Dwa wypełnione fascynującymi debatami dni, 650 mówców, 23 ścieżki tematyczne, 10 interaktywnych scen i tysiące uczestników - tak wyglądała 10. edycja największego wydarzenia technologiczno-gospodarczego w Europie Środkowo- Wschodniej.
Na wydarzeniu nie zabrakło pracowników Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowego Instytutu Badawczego, a wśród nich Michała Nowakowskiego, który wystąpił w jednym z paneli.
IMPACT, jak twierdzą jego stali uczestnicy, to już nie tyle konferencja, ile festiwal idei. Zaproszeni mówcy i paneliści to wybitni eksperci wielu dziedzin związanych z gospodarką i technologią, którzy dzielą się ze sobą i ze słuchaczami pomysłami, przemyśleniami i prognozami dotyczącymi m.in. nowych technologii i rozwoju sztucznej inteligencji, przemysłu 5.0, zdrowia psychicznego, globalnej ekonomii, edukacji czy kultury.
Wśród najważniejszych diagnoz dotyczących kondycji nowoczesnego człowieka oraz czyhających na niego zagrożeń współczesności znalazła się ta wygłoszona przez profesorkę psychiatrii ze Stanford University Annę Lembke:
“Media cyfrowe działają na mózg podobnie jak alkohol, papierosy czy inne używki - powodują wyrzut dopaminy. Po pewnym czasie mózg przyzwyczaja się, dopaminy jest mniej, więc wpadamy w uzależnienie, by znów osiągnąć ten sam poziom przyjemności. Aby powrócić do homeostazy, należy na jakiś czas zrezygnować z korzystania z danej substancji czy innego źródła uzależnienia”.
Temat zdrowia psychicznego powracał w wielu panelach i dyskusjach, nie tylko tych, które były mu poświęcone w całości. Okazuje się, że to palący problem zarówno pracowników, jak i liderów, dzieci i dorosłych, ma wymiar zarówno ekonomiczny, osobisty, jak i kulturowy.
IBE PIB o kompetencjach przyszłości
Podczas drugiego dnia konferencji odbył się panel: “Ed.Tech vs. tradycyjna edukacja: jakie kompetencje liczą się w przyszłości”, w którym wystąpił lider projektu poświęconego mikropoświadczeniom w IBE PIB, Michał Nowakowski. Wraz z nim w dyskusji uczestniczyli: Joanna Mucha, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Anna Czacharowska-Rybkowska, CSR Program Manager w Cisco Systems Poland oraz Marcin Kulasek, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
“Sztuczna inteligencja i ostatnie rozwiązania edtechowe to świetne narzędzia, które pozwalają nam indywidualizować ścieżki uczenia się, dostosowywać program nauczania do możliwości i postępów danego ucznia, zwiększyć efektywność powtórzeń dzięki dopasowaniu ich do indywidualnych osiągnięć oraz sprawdzać to wszystko na bieżąco. Należy jednak pamiętać, czego rozwiązania edtechowe nigdy nam nie zastąpią - jest to relacja z drugim człowiekiem. To ona daje możliwość motywowania się nawzajem do nauki, udzielania sobie informacji zwrotnych, dzielenia się obserwacjami, wymiany doświadczeń i emocji”
Ekspert IBE mówił również o roli, jaką w nowoczesnej edukacji odgrywają mikropoświadczenia:
“Mikropoświadczenia idealnie pasują do nowoczesnej edukacji. Mówią nam więcej o uczniu i oferują uczniowi o wiele więcej. To również więcej możliwości dla nauczycieli. Mikropoświadczenia to skupienie się na kompetencjach, dobrostanie, sprawczości, czyli na kwestiach, które będą miały ogromne znaczenie w przyszłości zawodowej uczących się”.