Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczął realizację w terenie Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu (Progress in International Reading Literacy Study) czyli PIRLS 2016. Badanie obejmie 150 szkół podstawowych, 256 oddziałów, około 5000 uczniów. W badaniu bierze udział 51 krajów z całego świata.

Informacja prasowa

Polscy absolwenci częściej niż ich rówieśnicy w krajach Unii Europejskiej podejmują pracę na umowy czasowe, jednak w efekcie mniej z nich pozostaje bez pracy. Instytut Badań Edukacyjnych opublikował raport z międzynarodowego projektu badawczego „Wykluczenie społeczne młodzieży w Europie: nakładające się wymiary marginalizacji, indywidualne strategie, skuteczność polityk publicznych i transferów (EXCEPT)”.

Sejm pracuje nad poselskim projektem ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Dzięki niemu dyplomy i certyfikaty będą porównywalne, określona zostanie jakość kursów i szkoleń, a polskie firmy zyskają nowe narzędzie do potwierdzania swojej konkurencyjności. Uchwalenie ustawy do końca roku to 2 mld środków unijnych dla Polski.

Bilans zmian instytucjonalnych. Polska oświata w okresie transformacji to raport Instytutu Badań Edukacyjnych podsumowujący reformy instytucjonalne, jakie zaszły w polskiej oświacie między 1989 a 2015 rokiem. Dotyczy to zarówno decentralizacji oświaty i przekazaniu jej w zarządzanie samorządom, zmiany sytuacji nauczycieli, jak i wprowadzeniu nowych mechanizmów koordynujących prace szkół.

8 grudnia 2015 r. w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie odbędzie się seminarium „Tworzenie kwalifikacji w obszarze zarządzania odpadami sprzętu elektrycznego i elektronicznego”.

Jak zmienić polską szkołę – wykład podsumowujący 5 lat badań IBE dr hab. Michała Federowicza. Główne wnioski, jakie płyną z badań Instytutu, są bardzo spójne. Czy chodzi o polski, matematykę, czy kompetencje komputerowe. Tymi metodami działania więcej nie osiągniemy. Polska szkoła nie jest wcale zła, ale wymaga kilku zmian.

Samorządowcy praktycy, naukowcy oraz dyrektor CKE dyskutowali o tym, po co są badania edukacji, jaki mają walor praktyczny, do czego się je wykorzystuje i na jakie badania najchętniej wydaliby pieniądze. Jest ciekawie, mądrze i dowcipnie. Debata miała miejsce podczas konferencji Badania dla edukacji, podsumowującej pięć lat projektu Entuzjaści edukacji.

Uczniowie twierdzą, że w pracy nauczyciela nie daje się do końca być sprawiedliwym (51%). 36% potwierdza, że uczniowie zwykle nie są uczciwi wobec nauczycieli. Nieco ponad 24% badanych uczniów uważa, że ludziom można ufać w większości sytuacji; 26% nie zgadza się, że uczniom można zostawiać dużo swobody na ich własne decyzje; 43% wskazuje, że ludzie bez kontroli nie postępowaliby uczciwie.

Bezrobocie młodzieży i słaba motywacja do uczenia się to główne zagadnienia, które zostaną poruszone na I Forum Nowej Edukacji - odbędzie się ono w dniach 30.11-1.12.2015 r. w Centrum Nauki Kopernik. Imprezę organizowaną przez Centrum Innowacyjnej Edukacji patronatem merytorycznym objął m.in. Instytut Badań Edukacyjnych.