Porównanie systemów edukacyjnych państw OECD ze szczególnym uwzględnieniem sposobu konstruowania podstaw programowych

Analizom poddano systemy edukacyjne 35 krajów OECD: Australii, Austrii, Belgii, Chile, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Islandii, Izraela,

Japonii, Kanady, Republiki Korei, Litwy, Łotwy, Luksemburgu, Meksyku, Niemiec, Norwegii, Nowej Zelandii, Portugalii, Słowacji, Słowenii, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. W materiale nie uwzględniono Kolumbii i Kostaryki, które dołączyły do OECD odpowiednia w 2020 i 2021 roku.

W pierwszej części opracowania znajduje się syntetyczne zestawienie najważniejszych informacji i wniosków dotyczących organizacji i budowy podstaw edukacji w tych krajach. W drugiej części sytuacja edukacyjna każdego kraju została bardziej szczegółowo omówiona z uwzględnieniem takich zagadnień jak obowiązek szkolny, wczesna opieka i edukacja dzieci, system egzaminacyjny, podstawy i wytyczne kształcenia, uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Przedstawiony materiał jest jednym z elementów analiz, systemów edukacyjnych i rozwiązań funkcjonujących na świecie, które są wspierają przygotowanie profilu absolwenta polskiej szkoły.

Materiał do pobrania