flaga RPTekst łatwy do czytania

Równy i powszechny dostęp do wykształcenia oraz realizacja obowiązku edukacyjnego w Polsce w trakcie trwania pandemii COVID-19

DOI: 10.24131/3724.250305

Streszczenie

Artykuł stanowi analizę funkcjonowania systemu edukacji w aspekcie konstytucyjnej zasady równości i powszechności dostępu do edukacji oraz realizacji obowiązku edukacyjnego w trakcie trwania pandemii COVID-19. W ostatnich latach polski system edukacji stanął wobec bezprecedensowych wyzwań, które wymusiły wprowadzenie istotnych zmian prawnych i organizacyjnych. W tym zakresie wystąpienie pandemii COVID-19 spowodowało gwałtowną transformację sposobu realizacji obowiązku szkolnego, wprowadzając nauczanie zdalne oraz nowe regulacje dotyczące bezpieczeństwa i organizacji pracy szkół. Zasada powszechnego i równego dostępu do wykształcenia oraz realizacja obowiązku edukacyjnego nie tracą na aktualności i są wiążące także w warunkach epidemiologicznych. Autor wskazuje najważniejsze bariery uniemożliwiające skuteczną realizację obowiązku szkolnego oraz poszanowania konstytucyjnej zasady równego i powszechnego dostępu do wykształcenia. 

Pobierz plik PDF

Equal and Universal Access to Education and Implementation of Compulsory Education During the COVID-19 Pandemic

Abstract

This article analyzes the functioning of the education system in terms of the constitutional principle of equality and universal access to education, as well as the fulfillment of compulsory education during the COVID-19 pandemic. In recent years, the Polish education system has faced unprecedented challenges that have forced significant legal and organizational changes. In this regard, the COVID-19 pandemic has caused a rapid transformation in the implementation of compulsory education nationwide, introducing remote learning and new regulations regarding school safety and organization. The principle of universal and equal access to education and the implementation of compulsory education remain relevant and binding even in epidemiological conditions. The author points out the most important barriers preventing the effective implementation of compulsory schooling and respect for the constitutional principle of equal and universal access to education.