Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Seminaria i warsztaty

Wydarzenia mające na celu zwiększenie wykorzystania wyników badań przez różne grupy odbiorców. Informacje zwrotne od uczestników seminariów i warsztatów zostaną wykorzystane przy przygotowaniu materiałów, które będą następnie udostępniane na naszej stronie.

Jesienią odbyły się dwa cykle seminariów dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych pt. „Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?” – w październiku w Warszawie, a w listopadzie – w Białymstoku.

Każdy z cykli składał się z trzech spotkań w kolejne trzy soboty miesiąca. Na początku uczestnicy zapoznali się z tematyką i sposobem realizacji badań międzynarodowych, a także z najważniejszymi wynikami w obszarze nauk przyrodniczych z badań PISA i TIMSS. Na bazie odtajnionych zadań z badania PISA, poznawali  szczegóły metodyki tworzenia zadań sprawdzających określone kompetencje uczniów i opracowywali własne zadania. Dużo czasu poświęcono tematyce błędu w procesie nauczania, omawiając najczęściej popełniane przez uczniów typy błędów. Wspólnie zastanawialiśmy się, jak można wykorzystać błąd w edukacji, aby był on dla uczniów doświadczeniem wspierającym, a nie blokującym. Jeden z bloków seminarium poświęcony był sposobom pracy z uczniami, które pomagają odróżniać informacje prawdziwe od fake newsów, a także wspierają rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i pokazują, jak wiedza przyrodnicza pomaga w rozwiązywaniu codziennych problemów. 

Oba cykle seminariów spotkały się z pozytywnym odbiorem uczestników, którzy w ankiecie ewaluacyjnej szczególnie docenili przygotowanie oraz profesjonalizm prowadzących, a także praktyczny wymiar seminariów. Uczestnicy byli zadowoleni z możliwości wzięcia  udziału w dyskusjach. Seminaria stały się okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie nauczania chemii, biologii, geografii oraz biologii. 

Pragniemy podziękować uczestnikom seminariów za zaangażowanie, poświęcony czas, szczególnie ten związany z samodzielną pracą pomiędzy spotkaniami. Spotkania z nauczycielami i pracownikami ośrodków doskonalenia nauczycieli  to nie koniec naszej pracy z tymi zagadnieniami. Seminaria posłużą do wypracowania i doskonalenia materiałów, które udostępnimy szerszym grupom odbiorców w formie online. 

Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji z seminarium w Warszawie.