Podstawowa wiedza o języku i literaturze w większości została przez maturzystów z roku 2015 opanowana, oceniają eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych.  Jeśli mają o czynienia z tekstem bardziej trudnym, poetyckim, filozoficznym, z archaizmami, jeśli muszą interpretować – pojawiają się problemy. Eksperci IBE rekomendują, by w tracie matury z matematyki na poziomie podstawowym sprawdzać bardziej rozumowanie niż sprawność algorytmiczną.

Nauczyciele i dyrektorzy szkół podstawowych dobrze oceniają zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego. Zajęcia WF uczą współpracy też z rówieśnikami, budują poczucie bezpieczeństwa poprzez współdziałanie w grupie rówieśniczej oraz zwiększają wiarę uczniów w ich możliwości. Problemem jest jednak często infrastruktura szkoły i zaplecze sportowe w miejscowości.

Obowiązkowa matura z angielskiego w 2015 r. poszła uczniom bardzo dobrze. Uczniowie szkół publicznych lepiej ją zdali niż uczniowie ze szkół niepublicznych. Eksperci IBE rekomendują, by uczniowie intensywniej ćwiczyli umiejętność tworzenia wypowiedzi, a także by uczyli się słownictwa i gramatyki w kontekście konkretnych sytuacji.

Na lekcjach nie ma przechodzenia od wiedzy gramatycznej do zrozumienia tekstu, nie uczy się niuansów, uczniowie nie zauważają żartu w tekście i wiele rzeczy rozumieją dosłownie - zauważa prof. Krzysztof Biedrzycki, lider Pracowni Języka Polskiego. Eksperci IBE przedstawili wyniki badania kompetencji piątoklasistów (K5). Uczniowie piątej klasy dobrze rozumieją czytane teksty, potrafią sprawnie napisać notatkę, gorzej radzą sobie z listem oficjalnym.

Uczniowie potrafią poradzić sobie z rozumieniem tekstu popularnonaukowego, ale nie zawsze uważnie czytają tekst. Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przedstawili wyniki badania Kompetencje trzecioklasistów 2015 (K3). Instytut Badań Edukacyjnych uruchamia 21 stycznia rejestrację zgłoszeń szkół do udziału w badaniu w 2016 r.

Po raz pierwszy polskie poradnie psychologiczno-pedagogiczne dysponują nowoczesnymi narzędziami do diagnozy problemów z rozwojem mowy oraz umiejętnością czytania i pisania u dzieci. - Umożliwią one prowadzenie diagnozy zgodnie z wysokimi standardami oraz pozwolą wcześnie wyłonić i objąć opieką dzieci ryzyka zaburzeń uczenia – mówi prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis z IBE.

Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji został opublikowana w Dzienniku Ustaw 14 stycznia, tym samym wejdzie w życie w piątek 15-go. Pozdrawiamy wszystkich, którzy od lutego 2011 r. pracowali w ramach debaty społecznej nad Polską Ram Kwalifikacji, a potem nad ramami sektorowymi, nad opisami kwalifikacji, nad przypisywaniem poziomów PRK kwalifikacjom, którzy spotykali się z nami w ramach na seminariach i konferencjach, wspierali budowę systemu na każdym etapie. Więcej...

Jak bardzo zmieniła się sieć szkół ponadgimnazjalnych od 2008 r. i jak samorządy nią zarządzają? W jaki sposób licea konkurują o uczniów i jakich szkół nam przybywa? – o tym w raporcie Instytutu Badań Edukacyjnych pt. Zmiany w sieci szkół ponadgimnazjalnych w latach 2007-2013. W tym okresie spadła liczba uczniów i wzrosło zainteresowanie młodzieży nauką w technikach.

Co potrafią uczniowie klas IV-VI? Jak na ich wyniki wpływa status rodziny, wielkość klasy? Czy szkoła wspiera dzieci z wyobraźnią czy też dzieci o najwyższych kompetencjach nie są twórcze? Czy to, w jaki sposób dzieci oceniają siebie, ma wpływ na ich wyniki szkolne? Uczeń przebywa w szkole kilka godzin dziennie. W polskich realiach uczeń placówki publicznej w ciągu sześciu lat nauki w szkole podstawowej przebywa – licząc tylko obowiązkowe godziny lekcyjne – blisko 6000 godzin! Jak więc sama szkoła wpływa na jego osiągnięcia?