flaga RPTekst łatwy do czytania

Instytut Badań Edukacyjnych - Portal informacyjny
Rada o zmianach w edukacji: reforma będzie oparta na wynikach badań

Rada o zmianach w edukacji: reforma będzie oparta na wynikach badań

- Rola badań naukowych przy wprowadzaniu zmian w systemie edukacji, potrzeba prowadzenia cyklicznych badań nad dobrostanem uczniów i nauczycieli, zapisy części ogólnej podstawy programowej dla szkoły podstawowej oraz założenia tygodnia...

AI zmienia sposób, w jaki uczą się dorośli

AI zmienia sposób, w jaki uczą się dorośli

  "Dorośli są zróżnicowaną grupą uczących się – mają bardzo różne motywacje do uczenia się, odmienne warunki życia oraz potrzeby i cele" - wyjaśnia dr Wojciech Stęchły z projektu "Mikropoświadczenia" prowadzonego w IBE PIB.

Za nami 10. edycja IMPACT’25!

Za nami 10. edycja IMPACT’25!

Dwa wypełnione fascynującymi debatami dni, 650 mówców, 23 ścieżki tematyczne, 10 interaktywnych scen i tysiące uczestników - tak wyglądała 10. edycja największego wydarzenia technologiczno-gospodarczego w Europie Środkowo- Wschodniej.

Jak uczyć krytycznego myślenia? Sprawdź, zastosuj!

Jak uczyć krytycznego myślenia? Sprawdź, zastosuj!

“Lekcja z Sherlockiem Holmesem”, “Aloes na oparzenie” czy ”Właściwości kobiecych łez” - to niektóre z zadań wspierających rozwój krytycznego myślenia u uczniów. Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą publikacją IBE PIB.

20250310113459 kilka slow o metodyce pracy nauczyciela jpg
Numer DOI: 10.24131/r20250403

Jak uczyć, by uczniowie myśleli samodzielnie? Rozwijanie krytycznego myślenia w klasie.

Krzysztof Biedrzycki, Wioleta Dobosz-Leszczyńska, Barbara Ostrowska, Paweł Penszko

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

W publikacji autorzy przedstawili istotne dla praktyki szkolnej zagadnienia związane z krytycznym myśleniem – od definicji przez wskazanie roli krytycznego myślenia w praktyce nauczycielskiej po przedstawienie sposobów pracy z uczniami. Integralną część opracowania stanowi zbiór zadań z zakresu języka polskiego, historii, biologii, chemii, fizyki i geografii, który może służyć jako wsparcie dla nauczycieli w przygotowaniu lekcji uwzględniających elementy krytycznego myślenia.

Publikacja stanowi rozwinięcie oraz dostosowanie do potrzeb kadry pedagogicznej informacji zawartych w ramach analizy IBE dla polityk publicznych Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji. Wnioski z międzynarodowych badań edukacyjnych i przeglądu literatury.

Zobacz publikację

  • Projekt: Międzynarodowe badania kompetencji
  • Typ publikacji: Poradnik
  • Język: PL
  • WCAG
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika