Drogi nauczycielu! Czym jest profil absolwenta?
Profil absolwenta jest opisem umiejętności każdego ucznia na koniec danego etapu edukacyjnego, niezbędnych do dalszego rozwoju edukacyjnego, osobistego i zawodowego.
Profil będzie zawierał kluczowe kompetencje, z którymi dziecko/uczeń ukończy edukację w przedszkolu, szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Optymalnie dobrany ich zestaw ma w przyszłości umożliwić Państwa uczniom i wychowankom osiągnięcie sukcesu w życiu zawodowym i osobistym.
Jak będą opracowane profile absolwenta?
Prace nad profilem absolwenta, zainicjowane w Instytucie Badań Edukacyjnych (IBE), prowadzone są w oparciu o badania naukowe, analizy, raporty i doświadczenia z wybranych krajów, będących liderami w obszarze edukacji. Zaplanowane działania są punktem wyjścia do wprowadzenia istotnych zmian w polskim systemie oświaty.
Ważne jest nas, aby w te prace zaangażować nauczycieli, dyrektorów szkół i środowisko edukacyjne i oświatowe, ponieważ bardzo zależy nam na budowaniu profili absolwentów w oparciu o Państwa doświadczenie, komentarze, opinie i wskazówki.
Ministerstwu Edukacji Narodowej i ekspertom IBE zależy na tym, aby Państwo - jako Nauczyciele - zaangażowali się w prace przy tworzeniu profili absolwenta w czasie spotkań, debat oraz szeroko prowadzonych konsultacji społecznych, w czasie których, każdy zainteresowany może zabrać głos i wyrazić swoje zdanie. Zgromadzone opinie Rodziców, Nauczycieli i szeroko pojętych środowisk edukacyjno-oświatowych będą wykorzystane przy wypracowaniu optymalnego zestawu umiejętności dzieci i uczniów kończących kolejne etapy kształcenia.
Ulotka do pobrania
Drogi rodzicu! Stwórz profil absolwenta razem z IBE
Rodzicu - Twój głos jest ważny!
Ministerstwu Edukacji Narodowej i ekspertom IBE zależy na tym, aby Państwo - jako Rodzice - zaangażowali się w prace przy tworzeniu profili absolwenta w czasie spotkań, debat oraz szeroko prowadzonych konsultacji społecznych, w czasie których, każdy zainteresowany może zabrać głos i wyrazić swoje zdanie. Zgromadzone opinie Rodziców, Nauczycieli i szeroko pojętych środowisk edukacyjno-oświatowych będą wykorzystane przy wypracowaniu optymalnego zestawu umiejętności dzieci i uczniów kończących kolejne etapy kształcenia.
Przeprowadzone analizy, badania i zebrane opinie opinie zostaną uwzględnione przy wypracowaniu rekomendacji/wytycznych do zmian w podstawach programowych, dzięki czemu będą one w większym stopniu odpowiadać potrzebom dzieci/uczniów i wyzwaniom kompetencyjnym XXI wieku.
Czym jest profil absolwenta?
Profil absolwenta jest opisem umiejętności każdego ucznia na koniec danego etapu edukacyjnego niezbędnych do dalszego rozwoju edukacyjnego, osobistego i zawodowego.
Profil będzie zawierał kluczowe kompetencje, z którymi dziecko/uczeń ukończy edukację w przedszkolu, szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Odpowiednio/optymalnie dobrany ich zestaw ma w przyszłości umożliwić Państwa dziecku osiągnięcie sukcesu w życiu zawodowym i osobistym.
Jak będą opracowane profile absolwenta?
Prace nad profilem absolwenta, zainicjowane w Instytucie Badań Edukacyjnych (IBE), prowadzone są w oparciu o badania naukowe, analizy, raporty i doświadczenia z wybranych krajów, będących liderami w obszarze edukacji. Zaplanowane działania są punktem wyjścia do wprowadzenia istotnych zmian w polskim systemie oświaty.
Ulotka do pobrania
Rodzicu, porozmawiaj o szkole ze swoim dzieckiem
W ramach prac naszego zespołu, niezwykle ważną częścią jest opinia i zdanie, dzieci i uczniów. Przygotowaliśmy inspirujący i kreatywny sposób na zebranie informacji, jak dzieci, uczniowie postrzegają szkołę marzeń, jakie mają super moce, co lubią w szkole i poza nią robić.
Ulotka skierowana jest do dwóch grup. Jedna strona jest przeznaczona dla dzieci kończących przedszkole i klas I-III, druga strona ulotki dla starszych uczniów, klas IV-VIII.
Mogą Państwo wspólnie z dziećmi wypełnić tę kartę, odpowiedzieć na pytania i porozmawiać z nimi o szkole marzeń. W przypadku najmłodszych dzieci, Państwa pociechy mogą przygotować pracę plastyczną, plastyczno - techniczną i w ten sposób opowiedzieć nam o szkole marzeń, w której pokażą nam siebie.
Będzie nam niezwykle miło, jeśli będą chcieli się Państwo podzielić z nami, ich autorskimi dziełami: rysunkiem, wyklejanką, czy odpowiedziami na pytania.
Jak przesłać prace dzieci/ uczniów?
W przypadku pracy plastycznej prosimy o zrobienie zdjęcia pracy dziecka, wypełnienie formularza zgłoszeniowego i wysłanie do nas.
Formularz dla rodzica - praca dziecka |
Formularz dla rodzica - wypowiedź ucznia
W przypadku ulotki skierowanej do uczniów klas IV-VIII, prosimy, aby wspólnie z dzieckiem wejść na formularz i udzielić odpowiedzi na pytania, które widzicie na ulotce. Po udzieleniu odpowiedzi, za Twoją zgodą drogi rodzicu, wyślijcie je do nas.
Ulotka do pobrania
Porównanie systemów edukacyjnych państw OECD ze szczególnym uwzględnieniem sposobu konstruowania podstaw programowych
Analizom poddano systemy edukacyjne 35 krajów OECD: Australii, Austrii, Belgii, Chile, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Islandii, Izraela,
Japonii, Kanady, Republiki Korei, Litwy, Łotwy, Luksemburgu, Meksyku, Niemiec, Norwegii, Nowej Zelandii, Portugalii, Słowacji, Słowenii, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. W materiale nie uwzględniono Kolumbii i Kostaryki, które dołączyły do OECD odpowiednia w 2020 i 2021 roku.
W pierwszej części opracowania znajduje się syntetyczne zestawienie najważniejszych informacji i wniosków dotyczących organizacji i budowy podstaw edukacji w tych krajach. W drugiej części sytuacja edukacyjna każdego kraju została bardziej szczegółowo omówiona z uwzględnieniem takich zagadnień jak obowiązek szkolny, wczesna opieka i edukacja dzieci, system egzaminacyjny, podstawy i wytyczne kształcenia, uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Przedstawiony materiał jest jednym z elementów analiz, systemów edukacyjnych i rozwiązań funkcjonujących na świecie, które są wspierają przygotowanie profilu absolwenta polskiej szkoły.
Materiał do pobrania