Wizyta Minister Barbary Nowackiej, prelekcje ekspertów, odniesienia do wyników badań naukowych, prezentacja przykładów rozwiązań z zagranicy oraz działania IBE PIB w zakresie wsparcia edukacji – zapraszamy na podsumowanie seminarium metodyczno-naukowego dla przedstawicieli systemu oświaty z województwa lubuskiego.
Seminarium „Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia” zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z Lubuskim Kuratorium Oświaty odbyło się 12 marca 2025 r. w Parku Technologii Kosmicznych.
Celem spotkania, które jest jednym z cyklu wydarzeń, było przekazanie informacji na temat założeń i praktyki oceniania wspierającego uczenie się oraz rozwój uczniów i uczennic, ujęcia tematyki oceniania z perspektywy psychologii edukacyjnej, a także kluczowych dla szkoły wyzwań w tym obszarze.
Seminarium otworzyła gościni specjalna wydarzenia, Ministra Edukacji Barbara Nowacka:
"Cieszę się, że mogę uczestniczyć w debacie, która pomoże nam lepiej przygotować reformę. Ministerstwo Edukacji Narodowej nie ma na celu narzucania pomysłów, lecz przede wszystkim – zdobywanie wiedzy od nauczycieli praktyków."
W otwarciu wydarzenia uczestniczyli także Mariusz Biniewski, Lubuski Kurator Oświaty oraz dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych.
Odpowiednia informacja zwrotna, zmiana negatywnych emocji związanych z zadawaniem pytań podczas lekcji, profil absolwenta i absolwentki
Zastępca dyrektora IBE PIB przywołał wyniki Badania PISA 2022, które pokazują, że polscy nastolatkowie nie są zmotywowani do nauki:
„(…) oni całkiem nieźle rozwiązują zadania, nieźle myślą, ale zapytani po co im to, czy czują w tym sens, zupełnie nie są w stanie się z tym stwierdzeniem zgodzić.”
Dr Gajderowicz podkreślił również, że Instytut pracuje obecnie nad reformą edukacji, a opracowany przez ekspertów IBE PIB profil absolwenta i absolwentki to element podwalin tej reformy.
Motywowanie uczniów i właściwe ocenianie są bardzo ważnymi punktami na drodze do lepszej edukacji i są ze sobą ściśle powiązane.
„Badania pokazują, że najlepsi nauczycieli to ci, którzy zadają najwięcej pytań na różne sposoby: testami, quizami. Jednak uczniowie nie lubią tych metod ze względu na lęk przed oceną.”
Ocenianie dla rozwoju - prelekcje i panel dyskusyjny
Wystąpienie eksperckie "Ocenianie z perspektywy psychologii edukacyjnej" zaprezentował dr Piotr Rycielski, IBE PIB, a produkty wypracowane w projektach IBE PIB podczas części "Wsparcie nauczycieli w zakresie oceniania dla rozwoju" omówiły Marta Kobza, Ekspertka merytoryczna w projekcie Szkoła dostępna dla wszystkich, Karolina Malinowska, Liderka projektu Kariera bez barier, Katarzyna Mykowska, liderka projektu Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży oraz Aleksandra Rodzewicz, Główna ekspertka ds. szkoleń w projekcie Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży.
W ostatniej części wydarzenia wysłuchaiśmy panelu dyskusyjnego, którego uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami związanymi z ocenianiem.
Moderatorka: Aleksandra Rodzewicz, IBE – Państwowy Instytut Badawczy
Uczestnicy:
- Mariusz Biniewski, Lubuski Kurator Oświaty
- Igor Bykowski, Wielkopolski Kurator Oświaty
- Jarosław Durszewicz, Prezes Fundacji Szkoła bez ocen, ekspert prawa oświatowego, trener zwinnej zmiany
- Sylwia Żmijewska - Kwiręg, Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Joanna Walczak, trenerka Akademii Dyrektorów Ośrodka Rozwoju Edukacji - ADORE, dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcąco - Technicznych w Lublińcu
Seminarium odbyło się w ramach projektu realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy pn.: “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS).