Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych opublikowało bazy danychz badań ICILS 2023 i TIMSS 2023. Dane z uczestniczących w tych badaniach krajach są dostępne w różnych formatach dla wszystkich zainteresowanych prowadzeniem samodzielnych analiz.
ICILS 2023 (International Computer and Information Literacy Study) to trzecia edycja Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych. Badanie jest prowadzone wśród uczniów w ósmym roku edukacji szkolnej.
W udostępnionych zbiorach ICILS 2023 można znaleźć dane z 35 krajów i regionów – ponad 130 tysięcy uczniów, 60 tysięcy nauczycieli i 5 tysięcy szkół:
- dane na temat osiągnięć uczniów w zakresie kompetencji komputerowych i informacyjnych (CIL), a także myślenia komputacyjnego (CT),
- informacje kontekstowe zebrane na podstawie ankiet wypełnianych przez uczniów, nauczycieli, dyrektorów szkół oraz szkolnych koordynatorów ICT.
Warto dodać, że Polska nie uczestniczyła w tej edycji badania ICILS.
TIMSS 2023 (Trends in International Mathematics and Science Study) to ósma edycja Międzynarodowego Badania Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych. Badanie zostało przeprowadzone wśród uczniów w czwartym i ósmym roku edukacji szkolnej, przy czym Polska uczestniczyła w części badania poświęconej młodszej grupie wiekowej.
W udostępnionych zbiorach TIMSS 2023 można znaleźć dane dotyczące obu grup wiekowych: dla młodszej z 58 krajów i 6 regionów – ponad 359 tysięcy uczniów i 12 000 szkół, dla starszej z 44 krajów i 3 regionów – niemal 300 tysięcy uczniów i 9 000 szkół:
- dane na temat osiągnięć uczniów w zakresie matematyki i nauk przyrodniczych,
- informacje kontekstowe zebrane na podstawie ankiet wypełnianych przez uczniów, nauczycieli, dyrektorów szkół oraz rodziców uczniów w czwartym roku edukacji.
Dane dostępne są w formatach SAS, SPSS i RAR w Repozytorium Danych i Narzędzi IEA. Dodatkowo dla każdego badania udostępniona została rozbudowana dokumentacja techniczna zawierająca między innymi tzw. codebooki i podręczniki użytkownika wraz ze źródłowymi wersjami narzędzi badawczych i opisem zastosowanych krajowych adaptacji.
Trwają już przygotowania do kolejnych edycji obu badań – ICILS 2028 i TIMSS 2027. Prowadzone są w one Polsce przez IBE PIB w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”, współfinansowanego ze środków europejskich.