10 i 17 maja uczniowie klas III i V brali udział w diagnozach Kompetencje trzecioklasistów oraz Kompetencje piątoklasistów.  Szkoły dostaną swoje raporty w czerwcu, a jesienią Instytut przedstawi główne wnioski wynikające z tych badań. Eksperci IBE podkreślają, że diagnoza nie jest egzaminem, powinna być przeprowadzana w maksymalnie przyjazny sposób.

7 maja 2016 roku odeszła dr Magdalena Szpotowicz, wybitna specjalistka w zakresie dydaktyki języków obcych, członek Rady Naukowej i Kierownik Pracowni Języków Obcych Instytutu.

"Powrót mistrza!" – pod takim hasłem 3 i 4 czerwca w Warszawie odbędzie się III Ogólnopolski Kongres Tutoringu organizowany przez Collegium Wratislaviense. Jest to wyjątkowe spotkanie pasjonatów wysokiej jakości edukacji i indywidualizacji procesu nauczania: tutorów, nauczycieli i edukatorów chcących bliżej poznać tutoring i zobaczyć, jak działa w praktyce.

Pomóżcie nam zrozumieć, jak to jest stawać się dorosłym w XXI wieku! Weźcie udział w konkursie fotograficznym, wysyłając prace, w których znajdą odbicie Wasze refleksje, obawy i doświadczenia i zbierajcie nagrody. You(th)Vision: Becoming adult today DOROSŁOŚĆ – Z CZYM TO SIĘ (fotografu)JE

Cartoon Network uruchomił kampanię społeczną pod patronatem merytorycznym Instytutu Badań Edukacyjnych i Fundacji Dzieci Niczyje. To już druga edycja kampanii adresowanej do dzieci, nauczycieli i rodziców.  Stacja chce uświadamiać dzieciom, jak bolesne i krzywdzące mogą być niekoleżeńskie zachowania, a nauczycielom dostarczyć narzędzi, które pomogą poprowadzić lekcję na temat dobrych relacji w klasie.

W Polsce 44,6% dzieci uczestniczy w przynajmniej jednym typie zajęć dodatkowych. W województwach opolskim, podlaskim i kujawsko-pomorskim co drugie dziecko brało udział w takich zajęciach. Wśród dorosłych najczęściej dokształcają się mieszkańcy województwa opolskiego, najrzadziej mieszkańcy kujawsko-pomorskiego. Tylko w 6 województwach komputer ma  domu ponad 80% rodzin. Smartfony najczęściej mają Małopolanie (ponad 49% gospodarstw), a najrzadziej rodziny w zachodniopomorskim (28%).

Czy podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej sprzyja uczeniu przyrody przez badanie? Jakie są, realizowane w Polsce lub za granicą, dobre praktyki w tym zakresie? Jakie metody i formy pracy z dziećmi wyzwalają w nich postawę badawczą? Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych wydali poradnik dla nauczycieli „Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna” i zachęcają szkoły do udziału w diagnozach trzecio- i piątoklasistów.

NASZE BADANIA