„Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy”. Poradnik dla nauczycieli. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności

Ludzki mózg jest wytworem zarówno społeczeństwa, kultury, jak i natury. Nasze mózgi nie są identyczne nie tylko na poziomie struktury, ale również funkcji, jesteśmy więc neuroodmienni. Adresowany do nauczycieli poradnik jest próbą zabrania głosu w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy na temat neuroodmienności w przygotowaniu uczniów do tranzycji na rynek pracy.

Żyjemy w czasach niespokojnych i niestabilnych, naznaczonych kruchością i nieprzewidywalnością. Wiemy jednak, że dla postępu ludzkości niezbędna będzie innowacyjność, a neuroodmienność, jak wskazują wyniki badań, wydaje się jednym z istotnych warunków jej istnienia.

Poradnik prowadzi nauczyciela przez podstawowy zakres wiedzy na temat neuroodmienności, pokazując jednocześnie przykłady jej praktycznego zastosowania. Zachęca do zmiany sposobu myślenia, do otwarcia się na bogactwo neuroróżnorodności oferowane nam przez naturę. Do zainspirowania się słowami G. Mate, że w edukacji nie chodzi o to, by ingerować w naturę, ale o to, by wspierać ten program bez ingerowania. Konieczne jest zatem dostosowanie nauczania do różnych typów uczniów, a odmienne mózgi nie powinny być w tym procesie przeszkodą, ale wartością. Pobierz (plik PDF)