flaga RPTekst łatwy do czytania

Profil Absolwenta i Absolwentki

Profil Absolwenta i Absolwentki określa obszary rozwoju oraz kierunek, w którym dzieci i młodzież powinny być wspierane na każdym etapie edukacji – od przedszkola, przez szkołę podstawową, aż po szkołę ponadpodstawową. Jego realizacja obejmuje zarówno proces dydaktyczny, jak i działalność wychowawczą oraz opiekuńczą placówek oświatowych.

Profil stanowi punkt odniesienia dla twórców polityki edukacyjnej, autorów podstaw programowych, dyrektorów szkół i nauczycieli. Pomaga podejmować decyzje dotyczące realizacji prawa dziecka do nauki oraz wyznaczania kierunków działania placówek oświatowych.

Z perspektywy uczniów i ich rodziców profil określa kluczowe kompetencje i umiejętności, które powinny być rozwijane w trakcie edukacji. To fundament dalszego rozwoju osobistego i edukacyjnego każdego dziecka. Placówki oświatowe zobowiązane są do wspierania uczniów zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami, z poszanowaniem ich praw.

Efektywne wspieranie rozwoju uczniów wymaga ścisłej współpracy szkoły z rodziną i lokalną społecznością. Profil Absolwenta i Absolwentki to także podstawa umowy społecznej między szkołą, uczniami i rodzicami – określającej wzajemne oczekiwania i zobowiązania w procesie edukacji.

Dzięki takiej współpracy edukacja staje się spójnym i efektywnym procesem, który przygotowuje młodych ludzi do świadomego i odpowiedzialnego funkcjonowania w społeczeństwie.

Więcej informacji o Profilu Absolwenta i Absolwentki

Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji (wersja zaktualizowana)

dr hab. Krzysztof Biedrzycki, prof. UJ, dr Piotr Bordzoł, dr Joanna Dobkowska, dr Dawid Dymkowski, dr Anna Hesse-Gawęda, dr Radosław Kaczan, Agnieszka Kuźba, Mateusz Przywara, Elżbieta Rakoczy, dr Łukasz Srokowski, dr Gabriela Ziewiec-Skokowska

Przygotowanie i wdrożenie zmian w systemie edukacji to duże przedsięwzięcie – projekt rozciągnięty w czasie. Tak jak nie da się zbudować domu bez projektu czy podróżować bez mapy, tak nie da się ocenić skuteczności edukacji, nie wiedząc, do czego ma ona prowadzić. Z drugiej strony nawet największą podróż rozpoczyna się od pierwszego kroku.

Profil absolwenta i absolwentki stanowi punkt wyjścia, drogowskaz wskazujący kierunek całościowej i spójnej zmiany systemu edukacji w Polsce – w odpowiedzi na aktualne oraz przyszłe potrzeby kraju, świata, społeczeństwa i gospodarki.

Pobierz raport

Zobacz publikację