Instytut Badań Edukacyjnych realizuje zadanie: Kształtowanie kompetencji - od profilu do praktyki - opracowanie „profilu absolwenta” z uwzględnieniem założeń/koncepcji koniecznych zmian w kształceniu ogólnym. Etap 1. Przedszkola i szkoły podstawowe.
Zadanie finansowane jest z dotacji celowej MEN: Działania Innowacyjne w Systemie Oświaty.
Cele projektu:
Celem projektu jest opracowanie skonsultowanych społecznie profili kompetencyjnych absolwentów. Na podstawie badań naukowych, analiz, raportów i doświadczeń innych krajów chcemy wypracować profil absolwenta zawierający kluczowe kompetencje, z którymi kończyć on będzie edukację na każdym z poziomów. Profile te zostaną poddane szerokim konsultacjom ze środowiskiem rodziców, uczniów i nauczycieli oraz organizacji i instytucji zajmujących się edukacja i oświatą. Przygotowane profile będą podstawą do opracowania zmian w edukacji, dzięki czemu będzie ona w większym stopniu odpowiadać na wyzwania XXI wieku.
Rezultaty:
W ramach realizacji projektu zaplanowaliśmy uzyskanie następujących rezultatów:
1. Raport zawierający wnioski nt. poziomu kompetencji polskich absolwentów, w tym najważniejszych wyzwań w tym obszarze
2. Raport zawierający rekomendacje w zakresie niezbędnych warunków do opracowania nowych profili absolwenta oraz warunków opracowania i wdrożenia nowych podstaw programowych
3. Skonsultowane społecznie profile kompetencyjne absolwentów
4. Raport zawierający rekomendacje do wdrożenia wyników projektu
5. Materiał upowszechniający on-line (broszura/ulotka) wprowadzający w zagadnienie najważniejsze grupy interesariuszy
6. Komunikaty/wpisy/relacje w mediach społecznościowych (FB, LI, Portal X)
7. Spotkania z interesariuszami realizowane w ramach ogólnopolskiej debaty nakierowanej na konsultacje społeczne opracowanych profili
8. Webinar dla interesariuszy upowszechniający rezultaty Etapu 1 projektu i informujący o kolejnych etapach
9. Raport zawierający wnioski z przeprowadzenia ogólnopolskiej debaty (Etap 1 - przedszkola i szkoły podstawowe) nakierowanej na konsultacje społeczne opracowanych profili
10. Zakup licencji, wiedzy eksperckiej oraz wsparcia merytorycznego w implementacji Zestawów Narzędzi Edukacyjnych Education Endowment Foundation
11. Nieodpłatne udostępnienie szerokiemu odbiorcy polskiej wersji wybranych 40 interwencji edukacyjnych w ramach zestawu dwóch narzędzi dostosowanych do polskiego odbiorcy (minimum 10 interwencji rocznie)
12. Coroczny Raport okresowy z realizacji działania 3 w zadaniu 3 (przedłożony Ministrowi do 31 stycznia 2025, 2026 i 2027 r.)
Chcemy, aby projekt przyczynił się do lepszej jakości edukacji w Polsce poprzez analizę kompetencji absolwentów, rekomendacje dotyczące profili absolwentów oraz aktywną komunikację i konsultacje z Państwem, planowanych zmian i wypracowanych wspólnie rozwiązań.
Zadania w projekcie:
Osiągnięciu ww. rezultatów służy realizacja następujących działań:
DZIAŁANIE 1: Przeprowadzenie prac analitycznych i badawczych nakierowanych na przygotowanie systemowej zmiany podstaw programowych w polskich placówkach edukacyjnych (przedszkolach i szkołach).
Poddziałanie 1: Opracowanie raportu zawierającego wnioski nt. poziomu kompetencji polskich absolwentów, w tym najważniejszych wyzwań w tym obszarze.
Poddziałanie 2: Opracowanie raportu zawierającego rekomendacje w zakresie niezbędnych warunków do opracowania nowych profili absolwenta oraz warunków opracowania i wdrożenia nowych podstaw programowych.
Poddziałanie 3: Opracowanie skonsultowanych społecznie profili kompetencyjnych absolwentów.
Poddziałanie 4: Opracowanie raportu zawierającego rekomendacje do wdrożenia wyników projektu.
DZIAŁANIE 2: Konsultacje społeczne wyników projektu z szerokim gronem interesariuszy.
Poddziałanie 1. Przygotowanie kampanii informacyjnej, w tym materiałów edukacyjnych i upowszechniających projekt wśród grup docelowych.
Poddziałanie 2. Prowadzenie ogólnopolskiej kampanii informacyjnej, rozpowszechnianie materiałów dla nauczycieli, rodziców, uczniów.
Poddziałanie 3. Przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych wstępnych profili absolwentów oraz rekomendacji do zmiany podstawy programowej.
DZIAŁANIE 3: Zakup licencji, wiedzy eksperckiej oraz wsparcia merytorycznego w implementacji Zestawów Narzędzi Edukacyjnych Education Endowment Foundation, UK.
Poddziałanie 1. Zakup licencji, wiedzy eksperckiej oraz wsparcia merytorycznego w implementacji Zestawów Narzędzi Edukacyjnych Education Endowment Foundation, UK.
Poddziałanie 2 Zaadaptowanie, przetłumaczenie i udostępnienie minimum 10 interwencji edukacyjnych z Zestawów Narzędzi rocznie (łącznie minimum 40 interwencji).
Grupy docelowe:
Odbiorcami ww. działań są nauczyciele, rodzice, uczniowie oraz szeroko pojęte środowisko edukacyjno - oświatowe.
Data podpisania umowy: 29.03.2024
Dofinansowanie z Budżetu Państwa: 4 460 000,00 zł