“Lekcja z Sherlockiem Holmesem”, “Aloes na oparzenie” czy ”Właściwości kobiecych łez” - to niektóre z zadań wspierających rozwój krytycznego myślenia u uczniów. Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą publikacją IBE PIB.
Opracowanie „Jak uczyć, by uczniowie myśleli samodzielnie? Rozwijanie krytycznego myślenia w klasie” przygotowane przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego to zbiór informacji i praktycznych wskazówek dotyczących krytycznego myślenia - jednej z kluczowych kompetencji XXI wieku.
W publikacji można znaleźć m.in.:
- definicję krytycznego myślenia mającą zastosowanie w dydaktyce szkolnej
- omówienie roli krytycznego myślenia w praktyce nauczycielskiej,
- sposoby pracy z uczniami sprzyjające rozwojowi tej umiejętności.
Praktyczna część publikacji zawiera przykładowe zadania z języka polskiego, historii, biologii, chemii, fizyki i geografii. Elementy krytycznego myślenia mogą być obecne podczas lekcji każdego z tych przedmiotów i w różny sposób włączane w proces nauczania.
Przedstawione zadania pomagają uczniom rozwijać takie umiejętności jak:
- formułowanie wypowiedzi,
- przeprowadzanie doświadczeń,
- szukanie rzetelnych źródeł informacji,
- łączenie treści z różnych przedmiotów.
Zachęcamy do zapoznania się z publikacją oraz wykorzystywania zawartych w niej informacji w codziennej praktyce szkolnej.
Więcej informacji o opracowaniu dostępne jest także tutaj.
Dodatkowe informacje dotyczące krytycznego myślenia można znaleźć w analizie „Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji. Wnioski z międzynarodowych badań edukacyjnych i przeglądu literatury. Analizy IBE dla polityki publicznej”.
Obie publikacje zostały opracowane w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych", finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).