzy w ankiecie ewaluacyjnej szczególnie docenili przygotowanie oraz profesjonalizm prowadzących, a także praktyczny wymiar seminariów. Uczestnicy byli zadowoleni z możliwości wzięcia udziału w dyskusjach. Seminaria stały się okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nauczania chemii, biologii, geografii oraz biologii.
Pragniemy podziękować uczestnikom seminariów za zaangażowanie, poświęcony czas, szczególnie ten związany z samodzielną pracą pomiędzy spotkaniami. Spotkania z nauczycielami i pracownikami ośrodków doskonalenia nauczycieli to nie koniec naszej pracy z tymi zagadnieniami. Seminaria posłużą do wypracowania i doskonalenia materiałów, które udostępnimy szerszym grupom odbiorców w formie online.
Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji z seminarium w Warszawie.
