flaga RPTekst łatwy do czytania

Badania i Projekty prowadzone przez IBE

Rozwój Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Wsparcie Ministerstwa Edukacji w dalszym rozwoju kwalifikacji na poziomie 5 NQF i wzmacnianiu systemu edukacji w Azerbejdżanie
Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej
Wsparcie polityki i praktyki edukacyjnej na rzecz integracji uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji (Doświadczenie migracji)
PIAAC
Międzynarodowe badanie edukacyjne PIRLS
Badanie PISA
Czytanie u dorosłych
Refernet
Wykorzystanie laptopów i TIK
Badanie TIMSS
Zintegrowany System Kwalifikacji
BIObec
Badanie TALIS
Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?
Rozwój kształcenia zawodowego na 5. poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji (5. poziom PRK)
Współczesne problemy wychowania
Nauczyciele Zawodu
Kariera bez barier
Szkoła dostępna dla wszystkich
EUROPEAID
Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów i absolwentek szkół ponadpodstawowych
Monitorowanie losów absolwentów
Badanie ICCS
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji
Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży
Mikropoświadczenia – pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie
E-dostęp do danych
Zakład Edukacji Medialnej i Sztucznej Inteligencji
Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych
Analiza dowodów i deklaracji – praktyczne wskazówki
BŁĄD W DYDAKTYCE Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne
Główne wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych PIAAC 2023
Instytucje certyfikujące w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Pakiet powitalny
Jak uczyć, by uczniowie myśleli samodzielnie? Rozwijanie krytycznego myślenia w klasie
Kilka słów o metodyce pracy nauczyciela. Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży
Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji. Wnioski z międzynarodowych badań edukacyjnych i przeglądu literatury. Analizy IBE dla polityki publicznej.
Kwalifikacje a potrzeby uczących się dorosłych
Młodzież w świecie pieniędzy. Wyniki badania umiejętności finansowych PISA 2022
Model dla podmiotów zewnętrznego zapewniania jakości
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 1. Tom 1. Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 2. Tom 1. Opieka i wychowanie. Wczesne dzieciństwo
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 3. Tom 1. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania. Wczesna edukacja dziecka
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 4. Tom 2. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania. Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wiek przedszkolny
Osiągnięcia matematyczne i przyrodnicze czwartoklasistów. TIMSS 2023: trendy, wyzwania, perspektywy
Prace domowe. Wyniki badań dotyczących prac domowych i ich efektywności edukacyjnej. Analizy IBE dla polityki publicznej.
Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy
Przegląd rozwiązań zagranicznych i rekomendowane modele zewnętrznego zapewniania jakości walidacji i certyfikowania
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Odpadami (SRK GO)
Raport z prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Gospodarki Wodno-Ściekowej, Rekultywacji i Remediacji (SRK GWŚRiR)
Sectoral Qualifications Framework for Cybersecurity
Sectoral Qualifications Framework for Food Processing
Sectoral Qualifications Framework for Marketing Communications
Sectoral Qualifications Framework for Public Health
Sectoral Qualifications Framework for Real Estate
Sectoral Qualifications Framework for the Fashion Industry
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przetwórstwa Żywności
Stosowanie Metody Bilansu Kompetencji w pracy z uczniami słabosłyszącymi oraz g/Głuchymi
Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotować się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją?
Uczenie się dorosłych w Polsce. Raport tematyczny z badania PIAAC 2023
Umiejętności na polskim rynku pracy. Raport tematyczny z badania PIAAC 2023.
Uwarunkowania uczenia się w dorosłości. Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”
Zastosowanie Metody Bilansu Kompetencji (MBK) w pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Żeby poradzić sobie – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy

1/2024 Prace domowe. Wyniki badań dotyczących prac domowych i ich efektywności edukacyjnej

Paweł Penszko, Michał Sitek, Olga Wasilewska, Instytut Badań Edukacyjnych

marzec 2024

W pierwszym opracowaniu z cyklu „Analizy IBE dla polityki edukacyjnej” autorzy przedstawili wyniki badań naukowych dotyczących prac domowych. W publikacji zaprezentowano dane z międzynarodowych badań porównawczych (TIMSS, PIRLS i PISA), dotyczące m. in. częstotliwości zadawania prac domowych w polskich szkołach i czasu poświęcanego na prace domowe przez uczniów. Podsumowano także badania dotyczące skuteczności prac domowych i wnioski na temat warunków, jakie powinna spełniać praca domowa, aby przynosiła korzystne efekty edukacyjne.

Pobierz publikację (plik PDF)