Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności. Poradnik dla rodziców
W podręczniku zamieszczono nie tylko niezbędną wiedzę, lecz także praktyczne ćwiczenia pozwalające na pracę z dzieckiem z neuroodmiennością, której celem jest realizacja pierwszego z czterech etapów tranzycji na rynek pracy – przygotowania opierającego się na modelu kompetencji i umiejętności, który został wypracowany w projekcie „Kariera bez barier” (Instytut Badań Edukacyjnych, 2023).
Rola rodziców wydaje się na tym etapie absolutnie kluczowa, gdyż to w środowisku rodzinnym kształtują się podstawy obrazu siebie, rozumienia świata, budowania relacji i przedsiębiorczości – czterech grup kompetencji zidentyfikowanych w projekcie. Fundamentalne dla jakości środowiska, w którym formują się kompetencje, są relacje pomiędzy rodzicami a dzieckiem i wokół tego właśnie aspektu został opracowany poradnik – zarówno w warstwie treściowej, jak i ćwiczeniowej.
Pobierz (plik PDF)
Jak stworzyć wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) i program realizacji doradztwa zawodowego na dany rok szkolny z przykładami dobrych praktyk dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej
Publikacja autorstwa Marty Koch-Kozioł to nieocenione źródło wiedzy dla doradców zawodowych, specjalistów i nauczycieli pracujących w szkołach. Książka zawiera konkretne, łatwe do wdrożenia metody oraz narzędzia, które wspierają młodzież w świadomym planowaniu kariery zawodowej. Autorka, bazując na wieloletnim doświadczeniu, oferuje praktyczne porady dotyczące prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego. Dzięki temu przewodnikowi każdy doradca będzie mógł efektywnie wspierać uczniów w odkrywaniu ich ścieżki kariery i rozwijaniu umiejętności niezbędnych na rynku pracy.
Niezbędnik dla każdego doradcy zawodowego, który chce inspirować i wspierać uczniów w ich edukacyjnych i zawodowych wyborach!
Pobierz (plik PDF)
Nauczyciel facylitatorem ucznia w świecie zmian i niepewności (kompetencje nauczyciela)
Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli dostrzegających dynamikę zmian we współczesnym świecie i związane z tym rosnące zagubienie dzieci i młodzieży. Celem opracowania jest wyposażenie nauczycieli w narzędzia wspomagające uczniów w odnalezieniu się w niepewnej rzeczywistości, a treści w nim zawarte skłaniają do refl eksji nad własnym stanem psychicznym nauczycieli i wskazują na sposoby radzenia sobie z problemami dnia codziennego w kontekście zawodowym. Autor zwraca uwagę, że aby pomóc innym, najpierw należy pomóc sobie. Dlatego w publikacji nauczyciele odnajdą nie tylko najpotrzebniejsze kompetencje współczesnego pedagoga, możliwości ich zdobywania i rozwijania, ale również sposoby na budowanie własnego dobrostanu.
Pobierz (plik PDF)
„Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy”. Poradnik dla nauczycieli. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności
Ludzki mózg jest wytworem zarówno społeczeństwa, kultury, jak i natury. Nasze mózgi nie są identyczne nie tylko na poziomie struktury, ale również funkcji, jesteśmy więc neuroodmienni. Adresowany do nauczycieli poradnik jest próbą zabrania głosu w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy na temat neuroodmienności w przygotowaniu uczniów do tranzycji na rynek pracy.
Żyjemy w czasach niespokojnych i niestabilnych, naznaczonych kruchością i nieprzewidywalnością. Wiemy jednak, że dla postępu ludzkości niezbędna będzie innowacyjność, a neuroodmienność, jak wskazują wyniki badań, wydaje się jednym z istotnych warunków jej istnienia.
Poradnik prowadzi nauczyciela przez podstawowy zakres wiedzy na temat neuroodmienności, pokazując jednocześnie przykłady jej praktycznego zastosowania. Zachęca do zmiany sposobu myślenia, do otwarcia się na bogactwo neuroróżnorodności oferowane nam przez naturę. Do zainspirowania się słowami G. Mate, że w edukacji nie chodzi o to, by ingerować w naturę, ale o to, by wspierać ten program bez ingerowania. Konieczne jest zatem dostosowanie nauczania do różnych typów uczniów, a odmienne mózgi nie powinny być w tym procesie przeszkodą, ale wartością. Pobierz (plik PDF)
Trudności w pełnieniu roli ucznia – uwarunkowania, przejawy, kierunki oddziaływań w kontekście kompetencji potrzebnych na rynku pracy
W czasie dorastania nastolatek, obserwując otaczającą rzeczywistość i uczestnicząc w niej, zdobywa wiedzę, nabywa umiejętności, eksperymentuje z różnymi zachowaniami, aby w końcowej jego fazie dojrzewania, kiedy osiągnie wiek i stopień rozwoju umożliwiający samodzielność, określić cel i sens swojego życia oraz zbudować własną tożsamość. W ten okres rozwojowy wpisane jest pełnienie roli ucznia. W toku procesu edukacji zaspokajane są potrzeby poznawcze, rozpoznawane i rozwijane powinny być indywidualne pasje i zainteresowania dzieci i młodzieży. Są to czynniki warunkujące przyszły sukces życiowy i odnalezienie się na rynku pracy.
Pobierz (plik PDF)
Jak pomagać? Tranzycja osób z niepełnosprawnościami ruchowymi na rynek pracy
W dzisiejszym dynamicznym społeczeństwie, starając się stworzyć bardziej inkluzywną przestrzeń dla wszystkich jego członków, kwestie związane z integracją osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy stają się coraz bardziej palącym tematem. Tranzycja osób z niepełnosprawnościami ruchowymi z edukacji do świata zawodowego jest procesem pełnym wyzwań, ale jednocześnie stanowi nieodłączną część budowania bardziej zrównoważonej i wspierającej społeczności. W publikacji pt. „Jak pomagać? Tranzycja osób z niepełnosprawnościami ruchowymi na rynek pracy” dr Paweł Wolski skupia się na roli, jaką możemy odegrać jako społeczeństwo, pracodawcy i instytucje w pomocy w tej trudnej, lecz istotnej, przejściowej fazie życia osób z niepełnosprawnościami. Rozważa strategie, programy oraz postawy, które mogą znacząco ułatwić integrację tych jednostek z rynkiem pracy, przyczyniając się do budowy bardziej inkluzywnego społeczeństwa. Pobierz (plik PDF)
Innowacje pedagogiczne. Poradnik dla nauczycieli
Jest wiele pomysłów na szkołę, wiele filozofii, jak i czego powinna uczyć. Każda wizja ma zwolenników i krytyków. Jak się w tym nie zgubić, gdzie w tym wszystkim szkoły mają swoją autonomię? Odpowiedź jest jedna – w innowacjach pedagogicznych! W projekcie „Kariera bez barier” zachęcamy szkoły do wypracowywania swoich własnych rozwiązań bez czekania na rozporządzenia, za to całkowicie odpowiadających potrzebom uczniów. Nikt nie zna ich lepiej niż pracujący z nimi pedagodzy. Dzielimy się z Państwem poradnikiem dla nauczycieli o wartości wprowadzania innowacji pedagogicznych. Znajdą w nim Państwo informacje dotyczące ram teoretycznych oraz prawnych, a także sporo inspiracji.
Pobierz (plik PDF)