- Rola badań naukowych przy wprowadzaniu zmian w systemie edukacji, potrzeba prowadzenia cyklicznych badań nad dobrostanem uczniów i nauczycieli, zapisy części ogólnej podstawy programowej dla szkoły podstawowej oraz założenia tygodnia projektowego - to główne tematy piątego posiedzenia Rady.
22 maja br. odbyło się kolejne spotkanie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej.
– Ważne, żebyśmy mieli z tyłu głowy świadomość, że to, co próbujemy osiągnąć w edukacji, stoi na twardym gruncie wyników badań naukowych – tak otworzył posiedzenie prof. Zbigniew Marciniak, przewodniczący Rady.
Z kolei dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor IBE PIB opowiedział o przygotowaniach do badań dobrostanu uczniów i nauczycieli, które będą prowadzone w sposób reprezentatywny, na dużej próbie badawczej i powtarzalne co rok lub nawet pół roku.
– Chcemy rozpocząć dyskusję, której do tej pory w Polsce nie odbyliśmy. Pokazać, jak można prowadzić badania w edukacji, opierając się również o doświadczenia międzynarodowych stowarzyszeń, takich jak Education Endowment Foundation, którego staliśmy się częścią. Będziemy korzystać z doświadczeń Wielkiej Brytanii, Belgii, Francji czy Nowej Zelandii, gdzie od lat powstają wysokiej jakości badania edukacyjne – mówił dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor IBE PIB.
Nad czym pracują eksperci w IBE PIB?
Zespoły przedmiotowe pracują nad przygotowaniem podstaw programowych do nauczania konkretnych przedmiotów. W połowie czerwca projekty podstaw programowych będą poddawane recenzjom, a następnie szeroko konsultowane społecznie.
W IBE PIB jednocześnie trwają prace nad planem wdrażania reformy, opracowaniem nowych podręczników, przygotowaniem nowych egzaminów (na rok 2031). Powstaje Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych, który będzie punktem odniesienia do prac nad kolejnym etapem edukacyjnym.
Po uwzględnieniu uwag Rady i instytucji współpracujących, poprawiona została część ogólna podstawy programowej. Opracowywany jest również szereg poradników metodycznych dla nauczycieli, gdzie znajdą się rozwinięcia, interpretacje i komentarze, jako wsparcie przy wprowadzaniu zmian. Przygotowany zostanie: komentarz metodyczny do części ogólnej podstawy programowej, poradnik dotyczący wspierania funkcji wychowawczej, rozwijania kompetencji przekrojowych, rozwijania kompetencji matematycznych i językowych zgodnie z zasadą master learning, komentarze do wszystkich podstaw przedmiotowych, podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Szkolny tydzień projektowy
Rada pozytywnie odniosła się do pomysłu tygodnia projektowego, podczas którego dzieci klas 4-8 szkół podstawowych mieliby pracować w grupach nad konkretnym zadaniem. Członkowie Rady dyskutowali nad formą i sposobami realizacji szkolnego tygodnia projektowego, a także potrzebie przygotowania poradnika z katalogiem dobrych praktyk, który udostępniony zostanie nauczycielom.
Lista członków Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty oraz protokoły z poprzednich posiedzeń dostępne są na stronie IBE PIB w zakładce Rada ds. reformy.