Jak długo dzieci powinny spędzać czas przed telewizorem? Dlaczego dziadkowie są ważni? Kiedy i dlaczego nadmiar opieki krępuje rozwój małego człowieka? IBE opublikował drugą serię poradników opracowanych przez ekspertów z Zespołu Wczesnej Edukacji. Można je pobrać w Internecie

Polscy gimnazjaliści stosunkowo rzadko używają języka angielskiego poza szkołą, choć nowe technologie stwarzają dziś ku temu ogromne możliwości. Czy można zatem powiedzieć, że uczniowie nie mają okazji do używania języka i że nie mają więc po co się go uczyć? Czy dorośli mogą coś zrobić, by motywować gimnazjalistów? – pisze Joanna Pitura z Pracowni Języków Obcych IBE.

Na lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci, grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek, dzięki opublikowanemu właśnie poradnikowi

Czy to dobrze,  że małe dziecko jest przywiązane do mamy? Dlaczego dziecko  w wieku przedszkolnym czasem musi mieć dużo swobody, a czasem musi być kontrolowane przez dorosłych? Czy zabawa w wieku szkolnym to strata czasu? W jakich sytuacjach buntowanie się nastolatka jest objawem jego prawidłowego rozwoju? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w nowej serii poradników opracowanych przez Zespół Wczesnej Edukacji IBE

Czy o zamknięciu szkoły decydują jedynie finanse? Kto na takiej decyzji zyskuje, a kto traci? Czy przejęcie szkoły przez stowarzyszenia jest dobrym rozwiązaniem? Instytut Badań Edukacyjnych przyjrzał się wybranym gminom, w których zamknięto lub przekazano szkoły stowarzyszeniom, aby sprawdzić, jakie to miało konsekwencje.

Uczniowie kończący szkołę podstawową częściej korzystają z bibliotek, młodzież chętniej kupuje książki i lubi je także dostawać w prezencie. W młodszym wieku o książkach rozmawia się zwykle z mamą, ale już w gimnazjum na wybór książek coraz mocniej wpływają rówieśnicy. Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) opublikował pełen raport z badania  czytelnictwa dzieci i młodzieży.

Ponad połowa studentów pod koniec studiów wciąż mieszka z rodzicami, a aż 75 proc. osób w wieku 25-30 lat nigdy nie zmieniło miejsca zamieszkania. Eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych sprawdzili, jak decyzje edukacyjne wpływają na mobilność przestrzenną i społeczną młodych Polaków.