Konferencja pt. „Od szkoły do rynku pracy – praktyki wspierające rozwój uczniów. Kariera bez barier - edukacja zawodowa i włączająca dla przyszłości" miała miejsce 17.03.2025 w Warszawie. Wydarzenie to było okazją do podsumowania I etapu realizacji działań projektowych z udziałem Operatorów Wsparcia oraz umożliwiło nawiązanie kontaktów i wymianę doświadczeń między uczestnikami pochodzącymi z różnych regionów Polski.

Zapraszamy szkoły ponadpodstawowe do udziału w projekcie „Kariera bez barier”. W marcu 2025 r. rusza rekrutacja do II cyklu projektu, który wspiera uczniów, w tym ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami, w przygotowaniu ich do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy.

Konferencja „Let’s make inclusion happen! Inclusive education for a fair, resilient and competitive EU” już za nami. To międzynarodowe wydarzenie poświęcone edukacji włączającej zostało zorganizowane w ramach prezydencji Polski w Radzie UE, a Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy był jego partnerem.

Kariera bez barier! to projekt twórczy, aktywny i dynamiczny. Nieustannie pracujemy nad nowymi, ciekawymi sposobami pracy z uczniami i inspirowania ich do poznawania siebie oraz uczenia się umiejętności potrzebnych na rynku pracy.

W ramach działań projektu „Kariera bez barier” realizowane są stacjonarne szkolenia dla Doradców Zawodowych z 80 szkół podstawowych z całej Polski, zrekrutowanych przez Operatorów Wsparcia. Szkolenia prowadzą Eksperci-Trenerzy z IBE, zaangażowani w projekcie.

Wynik rozstrzygnięcia przetargu pn.: „Kompleksowe usługi Operatorów Wsparcia Szkół mające na celu wspieranie uczniów (w tym w szczególności ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami) w przygotowaniu ich do tranzycji na rynek pracy - w podziale na 3 części”

Jan Mela podczas konferencji „Kariera bez barier w świecie zróżnicowanych potrzeb i możliwości" podzielił się swoimi doświadczeniami i refleksjami na temat stereotypów, z którymi się zderza i z którymi spotykają się osoby z niepełnosprawnościami. „Po szeregu różnych doświadczeń – stwierdza Mela – nie lubię „dużych” słów, ani słowa "osiągnięcie" bo czasem bywa ono trochę próżne. No ale ilość rzeczy, które w moim życiu się wydarzyły pokazały mi, jak często zderzamy się z różnymi stereotypami”.

Na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt dotyczący wsparcia uczniów, w tym w szczególności ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami w wyborze szkoły ponadpodstawowej  i przyszłego zawodu.