Trudności w pełnieniu roli ucznia – uwarunkowania, przejawy, kierunki oddziaływań w kontekście kompetencji potrzebnych na rynku pracy
Publikacja jest skierowana do nauczycieli i zawiera szereg wskazówek i propozycji rozwiązań uczniowskich problemów. W opracowaniu przeanalizowano podstawowe obszary zachowań problemowych dzieci i młodzieży oraz korelujących z nimi sytuacji trudnych ujawniających się w środowisku szkolnym. Zebrane informacje odnoszą się do zadań diagnostycznych szkoły, a podane propozycje są przydatne w pracy z uczniami przejawiającymi konkretne zachowania trudne. Wskazane kierunki pracy pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą są istotne nie tylko dla odniesienia przez nich sukcesu szkolnego, lecz także dla kompetentnego pełnienia ról zawodowych w przyszłości. Pobierz (plik PDF)
Nauczyciel facylitatorem ucznia w świecie zmian i niepewności (kompetencje nauczyciela)
Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli dostrzegających dynamikę zmian we współczesnym świecie i związane z tym rosnące zagubienie dzieci i młodzieży. Celem opracowania jest wyposażenie nauczycieli w narzędzia wspomagające uczniów w odnalezieniu się w niepewnej rzeczywistości, a treści w nim zawarte skłaniają do refl eksji nad własnym stanem psychicznym nauczycieli i wskazują na sposoby radzenia sobie z problemami dnia codziennego w kontekście zawodowym. Autor zwraca uwagę, że aby pomóc innym, najpierw należy pomóc sobie. Dlatego w publikacji nauczyciele odnajdą nie tylko najpotrzebniejsze kompetencje współczesnego pedagoga, możliwości ich zdobywania i rozwijania, ale również sposoby na budowanie własnego dobrostanu.
Pobierz (plik PDF)
„Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy”. Poradnik dla nauczycieli. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności
Ludzki mózg jest wytworem zarówno społeczeństwa, kultury, jak i natury. Nasze mózgi nie są identyczne nie tylko na poziomie struktury, ale również funkcji, jesteśmy więc neuroodmienni. Adresowany do nauczycieli poradnik jest próbą zabrania głosu w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy na temat neuroodmienności w przygotowaniu uczniów do tranzycji na rynek pracy.
Żyjemy w czasach niespokojnych i niestabilnych, naznaczonych kruchością i nieprzewidywalnością. Wiemy jednak, że dla postępu ludzkości niezbędna będzie innowacyjność, a neuroodmienność, jak wskazują wyniki badań, wydaje się jednym z istotnych warunków jej istnienia.
Poradnik prowadzi nauczyciela przez podstawowy zakres wiedzy na temat neuroodmienności, pokazując jednocześnie przykłady jej praktycznego zastosowania. Zachęca do zmiany sposobu myślenia, do otwarcia się na bogactwo neuroróżnorodności oferowane nam przez naturę. Do zainspirowania się słowami G. Mate, że w edukacji nie chodzi o to, by ingerować w naturę, ale o to, by wspierać ten program bez ingerowania. Konieczne jest zatem dostosowanie nauczania do różnych typów uczniów, a odmienne mózgi nie powinny być w tym procesie przeszkodą, ale wartością. Pobierz (plik PDF)
Jak pomagać? Tranzycja osób z niepełnosprawnościami ruchowymi na rynek pracy
W dzisiejszym dynamicznym społeczeństwie, starając się stworzyć bardziej inkluzywną przestrzeń dla wszystkich jego członków, kwestie związane z integracją osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy stają się coraz bardziej palącym tematem. Tranzycja osób z niepełnosprawnościami ruchowymi z edukacji do świata zawodowego jest procesem pełnym wyzwań, ale jednocześnie stanowi nieodłączną część budowania bardziej zrównoważonej i wspierającej społeczności. W publikacji pt. „Jak pomagać? Tranzycja osób z niepełnosprawnościami ruchowymi na rynek pracy” dr Paweł Wolski skupia się na roli, jaką możemy odegrać jako społeczeństwo, pracodawcy i instytucje w pomocy w tej trudnej, lecz istotnej, przejściowej fazie życia osób z niepełnosprawnościami. Rozważa strategie, programy oraz postawy, które mogą znacząco ułatwić integrację tych jednostek z rynkiem pracy, przyczyniając się do budowy bardziej inkluzywnego społeczeństwa. Pobierz (plik PDF)
Innowacje pedagogiczne. Poradnik dla nauczycieli
Jest wiele pomysłów na szkołę, wiele filozofii, jak i czego powinna uczyć. Każda wizja ma zwolenników i krytyków. Jak się w tym nie zgubić, gdzie w tym wszystkim szkoły mają swoją autonomię? Odpowiedź jest jedna – w innowacjach pedagogicznych! W projekcie „Kariera bez barier” zachęcamy szkoły do wypracowywania swoich własnych rozwiązań bez czekania na rozporządzenia, za to całkowicie odpowiadających potrzebom uczniów. Nikt nie zna ich lepiej niż pracujący z nimi pedagodzy. Dzielimy się z Państwem poradnikiem dla nauczycieli o wartości wprowadzania innowacji pedagogicznych. Znajdą w nim Państwo informacje dotyczące ram teoretycznych oraz prawnych, a także sporo inspiracji.
Pobierz (plik PDF)