
- ISBN: 978-83-68313-63-5
DOI: 10.24131/9788368313635
Raport z ogólnopolskich badań potrzeb kadr systemu oświaty w zakresie zasobów dydaktycznych i metodycznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży. Przedszkola – szkoły – placówki doskonalenia
Izabella Lutze, Maria Jankowska
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025
Celem przeprowadzonego badania była analiza potrzeb nauczycieli i specjalistów, w tym kadry zarządzającej szkół i placówek doskonalenia nauczycieli, w zakresie zasobów dydaktycznych i metodycznych dostosowywanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży. W badaniu podjęto próbę uzupełnienia wiedzy na temat zasobów dydaktycznych i metodycznych, z których korzystają praktycy bezpośrednio pracujący z dziećmi i młodzieżą, a także opinii kadr systemu oświaty dotyczących brakujących materiałów w ogólnodostępnych zasobach edukacyjnych. Pytania zawarte w kwestionariuszu ankiety dotyczyły zarówno kwestii związanych z przygotowaniem się do prowadzenia zajęć, jak i zapewnienia różnorodnych dostępnych merytorycznie i cyfrowo materiałów, które mogą być wykorzystane w procesie edukacyjnym. Ponadto istotne było poznanie potrzeb w zakresie oznakowania materiałów w celu ich łatwego wyszukiwania przez nauczycieli i specjalistów.
Wyniki przeprowadzonego badania ankietowego posłużą do dalszych działań zaplanowanych w projekcie, ukierunkowanych na wsparcie nauczycieli i specjalistów w bezpośredniej pracy z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Działania te obejmują w szczególności dokonanie przeglądu obecnych zasobów, wybór najbardziej wartościowych materiałów dydaktycznych i metodycznych oraz wprowadzenie zmian w materiałach w oparciu o wiedzę o projektowaniu uniwersalnym i racjonalnych usprawnieniach. Opracowanie dostosowań ma umożliwić wykorzystanie wyżej wymienionych materiałów na różnych etapach oceny funkcjonalnej i w pracy z uczniami.