Jakie wyzwania wiążą się z przygotowaniem dzieci i młodzieży do świadomego nabywania umiejętności społecznych? Jak prowadzić edukację obywatelską w ramach zajęć szkolnych? To tylko wybrane zagadnienia, którym poświęcono kolejne spotkanie w ramach prac nad Zintegrowaną Strategią Umiejętności.
Seminarium odbyło się 12 czerwca w Warszawie i wzięło w nim udział kilkunastu ekspertów z całej Polski. Spotkanie zostało podzielone na dwie części: plenarną i warsztatową. Podczas pierwszej omówiono główne założenia Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU) oraz m.in. te zagadnienia podstawy programowej kształcenia ogólnego, które dotyczą kompetencji społecznych i obywatelskich. Nie zabrakło także rozmów o problemach edukacji szkolnej i jej wewnętrznych granicach w odniesieniu do budowania edukacji obywatelskiej.
Druga część seminarium miała charakter warsztatowy. Zastanawiano się nad dostosowaniem oferty kształcenia, programów nauczania oraz materiałów edukacyjnych do modeli nauczania angażujących ucznia w proces rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich. Dzielono się wiedzą dotyczącą dobrych praktyk w tym obszarze, ale debatowano również o przeszkodach, jakie napotyka edukacja obywatelska prowadzona w ramach edukacji formalnej. Nie zabrakło także dyskusji na temat działań mających na celu doskonalenie kadry nauczycielskiej i uwrażliwienie jej na potrzebę wspierania młodzieży w rozwijaniu kompetencji społecznych.
Seminarium zakończyło się zebraniem propozycji rozwiązań wspierających działania sieciujące instytucje we wspólnym realizowaniu projektów nastawionych na kreowanie postaw obywatelskich wśród dzieci i młodzieży.
Zintegrowana Strategia Umiejętności
To jeden z elementów polityki publicznej, która wspiera rozwój kapitału ludzkiego, zwiększenie zatrudnienia, wspierającej wzrost gospodarczy oraz włączenie społeczne. Celem ZSU jest konceptualizacja spójnej polityki dotyczącej kształtowania i rozwijania umiejętności oraz skoordynowanie działań zaangażowanych stron w tym zakresie. ZSU działa na rzecz zwiększenia aktywności edukacyjnej i zawodowej we wszystkich grupach społecznych, zwłaszcza narażonych na wykluczenie. Jej celem jest także wzmocnienie świadomości znaczenia umiejętności dla osiągania korzyści w wymiarze indywidualnym, gospodarczym i społecznym.
ZINTEGROWANA STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI
Galeria