flaga RPTekst łatwy do czytania

Okładka raportu
ISBN/ISSN: 9788368313581

Stosowanie Metody Bilansu Kompetencji w pracy z uczniami słabosłyszącymi oraz g/Głuchymi

Anna Martyniuk-Białecka, Agata Jasińska

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Celem niniejszej ekspertyzy jest przedstawienie aktualnej sytuacji osób głuchych i słabosłyszących w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem uczniów słabosłyszących i głuchych, ich funkcjonowania oraz możliwości w obszarze edukacji, planowania ścieżki rozwoju i zatrudnienia. Ekspertyza jest również odpowiedzią na dotychczasowy brak wystarczającego dostępu do materiałów z zakresu obszaru doradztwa zawodowego i wsparcia rozwoju osobistego, które mogłyby stymulować rozwój tej grupy oraz stwarzać możliwość wzięcia udziału w procesie doradczym dostosowanym do specyficznych trudności i wyzwań związanych z funkcjonowaniem i komunikacją, dla tej grupy charakterystycznych. Ekspertyza obejmuje zbadanie i przedstawienie rekomendacji dotyczących dostosowania i adaptacji Metody Bilansu Kompetencji (MBK) do potrzeb uczniów głuchych i słabosłyszących. Uwzględnia opracowanie narzędzi dostępnych w polskim języku migowym, co stanowi jedną z pierwszych takich prób dostosowań w Polsce. Ekspertyza umożliwia zapewnienie równych szans w procesie określania, identyfikowania oraz rozwijania kompetencji uczniów z niepełnosprawnością słuchu. Obejmuje również kwestie związane z budowaniem relacji, komunikacją oraz integracją środowiska szkolnego i doradczego.

  Zobacz publikację

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Ekspertyza
  • Język: PL
  • WCAG
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Psychologia